onsdag 24 juni 2026

Cykelolyckan...

Vilken dag, som började så bra! En skön frukost på balkongen innan jag så småningom skulle åka till Vendelsö och hämta barnbarnen på förskolan. Min man ville få lite träning samtidigt, så han tänkte cykla till Vendelsö. Just när jag hämtade barnen så ringer han och berättar att han är på SÖS akuten, för han har varit med om en cykelolycka! Dock mådde han okey efter omständigheterna, ett lillfinger ur led, massa skrapsår, möjlig revbensfraktur och hjärnskakning, och en överläpp som behövde sys. 

Tacksamt ändå att olyckan hände vid Skanstull, en ambulans som råkade köra förbi skjutsade honom till akuten!

 På min väg hem från Vendelsö så fick jag hjälp av google maps att ta mig till Skanstull på söder, för min man undrade såklart om cykeln fanns kvar och vad var det som fått framhjulet att sluta fungera.

Döm om min förvåning när jag ser cykeln stå fastlåst vid en stolpe! 

Kanske var det ambulanspersonalen eller någon annan snäll människa som låste cykeln och såg till att min man fick tillbaka nycklarna, min man minns ingenting!
Jag tog lite bilder på cykeln, kollade om framhjulet rullade, men det gick lite trögt, ser att ett stag till stänkskärmen är av och troligen åkt in i hjulet. Cykeln får dock stå kvar på söder, för jag hade ingen nyckel till låset.
Sen var det det där med att köra bil i stan, jag säger bara TACK till google maps som ledde mej till Skanstull och sen hem ...det gick sådär att ta mig hem, missade att svänga vid ett par ställen, men google maps är snabb och gav mig andra vägar, så till sist....kom jag hem!

Att åka till SÖS akuten och vänta på min man som skulle röntga(både slätröntgen och MR)  huvud, nacke och lillfinger, bli sydd och ompysslad av sina skrapsår, det gjorde jag inte ...vet inte ens hur det går att parkera där som besökare.

Nu är klockan snart 22, och han är äntligen på väg hem i taxi, olyckan skedde vid 15-tiden idag, men är så tacksam för svensk sjukvård som ändå relativt snabbt tog hand om min man idag!
 

tisdag 23 juni 2026

Födelsedagsfirande

Idag fyller min lillasyster 63 år, så jag lägger ut den söta bilden på oss två när vi var lite yngre!

Jag tog bilen till Tensta och hennes boende, där fanns en midsommarstång och de hade suttit ute och ätit midsommarmat precis där bredvid på midsommaraftonen.

Jag hade med mig jordgubbar och glass, en krukväxt och 20 st frimärken, frimärkena hade hon önskat sig, de är ju så himla dyra och min syster gillar att skriva brev, så det blev en bra present.
Vi tog en kort promenad ner till centrum i det fina vädret...
Fina blomsterarrangemang i Tensta.
Nu laddar jag för mina två favoritpass på gymmet ikväll.


måndag 22 juni 2026

Glad Måndag

Glad måndag idag, Caritas tema. Är så glad att dahlian överlevde när vi var på landet över midsommar, den blommar nu så fint. Idag blev det en seg joggingtur, men jag kom ut i alla fall.

Kul  ikväll att se fotbollsmatchen Argentina-Österrike med den helt fantastiska Messi som gjorde båda målen för Argentina!

Andra semesterveckan börjar nu, det blir besök hos syster i morgon som fyller år, sen får vi se vad som händer i veckan.

 

söndag 21 juni 2026

Vilken underbar dag!

Fick ett sånt härligt sms i morse, barnbarnsfamiljen undrade om de kunde komma upp till oss på landet och hälsa på, såklart de kunde! Badväder var det också, så ganska snart gick vi ner till stranden.
Yngsta sonen premiärbadade...
..och såklart badade barnbarnen hejvilt i det varma vattnet, och hittade massor av musslor som samlades ihop på den lilla båten innan de igen fick återgå till sjön. Att se de två lintottarna bada i samma sjö som våra stora söner har gjort för 30 år sedan är makalöst!
Lilla Williams första besök i lekstugan blev en höjdare, han lagade mat på spisen åt björnen som satt i en lek-barnstol och matade honom , dessa ljuvliga barnbarn!

