söndag 19 augusti 2012

Surströmmingens lovsång


Efter en intensiv natt och några timmars sömn, en promenad med syster så satte vid oss ned och kunde njuta av denna delikatess. Kvällen är räddad, mums!!!!

(mel: Flickorna i Småland).  UNDERBART GOTT...

1.Ur stora stinna tunnor och ur kaggar och fat
det kommer ifrån Norrland nu en mycket härlig mat.
Då känner i luften att det någonting har hänt,
Och vi vill alla kalla det ett heligt sakrament.

Refräng:
Det är strömming ifrån Norrland ,det är strömming med arom, som kan fröja alla gommar på gourmé och gastronom . Det är fest och tradition och det är annorlunda smak som är här och nu och jag och du i koja och gemak.

2.I hela Sveriges nejder man säger hipp Hurra! Kulturen bara växer och med den blir alla gla. Längtan, lust, och doften den fyller våra rum, vad är det som står bakom detta kulinarium?
Refräng: Det är Ström….

3.Surströmmingspremiären är en höjdpunkt varje år, 3:je torsdag i augusti surströmming vi får. I Norberg på Ica , på konsum de finns,
hyllor med delikatess,för varje man o kvinns..

Refräng: Det är Ström…

5 kommentarer:

Sus sa...

Tro´t eller ej..men jag har bar ätit strömmingen en gång.

Det är nog 10 år sedan.

Man rapar ju så äckligt efteråt..

JaanaM. sa...

usch, har smakat på surströmming och kan konstatera att NEJ, inte min grej... :)

Mallan sa...

Äter man det bara sådär? Ur burken utan tillbehör? Kram

Västgötskan sa...

Jag har aldrig smakat. Inte ens känt lukten/doften (smaksak). Men jag har svårt att tänka mig att det skulle vara gott... Hihi! :-)

Kram M

fialia sa...

Sjunger gör jag gärna bara jag slipper stoppa i mig sur strömming.
ha de Fia