fredag 2 juni 2023

Fem en fredag


 Älskar denna dikt som ju egentligen skulle lagts upp igår, nu gäller det att ta vara på sommardagarna!

Sovit gott i natt med bra smärtlindring, lite jobbigt dock att inte kunna sova på det opererade örat, hade en otrolig tinnitus också, den susar på, men blir nog bättre när jag blir inkopplad igen.

Elisamatildas "fem en fredag" idag har temat : Accessoarer.

1. Vilka kläder skulle du kunna gå i en hel helg?

T-shirt och ett par mjuka byxor/tights, som jag har på mej idag, och kan ha hela helgen.

2. Förutom solkräm, hur skyddar du dig mot solen?

Har en "solhatt" som varit killarnas en gång i tiden, den är perfekt skydd mot solen! 


3. Vad bär du med dig varje dag?

Numera har jag ett ci-implantat inopererat vid örat, och på det andra örat en hörapparat, de finns alltid med mig. Vigselringen finns inte på fingret varje dag, på mitt jobb kan man inte ha smycken.

4. Har du klocka på vänster eller höger arm?

Lustigt nog på vänster arm, fast jag är vänsterhänt. Läste att Elisamatilda har sin klocka på hö arm, vänsterhänt hon också.

5. Vilken typ av accessoar bär du oftast?

Eftersom jag inte bär smycken på jobbet, så har jag inte så många accessoarer på mig till vardags, men vigselringen kommer såklart på så fort jag är ledig . Halsband, örhängen och klockan är det som jag också använder.

Orsakullan fortsätter med sin bloggutmaning i juni, med olika frågor varje dag :

  1. 1.Just där gullvivan blommar… Har du plockat någon gullviva?
  2. Nej, har inte sett några ännu....
  3. 2. Sommarnatt, när jag svävar fram i… Berätta om en sommarnatt.
  4. Ack ja, då går jag tillbaka till tonåren i Hofors, då man var ute med kompisar på sommarnätterna...minns hur det doftade nybakat bröd vid bageriet när man sakta gick hemåt för att sova, fåglarna kvittrade och det var ljust hela nätterna...

16 kommentarer:

Violen sa...

En helt underbar dikt! Den tar jag till mig direkt!
Vi är visst många som gillar mjukisbyxor och T-skirt. Jag började med det under pandemin och har fortsatt av bara farten.
Min "Beppemössa" liknar solhatten du visar. Den skyddar ett område jag måste vara rädd om efter en operation.
Hoppas du kan sova i natt också. Skönt att det finns effektiv smärtlindring.
Ha det bra!

Kina sa...

Hatten på bilden är det som jag räknar som Beppe-hatt också. Min fjällvandrarhatt! Lycka till med "öronfröjden"! Det kommer nog att bli bra! Ha det gott!

znogge sa...

Visst är det en otroligt fin dikt så nu gäller det att vi tar vara på och njuter av sommardagarna som vi har till vårt förfogande.
Jag tycker din solhatt är jätte snygg och den klär dig väldigt bra.
Skönt att du sov hyfsat i natt men det är lite jobbigt när man inte kan lägga på ena sidan för just då längtar man som mest efter att vända på sig.

Önskar en god fredagskväll nu samt fortsatt krya på!

Kram

Anna i Portugal sa...

T-shirt och mjuka tights el. chipsbyxor, det är så himla skönt. Men lite för varmt just nu så det är shorts istället som gäller.

femfemman sa...

Nostalgi att tänka tillbaka till ungdomens sommarnätter. Då när man kom hem efter det att solen hårt upp.
Hoppas att piggnar till mer och mer, vad det gäller örat.
Borde också använda solhatt... är så dålig på det... Ha det fint!

LillaSyster sa...

Fin dikt. Nu har jag läst ikapp om din vecka. Skönt att det gått bra, även om det inte blev op på rätt dag. Fina katten ♡
Ta hand om dig och krya på dig!

Guldkryckan sa...

Fin dikt där tycker även jag.

Har ju endast ett örhänge i ena ärat som jag haft sen jag var 13-år.
Men rän så blir det inte nu för tiden, klockan har jag ju på mobilen men jag funderar på att laga min gamla klocka efter min far, får se hur det blir med det, det är ju ändå en Rolex.

Ha nu en fin kväll och hoppas allt rättar till sig snabbt.

BP sa...

Älskar dikten, även om den (o-)medvetet för tankarna till vinter... Usch, nu ska jag inte vara en sån;-)
Älskar den tuffa bilden med solhatt. En sådan hade min man också.
Att du hade både ett implantat och en hörapparat visste jag inte. Det syns ju liksom inte på bilderna...
Himla roliga minnen från Hofors. Visste inte att man kunde vara ute med kompisar där. Hag menar Hofors bjuder/bjöd ju inte direkt på ett rikt nattliv;-) Har faktiskt besökt Hofors på tjänsteresa till Ovako...

Ditte sa...

Välkommen hem! Och som vanligt kul att läsa dina svar.
Dikten har jag också som en favorit.Tänkvärd!
Förstår att det var skönt att sova hemma. Lite lugnare men jobbigt förstås med susandet.
Känner igen mig i en del av dina svar; i nr 1, delvis i 2 och 5.
Önskar dig nu god bättring.
Många tankar och en innerlig kram

Hanneles bokparadis sa...

här i Göteborg har vi sommar till oktober... 🙂

Geddfish ♥ sa...

Så skönt att du är hemma igen nu. Gott att ta det lite vackert. Visst är det krångligt när man inte kan ligga på den sida som man är van vid. Jag har tråkat igenom det där i flera månader, men efter ett tag kunde jag variera lite.

Jag förstår att du både hadr ett implantat till det ena örat och en hörapparat till det andra. Om du hade varit nästan döv på båda öronen så hade du väl fått två Ci-implantat?
Nåväl. Trevlig fredag och kryapådigkram!

Äventyret framtiden sa...

Dikten är fin, jag läste den hos någon annan också. Kan läsa den igen och igen.
Skönt att du börjar "bli människa " igen efter operationen.

Det finns yrken där man inte kan bära smycken och jag förstår att det inte skulle fungera särskilt bra om du som barnmorska hade ringar på dig.

Sommarnatt, ja, de bästa finns nog i Norden skulle jag tro, vid midsommartid, i augusti ...Här blir det mörkt så där bara. Solen ramlar ner ungefär.

Trevlig kväll!
Kram

Paula sa...

Aha, du växte upp i Hofors också! Var det där du föddes? Har suttit o lyssnat på musiken som skrålar ut från passerande a-traktorer ikväll, skolavslutning och glädje för många. Bara de håller sig nyktra bakom ratten.
Du är en tuff brud i grabbhatten!
Kram

dianasdrömmar sa...

Så fin dikt kram

Hannas krypin sa...

Vilken fin dikt du delar med dig av. Den har jag inte läst tidigare. Känns underbart att sommaren är här. Jag använder inte heller smycken på jobbet.

Janerik Sundh sa...

Vilken snygg sommarhatt. Nu ser jag att den är väldigt lik den jag hade tidigare och som jag saknar. Ha en skön söndag!