Vilken dag vi fick! Nu är farmor fylld av barnbarnsmys! Så småningom var det dags att förbereda för att åka hem allesammans, även vi. Svägerskan kommer upp nästa vecka, så vi får vänta lite innan vi åker tillbaka.
 

lördag 20 juni 2026

Premiärdopp på midsommardagen

Vilken värme vi vaknade till idag, heelt underbart! Vi gick ner till sjön...
...och efter många om och men så hoppade jag i plurret! Det var faktiskt jätteskönt!
Idag hade vi bokat en sen lunchtid på Furusunds värdshus, har blivit lite av en tradition nu!
Så mysigt där!

Viking Lines Glory såg ut att lägga till vid Furusunds brygga!

Lunchen blev en traditionell stekt senapsströmming med rårörda lingon,potatispuré, pressgurka och brynt smör för några av oss.

Nu har det just börjat regna lite, så då passar det bra att gå in till TV:n och se fotbollsmatchen mellan Sverige -Nederländerna!
 

fredag 19 juni 2026

Midsommarafton Fem en fredag


Vilken fin midsommarafton vi får, underbar värme och en hel del sol, fantastiskt!

Min man åkte in till Norrtälje och hämtade yngsta sonen med flickvän, som kom med bussen från stan. Vi började med sillunch ute i det fina vädret, sååå mysigt! Gänget utom jag, gick ner till sjön där midsommarfirande med majstång och allt inleddes. Nu förbereder vi för grillning till middag.

Elisamatilda kör sin "fem en fredag" även denna midsommarafton!

1. Hur spenderar du midsommar i år?

Är så glad att jag är ledig och att vi har möjlighet att få fira midsommar på landet med nära och kära!

2. Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat?

Jag som har tidig semester från mitt jobb får väl säga att jag är mitt i sommaren nu!

3. Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat?

Jag gillar midsommarhelgen, denna ljusa årstid, tycker om att fira den med vänner och familj, sill och nubbe och gärna på landet. Men , med det jobb som jag har, så har jag också "firat" midsommar på jobbet.

4. Kommer du dansa runt en midsommarstång?

Nej, det var väldigt länge sedan jag dansade runt en midsommarstång. 

5. Vad kommer finnas på ditt lunchbord?

Vi har ätit sill och lax, öl och nubbe. Men även köttbullar och Janssons frestelse då yngsta sonen inte äter sill.



Midsommarfirande på gång vid sjön..

Fick en fin bild på hackspetten!

Glad Midsommar till er alla!





 

torsdag 18 juni 2026

Stora shoppardagen

Jag vaknade redan vid 08, så efter frukosten så åkte vi in till Norrtälje och deras stora ICA Kvantum, Flygfyren. Om vi trodde att det skulle vara mindre folk på förmiddagen dagen före midsommar, så trodde vi helt fel. Parkeringsvakter stod redan och viftade med sina P-skyltar vart det fanns lediga parkeringsplatser, och inne i butiken var det katastrof med såååå mycket folk! Fick höra att de bara denna dag räknade på en omsättning på 7 miljoner kronor! Min man passade på att komplettera lite drickbart och åkte till systemet medans jag började handla, han skickade ett foto på en lång kö utanför systemet, man tog helt enkelt inte in för många människor samtidigt.
Skönt att sedan åka tillbaka till stugan i lugn och ro.
Mera foton på all blomsterprakt som svägerskan ordnar här, doftande pioner...


Klematis...

Hot om regn idag, men det kom först nu på kvällen, solen har varit framme i perioder

Vågade mej ut på en joggingtur trots mörka moln, men som sagt, jag slapp regnet!


På kvällen gick vi ner till sjön, där det blir midsommarfirande i morgon för den som vill, midsommarstången är ännu inte på plats. 



Magiskt vackert i kväll...
Badtempen sa att det var + 20 grader i vattnet, kanske blir det ett premiärbad i morgon?
Vi får väl se, i morgon väntar vi på yngsta sonen med flickvän som kommer upp över midsommar, jättekul!