onsdag 13 augusti 2008

De Vänsterhäntas Dag!



Japp,jag är en av dem..hade ingen aning om att vi har fått en egen dag oxå! Men vi är ju i minorietet och lite av ett fenomen,vi,en tiondel av världens befolkning,som är just vänsterhänta! Man känner sig lite speciell. Lustigt nog tycker jag själv att det ser lite avigt ut när andra skriver med vänster! Men det är väl just det att vi är så få,så man ser det inte så ofta!

Så mycket bekymmer är det väl inte att vara vänsterhänt,man är väl van!

Att alltid få lägga musen vid datorn på vänster sida, och att det blir väldigt avigt när man ska hälla upp sås ur en såssnipa,där pipen är på fel sida för mej!

I London finns en butik för oss : The Left handed shop. Där köpte jag mej en dyr konservöppnare, men tji fick jag när jag skulle använda den! Så bakvänt det blev! Min hjärna är ju inställd på dessa högerhänta öppnare,så det blev mer krångligt med den vänsterhänta öppnaren! Haha!

Köpte mej i alla fall en lite skylt där det stod: I HAVE THE RIGHT TO BE LEFTHANDED!


Delar denna avighet med många kända namn:

vänsterhänta Albert Einstein, Bill Gates, Brad Pitt, Celine Dion, Dan Aykroyd, Drew Barrymore, Eminem, Franz Kafka, Greta Garbo, Jerry Seinfeld, Jim Carrey, Jimi Hendrix, John McEnroe, Julia Roberts, Leonardo da Vinci, Mahatma Gandhi, Monica Seles, Ned Flanders, Nicole Kidman, Pablo Picasso, Paul McCartney, Pierce Brosnan, Robert De Niro, Sarah Jessica Parker, Tom Cruise
Hurra för oss alla idag!

6 kommentarer:

imse sa...

Både maken och ena sonen är vänsterhänta och svärmor, så det är väl ärftligt. Svärmor tilläts dock inte att skriva med vänster hand i skolan. Tur att tiderna förändras.

Strandhs Mia sa...

Jag såg på ett program där forskare och fosterstudier via kamera, visade att vänsterhänta egentligen skulle varit tvillingar men av någon anledning tar den vänsterhänta tvillingen över och den högerhänta förintas (försvinner)under fosterutvecklingen.. och kvar blir den vånsterhänta.

Imse: Det var ju helt galet förr, ungefär som att förbjuda någon att vara rödhårig.
Ja det är tur att några ting ändras till det bättre.

Kram från Mia

Strandhs Mia sa...

Ja hej och hopp igen.
Jag hittade dig på My Space i dag... ingen dålig samling kompisr du har där ! :)

Hade en My S. förr, men orkade inte hålla på med 100 olika grejer här o där, och Facebook också då .. den finns kvar men är aldrig där.
Ha en jättebra dag, kväll, natt...
Kram Mia

Pia sa...

Tjoho, visst är det kul med blogg! Men det tar ju lite tid, hehehe. Men intresset kanske avtar med tiden, vi får se. Just nu känns det skit kul i alla fall. Själv "vabar" jag för Alva är dålig. Är inte kanon bra själv heller. Jag är höger hänt, men använder bl a kniv och gaffel som en vänsterhänt person. En del andra saker gör jag också bakvänt, så jag är väl dubbel programmerad. Det sägs att man är extra intelligent om man kan använda båda??? Jaha, extra glad i alla fall. Vi åker till Cypern nästa måndag, alltså den 25:e. Ska bli så himla jävla jätte skönt. Hoppas vi ses nåt på jobbet snart. Jag jobbar mån, tis, tors, fre, lördag nästa vecka, skit kul!!!
Kram På dig

imse sa...

Svar: Ja, Kista var en positiv upplevelse. Har hört att många åker dit och shoppar. Kommer jag nog också göra framöver.

Kram

Anonym sa...

Jag var vänsterhänt men tvingades i första klass att lära mig skriva med högerhanden... efter det är jag i mycket både vänster och höger hänt... skriver, spikar, sågar, osv, med höger, men utöver idrott bl.a. med vänster hand...