lördag 10 april 2021

Spontanmiddag

En solig ledig lördag, men med en vind på 7m/s. Men vad gör man, är man ledig så är man och ingen nederbörd. Ut och kuta! Blåsten var inte så farlig faktiskt, och vackert att se en blå himmel!
Min man jobbar som sagt dessa galna arbetstider, så han försvann till jobbet på eftermiddagen. Jag fick lite panik  ,skulle jag sitta hemma ensam denna lördagskväll när våren pockar på därute?  Med kort varsel messade jag min gamla barndomskamrat från Hofors som bor på söder och frågade om hon var ledig denna lördag och kunde tänka sig en tidig middag i stan, och det kunde hon!  Jag bokade bord på TGIF i Kungsträdgården, så vi skulle få en skymt av körsbärsträdsblomningen, och det fick vi!

Vi hade en jättetrevlig och god middag på TGIF, men varför denna höga musik på restaurangerna?? Man får nästan skrika till varandra, suck!
Jag åt en god ceasarsallad med kyckling, och beställde även in sweet potato fries, så gott!
Vi hann gå till en uteservering i Kungsan för ett glas vin innan  de stängde, tyvärr spelades det hög musik även där, hm.
Det blir inga sena kvällar på stan då ställena stänger kl 20.30, så med en skön kvällshimmel tog jag min elcykel och cyklade hemåt , fick en fin bild vid Sergels torg och glasobelisken.


En sån fin lördag det blev!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Det här var oväntat…
  2. denna spontanmiddag ikväll med en god vän, kan inte bli bättre!



 

9 kommentarer:

Ditte sa...

Vad trevligt! Och roligt att ni sågs i Kungsan så att du hann se körsbärsblommorna. Tyckte du fick till en bra bild- Mna kan ju undra varför denna höga musik ska vara . Till vilken nytta. Och trelvigt är dte ju inte heller.
Fint att du kunde ta elcykeln in till stan och hem kom du också.
Tycker du fick till en jättefin bild av obelisken. Roligt att se den grön.
Kram

BP sa...

Perfekt ju! Sol, körsbärsblomning, god dryck och god mat - vilken lördag. Du gjorde det absolut bästa av dagen och jag gissar att din man lär vara aningen avis när han kommer hem efter midnatt...
Gillar förresten färgen på din mans cykelhjälm, samma färg som på obelisken:-)

Sun sa...

Jag jobbade 2 dagar i veckan under ett år i Stockholm och det är en mäktig syn när körsbärsträden blommar.

Anki sa...

Ser ut som en perfekt dag ... vackert väder, god vän och god förtäring! Fina bilder!
Ha en fin söndag!
Kram

Ama de casa sa...

Härligt med spontanitet! Såg väldigt gott och trevligt ut :-) Glaspelaren gjorde sig bra även i den färgen, fast jag tror den var snäppet ännu finare i julas när den var röd ;-)

Vackert när körsbärsträden blommar i Kungsan!

Håller med... Hög musik på restauranger och barer är ett otyg och väldigt onödigt.

Guldkryckan sa...

Olika arbetstider kan ju kännas som ren "skit" om du ursäktar min dåliga franska.
Men det är ju som det är, man uppskattar tiden man har tillsammans lite mer antar jag.
Längesedan vi var på restaurang nu men jag kan inte minnas att musiken var så hög, men så är jag ju halvdöv på ena örat så jag satt väl "åt rätt håll" antar jag. ;)
För bedrövligt om de spelar för högt dock, man vill ju gärna konversera också.

Ha en fin söndag.

Geddfish ♥ sa...

Vilken trevlig kväll ni gjorde er! Helgalen arbetstid för din make.
Jag håller hårt med om den höga musiken. Med eller utan hörapparater så är det förskräckligt för mitt huvud, om inte annat så blir jag trött av det. Samma med mycket prat och surr.
Men så fint att komma ut i blomningen!
Läser att det är din makes cykelhjälm. Vad blev det utav Hövdingen? Köpte du ingen ny? Bara en tanke som kom.
Trevlig söndag! Kram!

Znogge sa...

Vilken härlig och bra dag det blev! Maten såg verkligen god ut.

Kram och god söndag!

Paula sa...

Det blev en lyckad lördag för dig. Jag håller med om ljudvolym både på krogar och även på tv har jag blivit irriterad över att man har en massa bakgrundsljud som döljer vad folk säger.
O nu då man ska hålla avstånd borde man ju verkligen inte spela hög musik så man får hänga över varandra för att höra!
Kram