lördag 17 augusti 2019

Grand Hotel Saltsjöbaden

En trevlig överraskning blev det för min man igår när vi parkerade framför Grand Hotel i Saltsjöbaden.

..och lika förvånad blev jag när vi kom in på vårt superior rum i ett av tornen, mycket exklusivare än vad jag trodde! Två plan med två runda rum.

På övervåningen var det en fantastisk utsikt , insåg då att vi befann oss i ett av tornen!

Där njöt vi av god öl efter lite träning och bad.

Som sagt, gjorde stora ögon när vi kom in i rummet och såg trappan.

Resten av hotellet är också fantastiskt. Invigdes 1893, och minsann tror jag att arkitekten Erik Josephson finns med på min mans stamträd!

Vi var duktiga och tränade innan middagen, tyvärr hann vi inte med något spa. Badade skumbad på rummet istället!

Vårt rum låg i tornet på vänster sida.

Jag hade bokat ett ölpaket till rummet.

En tre rätters middag ingick i priset, buffelmozzarella till förrätt.

Varmrätten var en god kötträtt.

..och jag som inte är så förtjust i efterrätter åt denna gladeligen! Färska jordgubbar, glass, maräng och lättvispad grädde! Goda viner till allt detta!

En liten kvällspromenad i omgivningarna.

God frukost i tjusig miljö.

Min man ville spela biljard i morse...

Dessa vaser i guld och porslin pryder hotellet än i dag. Kung Oscar II beställde dem med porträtt av sig själv och...

...Drottning Sophia

Vi sa hejdå till hotellet, och lite höjde jag på ögonbrynen när vi checkade ut och ser att hotellchefen som checkade ut oss är fru Marie Herrey. Gillar man schlager så känner man till att bröderna Herrey vann ESC med låten Diggi loo diggi ley 1984, och Marie är gift med en av killarna; Richard.

Vi tog en promenad innan vi åkte hem igen.

Men hemma är det så tyst när ingen Maja möter oss. Vi bestämde oss raskt för att gå ut och äta middag ikväll också! Restaurang Drama på MoS serverade oss en god middag, jag åt en smarrig kyckling med rostad sötpotatis, rucolasallad, dragonmajonäs, grillad citron och färsk parmesan.
Nu lite tid i soffan framför TV:n. En lugn sista lördag denna semester...

Ditte sa...

Så härligt! Helt i min smak! Allt! Hade alldeles glömt bort Grand Hotell i Saltis- Var här en del förr, men så länge sen. Vilket tjusigt rum! Helt fantastiskt! Och utsikten som det där lilla extra. Förstår att ni njöt av dygnet här. Maten såg så god ut. Perfekt med ett öl/vinpaket.

Klart det var tomt att komma hem. Och en middag på lokal blev ju ett bra slut på detta dygn.
Många tankar och kram

Znogge sa...

Wow, säger jag bara! Hade vi bott närmre så hade jag bokat på studs. Helt i min smak och vilket fantastiskt rum ni fick. Maten såg dessutom väldigt god ut!

Kram

Guldkryckan sa...

Tycker nog ni borde fått rabatt med tanke på stamträdet ;)
Vackert ställe det där och fantastiska bilder.
Tack för det.

Jodå...Herrey där känner man ju till...svunna tider som man ibland undrar om de inte var aningen bättre musikaliskt.

Ha det bäst nu trots tomheten hemma.

Ama de casa sa...

WOW!! Vilket ställe och vilket fantastiskt rum! Det var ni sååå värda!

Förstår fullständigt att det har runnit många tårar nu, det är hemskt när man till slut måste fatta det oerhört jobbiga beslutet och genomföra det. Men det blev ju på ett väldigt fint och lugnt vis och Maja har det säkerligen bra där i katthimlen efter ett långt och fint liv.