fredag 23 september 2022

Fem en fredag


 Så var natt nr 2 gjord, och dumt nog så ska jag jobba extra i natt....men jag har varit så mycket ledig nu, så det är skralt i kassan!

Elisamatildas "fem en fredag" har idag ämnet: "Att göra"

1. Vilka titlar har du på din att läsa-lista?

Just nu läser jag den bok som jag bestämde att vi skulle läsa på senaste bokcirkel-träffen: "När bergen sjunger", sen väntar fler böcker... (" Amerikansk jord "har jag läst) 



2. Vilka är höjdpunkterna på helgens att göra-lista?

Min man är väldigt förtjust i Andreas Alemans musik, så i morgon ska vi både äta middag och lyssna till honom på Fasching i stan, det ser jag fram emot ( när jag har vaknat....) 

3. Vad bockade du senast av?

Funderat sen i onsdags om jag skulle jobba extra i natt då det fattas så många, och i morse valde jag att gå till bemanningen och erbjuda mina tjänster.

4. Vad är något du inte kommer hinna med innan veckans slut?

Jag har ju lyxen att ha varit ledig så mycket nu när jag fortfarande är delvis sjukskriven, så jag har inget som jag inte hinner med, dock blir det inget fredagsmys här hemma ikväll, det blir jobb i stället!

5. Vad är något ofärdigt du inte jobbat med på minst ett år?

Hm, kan inte komma på något...

Orsakullan undrar idag : 

23. Då fuskade jag…

Minns att vi mixtrade med legitimationen för att komma in på "Folkan" i Hofors när jag var tonåring...och visst plankade vi in också vid några tillfällen, det är väl preskriberat nu?!


15 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

När bergen sjunger beskriver helt annat liv, fin men tufft i Vietnam under åren. Tror inte jag fuskat med legitimation... fast lite knasigt på 1980-talet för jag är äldre än maken, och det fanns knasiga regler att MANNEN ska vara äldre?!!

Paula sa...

Jag skrev om När bergen sjunger" igår i bloggen! Har lyssnat på den och gillad e den mycket. Ibland blev det lite knorvel med alla personer i de familjen, namnen är inte helt enkla, och flera generationer det handlar om, men berättelsen var varm och fängslande. Fasching ja, det var tider när man någon gång besökte det stället! Då får du säkert en mysig helg, när väl arbetspasset är över! Kram

BP sa...

Då har du nåt riktigt roligt att se fram emot imorgon. Den här tiden på året borde det vara lättare att jobba natt, för det är ju inte sommar längre. Då vill man ju inte sova bort soliga och varma dagar. Så du gör helt rätt med en extra natt. Pengarna är ju en bonus:-)

Å visst har man förfalskat leg ett antal gånger när man var ung. Det var ju riktigt spännande:-)

znogge sa...

Ha ha, visst är det preskriberat! Jag hade ett fejkat leg när jag gick på gymnasiet och handlade på bolaget från att jag var 16... Hade aldrig gått i dag!
"Sanningen om ostrondykerskan" är superbra!

Kram och god kväll!

Äventyret framtiden sa...

Vi har säkert alla, mera eller mindre, fejkat legg när vi var i tonåren. Eller hur? Om inte annat så för att det var lite extra spännande.
Du har många fina böcker att läsa...:) jag noterar dem jag inte har läst
Trevlig dag imorgon och ha en bra jobbnatt!

kram

Janerik Sundh sa...

Det blir säkert en fin kväll på Fasching, jag lyssnade lite på Andreas Aleman på Spotify. Det var skön musik och en skön röst. Själva ska vi gå till Koserthuset imorgon och lyssna på Bo Kaspers band. Jag var inte så förtjust i dem för 3-4 år sedan men jag har ändrat mig, det är ett suveränt band.
Ha det skönt i helgen!

Ditte sa...

Kul att läsa dina svar.
"När bergen sjunger" ska jag också läsa. Fick tips igår om den av Paula-
"I dina händer" har jag läst liksom Amerikansk jord. . Bra båda två-
Kul med ett besök och middag på Fashing.
Ja, att jobba en extra natt kan ju vara bra. Bara du orkar.
Önskar dig en fin fortsatt kväll och en trevlig helg.
Kram

Bokdamen sa...

När bergen sjunger finns på evighetslånga läslistan, tack för påminnelsen. Kul med Fasching, blir lite nostalgisk. Ha en fin helg!

Mrs Calloway sa...

det verkar som om du får en trevlig helg. jag har läst När bergen sjunger och Amerikansk jord ligger här och väntar

Guldkryckan sa...

Lite extra "flis" till kassan är ju inte så fel,det går ju åt om inte annat.

Det ÄR preskriberat, jag lovar"" ;)


Ha nu en underbar afton på "Fasching", kollade in menyn på deras hemsida, gott gott.

Ha det fint!!

Kina sa...

Härligt att du kommit igång med jobbet. Känns det kul?
Andreas Aleman har jag inte ens hört talas om. Får gå in och lyssna på honom på Spotify. Fasching pratade Claes Jansson (som jag var och lyssnade på i söndags) om. Har många saker som jag vill göra färdigt, men tids nog blir det väl gjort. Ha nu en fin helg!

Carita Liljendahl sa...

Hahaaa... ja, legitimation har man fuskat med som ung :-)
Kul att läsa dina svar. Andreas Aleman kanske jag måste läsa på om en aning :-) En stilig man!
Och så många böcker du ska läsa!

Anonym sa...

Haha just det där med planka och leg har jag aldrig gjort. Plankat för att jag helt enkelt varit en fegis, och leget? Ja ingen har någonsin trott på min ålder. Jag har knappt ens kommit in på mitt leg ibland 😆

Orsakulla mamma vid 20 - Dalaliv, finporslin & pudelliv sa...

Var jag som kommenterade 😊

Anna i Portugal sa...

Jag har faktiskt aldrig fejkat mitt leg. Jag är för feg... livrädd att åka fast. Som jag gjorde en gång när jag snattade, fy sen dess är jag ärligheten själv. Hoppas jobbnatten blev bra!