fredag 26 juni 2026

Fem en fredag och D och E positivism

Klimakteriehäxan kör vidare med alfabetets bokstäver och positiva ord.

Jag har missat D och E här i veckan, men här kommer mina ord...

Drömmar-visst är det underbart att drömma och kanske några drömmar går i uppfyllelse!

Dofter- av blommor, tänker direkt på liljekonvalj, nybakade kanelbullar, och dofter man minns från förr!

Djur- tänker främst på husdjur och speciellt på katter och hundar, så mycket kärlek man får av djur!

Entusiasm är väl ett fantastiskt ord, att vara engagerad, begeistrad, hänförd, glöd och förtjusning, det gillar jag!

Erfaren- sån trygghet jag känner att jag kan ge mina patienter på jobbet tack vare min erfarenhet är guld värt.

Extra allt-det där lilla extra som gör vardagen lite roligare ;-)


 

Idag var det Italian summer street party vid The Winery hotel, en stenkast från där vi bor...

Det fanns mat, det grillades, och det fanns vin från deras egna vingårdar i Italien. Vi gick dit med våra vänner och fick en trevlig kväll med gott att dricka och vi nöjde oss med goda pizzor.


Min man kunde också följa med, mår ju relativt bra efter cykelolyckan i onsdags.

Elisamatildas "fem en fredag" har idag temat : minutrar

1. Vad hinner du alltid på fem minuter?

Säger som Elisamatilda: en snabbsminkning!

2. Vad tar bara fem minuter men känns betydligt längre?

Att koka ägg på morgonen, vår spis är nämligen sååå seg, så det tar lång tid innan äggen börjar koka, känns det som i alla fall.

3. Hur många minuter snoozar du?

Behöver aldrig snooza, har ju inte ofta någon tid att passa på morgonen, nattarbetare som jag är ;-)

4. Vad får en timme att kännas som tio minuter?

Precis som Elisamatilda så svarar jag : det eviga scrollandet på mobilen! Tiden bara rusar iväg!

5. Vad skulle du vilja slippa lägga en enda minut på?

Att planera middag!

torsdag 25 juni 2026

Dagen efter olyckan...

Visar en animerad bild på min man efter cykelolyckan som jag tog idag. Läkaren sa att såret rakt igenom läppen han hade fått såg ut som märket av bilen mercedes när han skulle sy ihop det, och visst kan man skönja det!
 
Högra handen fick också en värre smäll, lillfingret hade pekat rakt ut åt sidan, så de började med att dra fingret rätt. Idag ringde läkaren från akuten och berättade att de ,när de sett röntgenbilderna igen sett en liten spricka i lillfingret, men ingen annan behandling behövs än att fortsätta ha fingrarna omlindade och lite fixerade då.

Men han mår som sagt skapligt efter omständigheterna, så pass att han valde att köra vår bil till Skanstull idag, jag satt bredvid. Äldsta sonen kom på sin lunch in till Skanstull och kunde hjälpa mej få in cykeln i vår bil, för min man kan inte lyfta något nu. Så nu är cykeln hemma (dock fortfarande i bilen), batteriet fick jag faktiskt med mig igår kväll när jag var till Skanstull.

Ja, det var lite uppdatering om min man. Denna semesterdag har jag varit och storhandlat, hämtat ut smärtstillande och penicillin till min man och ikväll blev det ett zumba-pass på gymmet. Det blir lugna dagar framöver tills vi får tillgång till stugan igen...


onsdag 24 juni 2026

Cykelolyckan...

Vilken dag, som började så bra! En skön frukost på balkongen innan jag så småningom skulle åka till Vendelsö och hämta barnbarnen på förskolan. Min man ville få lite träning samtidigt, så han tänkte cykla till Vendelsö. Just när jag hämtade barnen så ringer han och berättar att han är på SÖS akuten, för han har varit med om en cykelolycka! Dock mådde han okey efter omständigheterna, ett lillfinger ur led, massa skrapsår, möjlig revbensfraktur och hjärnskakning, och en överläpp som behövde sys. 

Tacksamt ändå att olyckan hände vid Skanstull, en ambulans som råkade köra förbi skjutsade honom till akuten!

 På min väg hem från Vendelsö så fick jag hjälp av google maps att ta mig till Skanstull på söder, för min man undrade såklart om cykeln fanns kvar och vad var det som fått framhjulet att sluta fungera.

