tisdag 12 juni 2012

Jobba i natt och Lax från Linas


Blommorna blev bra! Känns att sommaren är här..värmen kommer så sakteliga, och regnet också! Hm. Nästa vecka börjar min semester, fast jag har ju varit ledig nästan hela juni redan! Ikväll går jag på och jobbar en enkelnatt- känns helt okey! Idag blev det en joggingtur,och både rygg och knä kändes bra,och jag slapp regnet. Nu har vi ätit Linas matkasses Stekta (eller grillade) Lax med gräslöksdressad potatissallad, och den var grymt god! Så jag delar med mig av receptet (4 portioner),varsågoda!

1. Om du grillar utomhus, tänd grillen.
2. Skölj och koka 900 g färskpotatis.
Gräslöksdressing: blanda 1 äggula med 1 tsk senap. Rör ner 3 msk olja, lite i
taget. Tillsätt 1 msk rödvinsvinäger, 1 tsk honung, 2 msk gräslök och rivet
skal av 1 citron. Pressa ner 1 vitlöksklyfta och krydda med 1 krm salt och 1 krm
svartpeppar
. Ställ kallt.
3.
Strimla 1/2 knippe salladslök tunt. Dela 250 g saltgurka på längden och skär 1
knippe rädisor
i halvor. Lägg upp grönsakerna på ett fat och blanda med
färskpotatis och gräslöksdressing.
4.
Pensla 600 g laxfilé (tinad) med 1 tsk olja. Krydda med 1 tsk salt och 2 krm
svartpeppar.
Grilla eller stek laxen några minuter på varje sida tills fisken är
genomstekt.
5.
6. Servera den nygrillade laxen tillsammans med potatissalladen

3 kommentarer:

Shamrock sa...

Mmmm det lät jättegott

Anonym sa...

Åh det lät ju jätte gott!

Västgötskan sa...

Lät supergott! Och vilka fina blommor! :-))

Kram