torsdag 11 augusti 2022

Susanna-dagen

SÅ är det redan den 11 augusti och Susanna har namnsdag, jag hänger på den namnsdagen fast jag stavar med e på slutet.

Susanna är ett kvinnonamn med hebreiskt ursprung och som i sin tur går tillbaks till ett egyptiskt ord som betyder "lilja". Det persiska ordet för lilja är susan, som också är ett vanligt persiskt kvinnonamn.

Solen sken från en klarblå himmel när jag sent omsider vaknade, så efter brunchen på balkongen cyklade jag ner till Brunnsviken för att sätta mig i solen , njuta och lyssna på sommarprat.
En ljuvlig dag, och bra uppladdning inför nattpasset, ja kors i taket, denna vecka blir det en vardagnatt på jobbet, och jag blir ledig i helgen! ( har ju jobbat tre helger på raken nu!)
Sneglade bort mot den lilla badplatsen, men nej, nåt dopp blev det inte, skyller på att jag inte vill lämna värdesakerna ur sikte (dvs mobilen...) .

Orsakullan undrar i sin bloggutmaning: 

11. Åskväder är…

Lite läskigt ibland om det är nära inpå. Minns när jag var i Spanien nära Gibraltar, med två amerikanskor och det blev ett riktigt åskoväder med en massa blixtar, de stod på terrassen och beundrade åskvädret/blixtarna, medan jag stod typ i dörröppningen och vågade inte gå ut! De sa att svenskarna var så onödigt rädda för de vackra blixtarna, hade de märkt, ja båda två bodde i Sverige, de kunde inte förstå det! 

 

7 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Grattis Susanne! :)
Man ska ha respekt för åskväder även om det är vackert och mäktigt.
Amerikanskorna hade kanske inte hört att det kan hända tråkiga saker om blixten slår ner. Så fortsatt ha respekt för åskvädret. Jag tycker om att se på när det åskar men vet att det är ett skådespel man ska ta det försiktigt med.

Kram på namnsdagen!

znogge sa...

Grattis till dig på namnsdagen! Under min skoltid fanns det alltid minst en Susanne i varje klass minns jag. Ett fint namn som inte är så populärt längre. I dagsläget har vi inte en enda elever som heter det.
Jag är inte rädd för åska men man ska ha respekt för den och agera med omdöme tänker jag.

Önskar en god kväll!

Kram

BP sa...

Grattis på namnsdagen! Kul att du har koll på namnsdagar, det har inte jag;-)
Å vilken dag det blev för dig. Du som älskar sol och värme måste ha njutit för fullt. Det gjorde jag också:-)

Åskväder älskar jag. Minns att min mamma var jätterädd för blixtar medan min pappa och jag stod vid öppen altandörr och kollade.

Önskar dig en dräglig natt!

Anna i Portugal sa...

Grattis på namnsdagen! Jag har bara koll på mina egna :) Att njuta i solen med sommarprat i öronen låter som en skön dag. Åskväder kan vara riktigt obehagligt om det är nära, men jag är inte rädd idag. Men oberörd är jag inte.

Ditte sa...

Stort grattis!
Låter som en skön dag. Och perfekt att ha naturen och vattnet så nära .
Och att lyssna på en sommarpratare kan också ge nya tankar och funderingar.
Varm kram

Åke sa...

Grattis på Susanna dagen såklart! Man ska ha respekt för blixtar. Inte befinna sig nära höga träd osv. På havet är det inte heller bra. Jag var och tittade på en segelbåt jag tänkte köpa en gång... jag studerade kölbultarna, såg jag hur blixten hade gått ned i masten och följt botten mot en köl bult och sedan ut i havet. Mattan hade bränts sönder och en lång reva i plasten var gjord i båten på botten. Den hade legat på svaj och de hade som tur inte varit i båten. Är man i båten ska man montera på 4 st åskledare på vanten (håller/stagar upp masten) Jag skulle absolut inte vilja vara i båten då, tänk eldklotet som gick igenom och brännlukten i mattan.

Paula sa...

Det ser så skönt ut, men jag gillar inte rådande värme. Men snart är det sista rycket så jag försöker stå ut. Min dotter älskar åskoväder och har lärt sin dotter likadant. Jag kan tycka att det är lite läskigt men värst är det för husdjuren!
Kram