måndag 6 januari 2020

Årskrönika forts juli-aug-19


















Först bilder från gårdagens promenad, där svanen lurade i vassen.

Hann ut innan den bleka solen gick ner. Stilla vatten i Brunnsviken.

Var bjudna till svägerskan på middag igår, så trevligt så! Denna gång slapp jag rusa vidare till jobbet, var ju ledig på natten.

Men min man skulle upp och jobba i morse, så vi blev inte så sena.

Idag kom jag ut lite senare på en promenad, men behöver luft, i natt är det nämligen dags att jobba igen!
Nu går vi över till sommarens händelser!


Första helgen i juli var vi lediga och åkte upp till landet i Norrtäljetrakten. Där fick jag ryggskott!
Jobbade nästan hela juli, men här börjar vi äntligen få lite semesterfeeling, vi som snart ska gå på semester!

 Min man tog ingen semester i somras, han fick nämligen inte välja semester när han ville utan fick juni-semester, och då jobbade ju jag! Men vi fick 6 dagar i Port De Soller på Mallorca, en underbar liten semesterby.
Sol, värme och salta bad!

Punka på hyrbilen och läskiga kurvor, men otroligt vackert!

Augusti kom fort, och då var det dags för schlagerpride, vi stötte på Sean Banan!

Yngsta sonen fyllde 27 (!) och vi firade på Thaiboat.

Hann med några joggingturer i somras.

...och såklart en tur upp till Dalarna, hälsa på bror i Falun och titta till mor och fars grav, sen vidare mot Tällberg.

..och ut på bryggan i Rättvik i duggregnet.

Hann med att träffa kompisen Y för god mat och drink på en takbar i stan.

Men ett tuff beslut gjorde jag också i augusti, nu var det dags för Maja att avsluta sitt liv. Hon hann bli nästan 18 år, och njurarna har nästan slutat fungera.

Här har hon fått en injektion med sömnmedel, och strax var det dags för nästa spruta. Veterinären var fantastisk, jag bara grät.

Älskade Maja

Den helgen var det dags för min present till min man som ju fyllt år tidigare i vår. Vi sörjde vår Maja men njöt av god mat och dryck på Grand Hotel i Saltsjöbaden.

Åkte upp till landet över dagen, maken fixade nåt på huset. Jag försökte hitta svamp, men det blev mest blåbär och lingon.

Avslutade augusti med en hejdundrande 75-års fest på Blockhusudden för min svåger.

Fina bilder från förr på min svåger får avsluta augusti månad 2019.

9 kommentarer:

Znogge sa...

Så skönt att du var ledig och inte behövde hasta vidare från svägerskans bjudning.
Ytterligare två bra och händelserika månader men självklart sorgliga också med tanke på att finaste Maja fick somna in. Ibland har man inget val men det är så tungt ändå.

Kram och ha en bra arbetsnatt!

Ama de casa sa...

Trots allt fint, så rinner tårarna här nu. Fina Maja. Men vilket fint och skönt avslut hon ändå fick.
KRAM!

Ditte sa...

Trevligt med fina bilder denna gråa måndag från dina trakter .
Vad trevligt att du nu kunde vara med hos svägerskan utan att ha jobb som väntar.
Och tänk så mycket som har hänt under juli och augusti. Så trist med Maja men det blev ett så vackert avslut. Och Maja kommer alltid att finnas med och hos er men nu på ett annat sätt- Bilden där du sitter med henne i knät och bilden där hon somnat in är så vackra.
Kram

BP sa...

Så skönt att du den här gången slapp rusa i väg till jobbet utan kunde njuta av svägerskans tapas ser det ut som.

Du/ni gjorde även mycket under juli och augusti, och allt var ju så fint och positivt, om det inte hade varit för att Maja fick lämna jordelivet. Men visst är 18 år en fantastisk ålder för en katt!? Nej, jag vet att det är ingen tröst, tvärtom. För hon har ju varit en given del av er familj alla dessa år.

Klimakteriehäxan sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Klimakteriehäxan sa...

Tycker du verkar ha haft ett riktigt bra år! Visst är det trevligt i Soller! Men sorgligt med den fina katten.

Anki sa...

Ännu en trevlig resumé - mest bara trevligheter, men också det sorgliga med Maja.
Alltid lika svårt när den dagen kommer ...
Kram

Ami sa...

Ännu mer trevligheter! Och din svägerska har ett väldigt fint och mysigt hem.
Och så lilla älskade Maja....vet hur det känns när man måste ta bort en kär vän ❤
Kram

Mias Mix sa...

Börjar gråta bara jag läser ditt inlägg. Tur att du skriver om massa roligheter också. Kram