söndag 7 augusti 2011

Mera Amsterdambilder,icke stötande

Som sagt, jag älskade Amsterdam från första början! En levande stad med mycket att se på! Vi hyrde cyklar på hotellet och tog oss runt ganska bra, trots all trafik.
Denna sköldpadda fanns utanför vårt hotell. Amsterdam betyder förstås Heineken öl, och det drack vi. Åt grekiskt första kvällen som inte var gott. Så "Wok to Walk" var en supergod lunch dagen efter! Vi höll till vid "Leidseplein",ett trevligt torg med massa uppträdanden och musik,och massor av pubar och restauranger. Skulle ju gå på några museum tänkte vi, killarna hängde med maken på "Tortyre Museum", men jag följde inte med in, nån måtta får det vara! Hamnade istället på "Erotic Museum"-men då var inte killarna med! Cyklade sen vidare till "Anne Frank huset", och precis som vi trodde så var kön gigantisk, liksom vid " Madame Tussauds Vaxkabinett, så vi skippade det. Även "Van Gogh muséet" fick klara sig utan oss. Man behöver mer tid om man ska hinna med allt. Nej,vi njöt av atmosfären runt omkring oss! Indisk middag andra kvällen var mycket gott. Liksom en "Irish Coffee" som jag tog-som mest liknade en Cafe Latte, men den smakade gudomligt! Innan vi åkte hem hann vi cykla till den berömda marknaden " Albert Cuypmarkt". Där hade de allt i prylväg och matväg. Jag hittade ett par nya (starkare) läsglasögon, och en plånbok till sonen. Men där fanns allt från tofflor till högklackat,och så mycket fisk! Men sista lunchen blev en holländsk "Kroket" som man köper i automat för 1,50. Vet inte hur jag ska beskriva den,men den var varm och god. En friterad sak som innehöll mosat kött och grönsaker...mums säger jag! Min man gick istället till pommes frites "restaurangen", väldigt vanligt med folk som gick omkring och åt stora strutar fulla med pommes frites,majonäs och ketchup. Nej,säger jag, tacka vet jag en holländsk Kroket!
Länk


















8 kommentarer:

Eva sa...

Härliga bilder :) - Amsterdam kanske man ska besöka!

Kram

Blåklinten sa...

Vad härligt det låter.
Och jag är så förundrad att ni får med er grabbarna. Min äldsta (som visserligen inte bor hemma längre) ville inte alls följa med oss till N.Y, lillen (18) fick vi däremot med oss, men det var nog sista gången.

Anni sa...

Visst är Amsterdam mysigt - jag gillar den staden (och flera andra i Nederländerna!).
Åt ni Rijstafel någon gång? Det är gott, det!

Mollan sa...

Vilken sköldpadda! Och vilken fontän! (älskar fontäner) Och VILKA SKOOOOOOOR!!!!!!!!! :-)

4U2 sa...

Ångrar att jag inte besökte AF:s museum när jag var där i unga år. Hade inte råd, fick liksom välja ... :)

fialia sa...

Vilka härliga bilder, ni har verkligen hunnit med mycket.
Blir sugen på att åka dit igen. Inga coffeshop besök? hehehe
ha de Fia

Öbon sa...

Fina bilder!

Visst är det köer til Anne Frank-museet. I somamrtid kan man (vilket brukar rekommenderas i de flesta guideböcker) förboka biljetter, det gjorde syrran när hon och hennes dotter var där i början av juli.

Helga - precious sa...

Mysigt! jag har också varit i Anne Franks hus men det var off season så kön var inte såå lång den gången.