måndag 5 juni 2017

Smaka på Stockholm

Gjorde mej ledig från jympan ikväll för att smaka på Stockholm, "en av världens största matfestivaler"i Kungsträdgården med vänner ikväll! Vi började med öl.

Vi provade på en liten hamburgare från flippin  burgers.

Missade sen att ta en bild på en god kyckling tacos, vår vän T är tokig i ostron...han började med dessa tre....

Jag provade på goda rullar med bl.a rökt lax och den ljuvliga kryddan koriander!

Så småningom hade jag laddat mod tillräckligt, det var dags att prova på dessa enorma ostron- men då ville jag ha champagne till! Sagt och gjort, med vinäger och lite lök så sköljdes ostronen ner med champagne...här är bildbeviset!

Här laddar jag inför det sista ostronet...hade även på lite citron, och ja, med lite bubbel så smakade det inte fy skam, men så frälst som vår vän T är, nja, det kan jag väl inte säga att jag blir av ostron.

Kompisen Y höll sig till champagnen!

Den kända kocken Gustav Trädgårdh som öppnar 100-tals ostron i veckan , öppnade även våra ostron ikväll

Senare lyssnade vi till Lasse Lindbom på Stora scenen  innan vi begav oss hemåt.
En fantastisk dag och kväll är till ända! Så tacksam att få uppleva allt detta!

8 kommentarer:

Mias Mix sa...

Åh vilken härlig kväll! Ostron hör hemma i havet. Champagne tackar jag däremot inte nej till ☺. Ja koriander är en krydda som oftast delar in oss i två grupper. Antingen gillar man den jättemycket eller inte alls. Jag gillar den. Önskar dig en fin nationaldag!

Ama de casa sa...

Så trevligt! Ostron gillar jag, men dom får inte vara för stora så dom typ fastnar i halsen :-)

Smaka på Stockholm är ett väldigt bra namn också. Förut hade dom Restaurangernas dag där i Kungsan vid den här tiden på året. Inte fel det heller :-)

Ditte sa...

Så roligt! Och det såg gott ut. Ostron åt jag nr jag var till Berns asiatiska och åt brunch, men kansk eska jag även prova dem här. Men jag tycker ändå att jag vill sitta ner vid ett vackert dukat bord om jag i Sverige ska äta ostron och dricka champagne. Men, ert sätt gillas också.
Och i FRankrike står jag ju vid en bardisk och äter dem...
Ska ta en sväng idag, hoppas det hela är kvar.
Härliga bilder!

Kram!

Anita Malta sa...

Åhh.. vad härligt det låter (och ser ut) med Matfestival i Kungsan tillsammans med vänner och tillsynes strålande väder.

Ostron har jag aldrig vågat mig på och skulle nog avstått när jag ser vad mycket annat det fanns att välja på.

Gillar verkligen bildbeviset, väldigt modigt och lika snygg som vanligt är du också ! Med vinäger och ännu mer Champagne hade kanske även jag klarat av det hela :-)

Kan ju få lite Stockholm längtan ibland för på sommaren händer det ju så mycket med utomhus med festivaler och annat till skillnad mot under den mörka vintern. Nu får vi hoppas på en varm och lång sommar i den vackra huvudstaden.

Tack snälla för besök hos mig. Så sonen har lämnat Malta nu vilket jag på sätt och vis kan förstå. Han är ju så ung och har så mycket kvar att upptäcka. Hoppas ändå att han har många fina minnen från åren på Malta och att han fått en viss erfarenhet som han kan ha nytta av senare i livet.
Idag regnar det här på ön men det är nog sista gången för strax kommer den riktiga sommarvärme.
Önskar dig en riktigt fin (festlig :-) Nationaldag ! Sköt om dig Susjos kram från Anita

Ami sa...

Så gott och trevligt :)
Kan tänka mig att ni hade en rolig dag och kväll!
Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Å så mycket gott. Verkar ha varit en toppenkväll.

FREEDOMtravel sa...

Mycket godsaker! Jag var sugen på att gå på det där evenemanget, men det blev inte av ...

BP sa...

Smaka Stockholm besökte vi ifjol och precis som ni drack vi en Brooklyn på Carnegies "monter" - världens godaste öl. Dessutom närproducerad i Hammarby Söstad.

Ostron älskar jag, men min man klarar inte av dom - för slemmiga enligt honom;-)