söndag 16 augusti 2020

Skyltsöndag från Falun

 Vilken dag vi fick igår! Varmt och skönt och så en vigsel på det! Så kul att få träffa min brors flickor och hans två barnbarn. Det är andra gången min lillebror gifter sig, med sin nya fru har han inga barn.
 Min bror med sina flickor.
 ...och så fick jag vara med på ett hörn. Efter vigseln åkte brudparet till Tällberg för att njuta av god mat och en hotellövernattning.
Dalahästen blev uppskattad. BP:s skyltsöndag idag, så några skyltar kommer här från Falun...

 Vid Rådhuset i Falun syns Falu kommuns vapen.
 Nere vid Faluån satt en skylt vid denna gamla brygga.
 Den gamla brandstationen syns här med sitt ståtliga torn, heter idag Spruthuset!
 Det var en fantastisk kväll igår!
 Spruthusets uteservering syns här, och längre bort Dalamuseét.

 Så mycket blommor...
 Vi njöt av god mat på restaurang Banken.
 En snygg tavla vid entrén på vårt hotell.
 Idag blev det en promenad längs minnenas allé. Trotzgatan 89 i Falun, i detta hus bodde jag som liten, där vi hade utedass på gården och bara kallvatten och vedspis i köket. Huset står kvar ,men numera har de väl mer modernt inuti?
 Ett stenkast från "mitt hus" ligger denna ateljé....
 Minsann har inte självaste Carl Larsson bott där!
 Tillbaka till centrum och Spruthuset!
 Där åt vi Tacos till lunch, och till min mans besvikelse så var de en hel del färsk koriander på dessa...(jag älskar koriander!)
 En skylt om spruthuset...
 ...och en bil....numera har de förutom den lilla restaurangen ett eget ölbryggeri i huset.

 Innan vi lämnade Falun idag så åkte jag upp till Skogskyrkogården...
Jag har planterat kärleksört vid graven som växer så det knakar, så jag fick rensa bort en hel del!

Sådär ja, det blev lite bättre!

Orsakullan undrar : 15.Har du varit på lekland någon gång? Vad tycker du om sådant?
Nej, jag har inte varit på något lekland, så jag kan inte uttala mej om det...

16. Många evenemang är inställda i år, har detta påverkat dig på något vis?
Ack ja, skulle ha åkt till Rotterdam på ESC i maj.
Sett Pernilla Wahlgrens nya show i april.
Celine Dion skulle varit på Friends Arena nu i augusti....



11 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack för ett långt härligt inlägg med bröllop, god mat, vackra människor, solsken, bortplock av kärleksört över gravsten, koriander och skyltar förstås.
Ett ljuvligt väder fick ni på bröllopet, härligt!
Ha det fint på alla sätt!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Det var väl den bästa skyltsöndagen! SÅ mycket kärlek och lycka i ett och samma inlägg, helt fantastiskt!
Kram

BP sa...

Vilken helt underbar Skyltsöndag! Och solig var den också. Kunde ju inte varit bättre. Jättekul att se hur din bror ser ut, men jag ser inte många likheter mellan er två;-) Hoppas han och hans fru kommer bli lyckliga. De har ju haft lång prövotid om man säger så. Känner igen mig där;-)

Falun är en så himla fin liten stad. Har varit där två gånger och gillar atmosfären. Så fint huset är där du bodde som liten. Du kunde ju ha ringt på och berättat. Då hade du säkert fått en visning. Kanske nästa gång.

Fantastiskt somriga bilder från Falun och fina skyltar:-)

Tusen tack för dom och länken:-)

Ditte sa...

Vilka härliga och fina skyltar från Falun Både från bröllopet och från Falun. Roligt att du också var med på bild. Jättefin bild!
Och så fint väder! Lycka det också.
Och en liten nostalgiresa för dig också tillbaka till minnenas kvarter och huset där du en gång bodde.
Förstår att ni haft ett lyckat dygn i Falun på alla sätt. Ja, bortsett från koriandern på makens tacos. Och det är ju inte direkt så vanligt.
Spruthuset i Falun har jag missat så det får jag lov att ta mig an vid tillfälle
Önskar dig en bra start på den nya veckan.
Celine Dion hade jag också gärna sett men får nöja mig med att ha sett och hört henne i Shanghai för över 10 år sedan.
Kram

Paula sa...

Helt ljuvliga bilder som stavas lycka och kärlek. Hittar gemensamma drag hos er, men, dina drag är mer feminina med brorsans är mer maskulina, tur va!
Och bekanta vyer från staden där också min dotter gifte sig. Vet inte vilket hus festen var i, men något av de gamla trähusen var det.
Och så fick föräldragraven också ett besök.
Kram från pörtet

Znogge sa...

Vilken alldeles fantastisk helg ni har haft! Härliga bröllopsbilder, snyggt skyltat och vackra byggnader samt fin natur! Dessutom hann du göra fint vid graven.

Kram och god start på nya veckan

tanthuset.blogg.se sa...

Så himla fina bilder från din barndomsstad <3
Bröllop, blommor, mat och en underbar vandring runt, det kan knappast bli bättre! Tack för promenaden i vackra Falun <3

Anki sa...

Alldeles underbara bilder från en härlig helg! Så fina de är tillsammans, de nygifta och dina brorsdöttrar - ja du också!
Roligt att se var du växte upp ... det var mycket som var annorlunda på den tiden, som egentligen inte är såå avlägsen!
Ha det gott!
Kram

Ama de casa sa...

Vilken fantastisk bildkavalkad och skyltning och vilket underbart bröllop också!
Vad roligt att vandra i barndomsminnenas kvarter också. Länge sen jag gjorde det nu, 2011 var senaste gången vi var upp till trakterna runt Skellefteå.
Minns att den låååånga sandstranden vid Byske havsbad hade krympt på nåt märkligt vis. Haha! Den var precis lika lång som i barndomen, fast kändes inte så oändligt lång som den gjorde då :-)

Ha en fin start på veckan!
PS: Det evenemang jag missat är den inställda tapasmaran i april. Som tur är så har jag fått tapas ändå. Jag tycker att ni också har lyckats få en bra dos med Schlager trots den inställda Storschlagern :-)

Tove Olberg sa...

ÅÅÅ var roligt, härligt och kärleksfullt inlägg!
Underbart Susjos, att bli glad av! Må bra inpiration!
Stor kram för det!

Ami sa...

Vilka vackra bilder! Och härligt att det blev så fint väder när det var bröllop!
Kram och ha en fin måndag.