lördag 6 augusti 2022

Lördagstankar


 Idag får det bli en gammal bild från arkivet. Pridefestivalen pågår i stan, och jag brukar vara där på Schlagerpride som går av stapeln på torsdagen under prideveckan. Men i år är min kompis som syns här på bilden sjuk så det blev ingen schlagerpride för oss i år. Men oj så mycket kul bilder det finns från våra tidigare partajer där. Den här bilden är underbar, min kompis blir så full i skratt när jag diggar med när min stora idol Siw Malmqvist står på scenen och sjunger gamla schlagerdängor, Siwan syns där på storbilds skärmen uppe i högra hörnet också.

En lugn natt på jobbet, och jag är så tacksam att jag kan jobba och att jag är placerad på eftervården! Den här sommaren går till historien som fruktansvärd på förlossningen, jag har aldrig varit med maken om lite personal! Katastrof är bara förnamnet.

Orsakullan undrar idag :

 6. Fullkomligt onödigt!

...att vården blivit så otroligt mer stressande under alla dessa år som jag har jobbat där!

8 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! En härlig bild! Perfekt med sådana minnen, då ni ju inte kunnat gå på Schlagerpride. Men nästa år så:-)

Minns ju när du beskrev förhållandena på BB tidigare år. Det var ju lika stor katastrof då om jag minns rätt. Förstår inte att ingenting händer. Jag menar katastrofen har ju pågått år efter år utan att nåt har hänt.

Är så glad för din del att du jobbar på eftervården nu. För inte söker du dig väl tillbaka frivilligt till BB. Ja, jag vet att du är barnmorska, men att bränna ut sig så som du gjort är inte värt det enligt mig.

femfemman sa...

Bra att du har lite lugnare arbetsuppgifter. Gissar jag att det är iaf. Man har pratat om en barnmorska per förlossning, men inte var det så, då jag födde mina båda döttrar i början av 80-talet. Så det låter lite konstigt....eller är det så att det verkligen behövs en barnmorska per kvinna. Stackars barnmorska, vilka långa pass den skulle fått, om den bevakat mina utdragna förlossningar...
Siw Malmkvist, japp, hon är bra. Måste ladda ner hennes sommarprat. Hon har sin sommarbostad en mil från oss, mitt ute i skogen. Maken,Fredrik Olsson, är uppväxt i Limmared...Så det har hänt att man träffat på en alldaglig Siw i någon affär...fast det var några år sedan senast. Maken såg rätt skraltig ut senast jag såg honom... och det är inte konstigt, de är inga ungdomar längre. Även om Siw ser ut som en sådan på scen...iaf genom tv-rutan. Ha det fint! Kram.. Och nu är jag inte anonym längre... knepigt! //Anna-Lena

Guldkryckan sa...

Så hemskans kul bild tycker jag, siwan är ju bäst.
Jo, vi som inte arbetar i vården är nog tacksamma över att slippa det helvetet som lite personal innebär med allt det ansvaret som arbete med människor innebär.
Skönt att du kommit vidare där och slipper det värsta.
Ja, var gick det snett egentligen?

Ta hand om dig och ha det bäst.

Äventyret framtiden sa...

En härlig bild som fyller mig med skratt. Så där är man ju själv ibland när någonting kul händer och den där gången var det tydligen du som var kul. Man märker på bilden att ni är riktiga vänner.
Ja, det är hemskt att vården har blivit vad den är. Förstår inte hur det kan bli så . Undra på att folk går i väggen eller säger upp sig, söker nytt jobb etc. Och barn föds det hela tiden...
Usch ja.
Är glad att du har fått det "lättare".
Ha en fin natt!
Kram

Ditte sa...

Härligt och roligt minne!
Pratade idag på Prideparaden med några som var på Schlagerpride i går och tycket det var sådär. Väldigt dåligt ljud.
Skönt att det fungerar ok för dig att jobba på eftervården och att det stundtals är riktigt bra.
Har förstått att förlossningsvården haft det jättesvårt i sommar så skönt att du inte varit där.
Visst är det illa att det blivit så stressfyllt att jobba inom vården och det gör ju att färre söker sig dit.

Kram

Znogge sa...

Vilken härlig bild fylld av sprudlande glädje! Ett fint minne kan jag förstå.
Det är sorgligt att det blivit mer stressigt inom vården för det är ju så otroligt viktiga yrken. Det är tyvärr samma sak inom skolans värld och det är svårt att få duktiga studenter till utbildningen.

Kram och god söndag!

Anna i Portugal sa...

En underbar bild! Så befriande med bilder som inte är arrangerade eller posade för. Arbetssituationerna på BB och sjukvården (och säkert andra yrken också) är vidriga och jag blir ledsen när jag hör att inget förändras.

Anki sa...

Kul minne och en härlig bild!
Svårt att vara vårdanställd idag ... någon gång måste väl de ansvariga ta sitt förnuft till fånga!
Kram