måndag 5 februari 2018

Promenad runt Råstasjön

Idag är jag mycket piggare, och äntligen kan jag gå ut, men någon jympa ikväll blir det inte, har fixat vikarie. Så här tomt på bilar ser det ut hemma hos oss på måndagar jämn vecka mellan klockan 10-14! 

Behövde skicka tillbaka ett paket, så hamnade nära Råstasjön, och tänkte, varför inte en promenad runt den?

...och se vilka ljuvligt vackra svanar!

...och solen sken, underbart!

Närbild på svanarna.

...men jag vågade inte gå för nära...

Det fanns några lustiga fåglar längre ut där på isen....

Zoomar in och fotar. Hm, kan det vara häger? Hem och googla, jodå, gråhäger heter de.

Här syns Friends arena från andra sidan sjön.

Här är jag tillbaka vid Friends arena igen, och går via MoS hem igen. Nu är jag helt slut och får vila mej inför nattpasset!

6 kommentarer:

Ditte sa...

Så skönt att du är bättre idag! Och en prommis var säkert vad du behövde.
Vilka vackra bilder från Råstasjön! Här var det länge sen jag gick. Men under alla de drygt 20 år jag bodde i Solna blev det många promenader här och fina joggingturer. Nostalgi för mig!(Men jogga har jag slutat med.) När man har krafter är det fint att även runda Lötsjön i Sumpan.
Tack för rundan!
Kram!

Ama de casa sa...

Vilken härlig promenad!

Skönt att du är bättre nu, men smart att nöja dig med prommis istället för gympan - det var ändå en rejäl prommis! Måste vara skönt att få frisk luft igen :-)

Jag kom osökt att tänka på en "fågelexpert" som skulle komma en dag när jag jobbade på Skansen och lämna in en skadad sparvhök.
- Ähum, sa jag när dom kom med fågeln, det där är en svala...
- Men? sa dom, det måste ju vara en rovfågel för den har så håriga ben, och sparvhöken är den minsta av rovfåglarna...
Haha!
Sen när dom skulle gå så passerade dom en bur där det satt en gråhäger som var lite skadad. Dom pekade på den och sa:
- Är det en gam?
HAHA! Jag visste inte hur jag skulle kunna låta bli att skratta rakt ut :-D

Hoppas du får en lugn natt.

BP sa...

Härligt att höra att du har kryat på dig lagom till att börja jobba igen;-) Bilderna från promenaden är helt underbara. Tänk så mycket finare allt blir med sol och en blå himmel som inramning. De konstiga fåglarna är hägrar. Minns att maken visste namnet på dom när vi var vid Råstasjön för några år sedan.

Önskar dig en riktigt lugn natt efter förkylningen!

PS. Städdag hos dig på måndagar alltså;-) DS.

znogge sa...

Så skönt att du känner dig piggare och när man orkar med en promenad är det en bra bekräftelse. Även här var vädret fint men jag har i princip bara variit inomhus i dag.

Kram

Ami sa...

Skönt att du kände dig lite piggare!
Och visst är det roligt att studera alla fåglar. Vi har en häger med gula fötter som kommer hit varje vinter och håller till nere vid stranden.
Kram

Anni sa...

Vilken fin promenad du fick, hoppas att du frisknat till <3