Döm om min förvåning när jag ser cykeln stå fastlåst vid en stolpe! 

Kanske var det ambulanspersonalen eller någon annan snäll människa som låste cykeln och såg till att min man fick tillbaka nycklarna, min man minns ingenting!
Jag tog lite bilder på cykeln, kollade om framhjulet rullade, men det gick lite trögt, ser att ett stag till stänkskärmen är av och troligen åkt in i hjulet. Cykeln får dock stå kvar på söder, för jag hade ingen nyckel till låset.
Sen var det det där med att köra bil i stan, jag säger bara TACK till google maps som ledde mej till Skanstull och sen hem ...det gick sådär att ta mig hem, missade att svänga vid ett par ställen, men google maps är snabb och gav mig andra vägar, så till sist....kom jag hem!

Att åka till SÖS akuten och vänta på min man som skulle röntga(både slätröntgen och MR)  huvud, nacke och lillfinger, bli sydd och ompysslad av sina skrapsår, det gjorde jag inte ...vet inte ens hur det går att parkera där som besökare.

Nu är klockan snart 22, och han är äntligen på väg hem i taxi, olyckan skedde vid 15-tiden idag, men är så tacksam för svensk sjukvård som ändå relativt snabbt tog hand om min man idag!
 

tisdag 23 juni 2026

Födelsedagsfirande

Idag fyller min lillasyster 63 år, så jag lägger ut den söta bilden på oss två när vi var lite yngre!

Jag tog bilen till Tensta och hennes boende, där fanns en midsommarstång och de hade suttit ute och ätit midsommarmat precis där bredvid på midsommaraftonen.

Jag hade med mig jordgubbar och glass, en krukväxt och 20 st frimärken, frimärkena hade hon önskat sig, de är ju så himla dyra och min syster gillar att skriva brev, så det blev en bra present.
Vi tog en kort promenad ner till centrum i det fina vädret...
Fina blomsterarrangemang i Tensta.
Nu laddar jag för mina två favoritpass på gymmet ikväll.


måndag 22 juni 2026

Glad Måndag

Glad måndag idag, Caritas tema. Är så glad att dahlian överlevde när vi var på landet över midsommar, den blommar nu så fint. Idag blev det en seg joggingtur, men jag kom ut i alla fall.

Kul  ikväll att se fotbollsmatchen Argentina-Österrike med den helt fantastiska Messi som gjorde båda målen för Argentina!

Andra semesterveckan börjar nu, det blir besök hos syster i morgon som fyller år, sen får vi se vad som händer i veckan.

 

söndag 21 juni 2026

Vilken underbar dag!

Fick ett sånt härligt sms i morse, barnbarnsfamiljen undrade om de kunde komma upp till oss på landet och hälsa på, såklart de kunde! Badväder var det också, så ganska snart gick vi ner till stranden.
Yngsta sonen premiärbadade...
..och såklart badade barnbarnen hejvilt i det varma vattnet, och hittade massor av musslor som samlades ihop på den lilla båten innan de igen fick återgå till sjön. Att se de två lintottarna bada i samma sjö som våra stora söner har gjort för 30 år sedan är makalöst!
Lilla Williams första besök i lekstugan blev en höjdare, han lagade mat på spisen åt björnen som satt i en lek-barnstol och matade honom , dessa ljuvliga barnbarn!

Vilken dag vi fick! Nu är farmor fylld av barnbarnsmys! Så småningom var det dags att förbereda för att åka hem allesammans, även vi. Svägerskan kommer upp nästa vecka, så vi får vänta lite innan vi åker tillbaka.
 

lördag 20 juni 2026

Premiärdopp på midsommardagen

Vilken värme vi vaknade till idag, heelt underbart! Vi gick ner till sjön...
...och efter många om och men så hoppade jag i plurret! Det var faktiskt jätteskönt!
Idag hade vi bokat en sen lunchtid på Furusunds värdshus, har blivit lite av en tradition nu!
Så mysigt där!

Viking Lines Glory såg ut att lägga till vid Furusunds brygga!

Lunchen blev en traditionell stekt senapsströmming med rårörda lingon,potatispuré, pressgurka och brynt smör för några av oss.

Nu har det just börjat regna lite, så då passar det bra att gå in till TV:n och se fotbollsmatchen mellan Sverige -Nederländerna!