fredag 17 september 2021

Fem en fredag

Idag var det äntligen dags att fira äldsta sonens 31-års dag, han fyllde den 6 september...

Minsann bakade jag en kladdkaka, det är ju inte ofta jag bakar! Haha!

Svårt att misslyckas med!
Lite blommor piggar upp...
Lite snacks innan middagen...
Chili con carne är ett säkert kort ...
..och så presentöppning...

En helmysig kväll med killarna , flickvän och kusin.

Det är också fredag vilket betyder Elisamatildas "fem en fredag" som idag har temat : Ägodelar.

1. Vad äger du fler än en av som många vanligtvis bara har en av?

Jag har nu tre par hörapparater , som i och för sig de flesta inte har alls! 

2. Vad för vanlig sak finns inte i din ägo, men som många vanligtvis äger?

Idag har ju många kaffemaskiner, men vi är supernöjda med vår kaffebryggare av märket moccamaster.

3. Vad för något skulle du aldrig låna ut till en granne?

Vet faktiskt inte vad det skulle vara?

4. Vad har du någon gång lånat av en granne?

Tror att jag lånade socker en gång av grannen när vi bodde i radhuset, eller vad det grannen som lånade av oss?! 

5. Vilken ägodel har följt dig genom livet?

I källarförrådet tror jag min första leksak finns kvar, en luggsliten nalleliknande docka. Sprattelgumman i trä finns också kvar, som jag fick av Siv Malmqvist vid 7-års ålder.

Orsakullan undrar idag : 

  1. Egentligen förstår jag inte varför…
  2. ...vi är så dåliga på att hålla rent i naturen, i morgon den 18 september så är det Håll Sverige rent-dagen, då alla som vill och kan ska ut och plocka skräp, galet, det borde inte behövas.

 

9 kommentarer:

Ditte sa...

Vilket fint firande! Och givetvis väldigt roligt att ses. God mat och dryck var det också och väldigt vackert dukat.
Intressant att läsa dina svar.
Inga kaffemaskin här heller. Har haft en italiensk tidigare för espresso, vanligt kaffe och som ångade mjöl till cappucino men den fog upp en hel bänk. Är väldigt nöjd med vår vanliga kaffebryggare. Roligt att du har kvar "sprattelgumman" och din nalleliknande docka.

Nej, inte borde det vara så att "Håll Sverige rent" kampanjer skulle behövas.
Önskar dig en fin lördag.
Kram

Hanneles bokparadis sa...

Trevligt, tänk vad barnen växer... trevligt att ha kvar något gammalt från barndomen, jag är nog mer mellanrost-typen, maken gillar mörkare, men vi byter kaffesort ganska ofta och dricker samma ❤️ jag har också nästan slutat baka när barnen flyttat hemifrån, det har blivit drygt 100 födelsedagstårtor under åren... numera äts det ganska lite sött i barnens familjer :)
Ha en fin dag

Ama de casa sa...

Så fint dukat och så många godsaker! Det blev nog ett väldigt glatt och trevligt firande :-)

Kul att du (förmodligen) har kvar dock-nallen och sprattelgubben :-)

Håller med om att det är bedrövligt att en sån dag ska behövas, men ändå fint att den finns. Det kan ju bli en ögonöppnare för många.
Kram

Znogge sa...

Vilken trevlig fredagskväll och så roligt att fira sonen. God mat blev det också.
Själv har jag inget våffeljärn, något som alla verkar ha!

Kram och god lördag!

Scylla sa...

Ser ut att ha varit ett trevligt kalas. Tre par hörapparater, det var minsann inte illa pinkat! :) Ja, jag upphör aldrig att förvåna mig över vad folk slänger i naturen. I dikena längs vägen genom byn hittar man det mesta, som folk uppenbarligen bara har hivat ut genom bilfönstret. Vi brukar gå någon vända varje år och plocka och så tar vi när vi ändå rensar lupiner på Lupinrensardagen. Jag brukar ha med mig en kasse ut i skogen också och plocka med det skräp jag hittar.

Janerik Sundh sa...

Ja, Moccamastern gillar jag också. För många år sedan hade vi en Don Pedro som jag fortfarande tycker bryggde godast kaffe, men det går inte på en induktionshäll. Synd.
Hoppas någon av hörapparaterna fungerar för dig.
Ha en skön helg!

BP sa...

Vilken läcker dukning och så fina blommor både på löparen och i vasen:-)
Perfekt med chili con carne - snabbt och helt idiotsäkert. Kladdkakan - det var otippat, för du gillar ju inte ens choklad;-)

Sprattelgumman av Siv Malmqvist måste ju vara ett fantastiskt minne. Tror nog att jag hade hängt upp den på väggen;-)

Paula Merio sa...

Säger som BP, snygg dukning! Vem vill inte sätta sig där o käka chili.-con-carne, om jag inte minns helt fel är det även Simons (barnbarnets) älsklingsrätt! Har inte lagat mat åt honom på många år, de få gånger vi träffas fikar vi eller köper hämtmat...
Jag köpte en minibryggare förra veckan, min gamla pajade och den var så stor och klumpig. Mycket nöjd med mitt val. Några av mina väninnor använder hörapparat men flera borde göra det...
Härligt att ha gamla leksaker kvar, jag har inga...
Kram från pörtet

Mrs Calloway sa...

väldigt länge sedan jag gjorde chili con carne. kanske dags att göra igen. har vanlig kaffebryggare. gillar när det puttrar. varierar du hörapparater efter kläder?👀