fredag 18 juni 2010

Bröllop,fotboll och förlossningar

Solen sken när jag vaknade,men nu har himlen öppnat sig och regnet vräker ner. Åskar och blixtrar för fullt.
Sovit för lite idag med,men på sommaren behöver man inte lika mycket sömn. Vinterhalvåret sover jag hur länge som helst mellan nattpassen.
Ikväll är det dags för natt nr 3, tre nattpass på raken är ingen höjdare, det är segt att ställa om till normal dygnsrytm efter det,och man är bra mosig när man vakar av. Men timmarna måste göras,och nu hägrar ju semestern!!!
Hade en bra natt på förlossningen,och än en gång är jag stolt och tacksam hur duktiga vi är vid akuta situationer,är tacksam för snabb och proffsig hjälp av kollegor som rycker in,och otroligt stolt att vi jobbar så lugnt och smidigt och gör upplevelsen för föräldrarna till något positivt. Tänker också på hur lyckligt lottade vi är att bo i ett land där vi har alla resurser,inte minst läkemedel!!! Har svårt att förstå hur det är att jobba i u-länder utan dessa resurser?
Utanför dörrarna där nya liv föds så pågår fotbolls VM,och sen är det visst några som ska gifta sig i morgon?


5 kommentarer:

Anne-Lie sa...

En och annan skur även här men igen åska! Nu ska jag packa ihop mig och dra på tjejfest =livskvalitet på hög nivå;.))

Vinterfin sa...

Hoppas du får en bra sista jobb natt innan semestern. Själv grillar jag o dricker lite vin, ute åskar det och ösregnar. Jag tänder lite ljus så blir det mysigt.
Ska jobba i morgon o på söndag, sen ledig till midsommar!
Ha nu en fin semester, det är du verkligen värd.Njut av lugn o ro!
Puss o kram

Petra sa...

Hoppas att du vaknar till denna lördag med härlig lördagsfeeling. Kram

Öbon sa...

Här åskade det också, så det skallrade i fönstren.

Ha en skön semester!

Storarvid sa...

HEJ!!
OJJ va' länge sedan det var... Jag har verkligen slarvat med att besöka bloggar....
Nu tog jag mig tid att svänga förbi en vända.
Jo håller med om att vi är lyckligt lottade, MEN det är inte BARA u-länder som inte har resurser till skälig sjukvård. Det konstigaste, tycker JAG är att det rikaste landet I VÄRLDEN inte heller har resurser, Jag tänker på det stora USA, Amerika som inte tycker att alla ska ha rätt till skälig läkarvård och medecin till rimligt pris. OK nu HAR ju Obama lyckats få igenom en urvattnad version av sjukvårds reform, men ändå... Tänk att de rikaste i världen sitter o bråkar om denna självklarhet...
Nää, jag håller helt med dig, vi ska vara tacksamma över vårt land och dess proffsiga sjukvård och dess personal :-)