torsdag 6 januari 2022

Kul ordlek

Sent omsider efter storhandling så kom jag ut på en promenad. Blev en tur runt Råstasjön efter att solen gått ner...



Hägrarna ser så lustiga ut där de står...
Snyggt upplyst träd...

 ...och så en häger i ett annat träd...

Jag hittade en kul utmaning hos Klimakteriehäxan, som jag hänger på. Den är som en spegelbild, med mig själv som utgångspunkt.

Tolv svar vill vi ha i denna kedja. Det kan vara svårare än du tror .... Du får inte använda Google! Fast du lär knappast behöva någon hjälp.

Varje svar måste starta med den sista bokstaven i föregående svar. Och tillägg inom parentes kan du självklart strunta i.

Namn: Susanne

Djur: Elefant

Pojknamn: Tomas ( sötaste pojken i min klass i grundskolan hette så!)

Färg: Skär ( är ju en härlig schlagerfärg också!)

Film: Röd Oktober ( snygg Sean Connery och så Stellan är ju med där)

Något du bär: Ring ( har tyvärr tappat förlovningsringen, men vigselringen har jag kvar!) 

Dryck du gärna dricker: Gin ( och tonic är alltid en drink som går hem hos mej, men har lärt mej dricka gin på äldre dar faktiskt!) 

Mat du gillar : Nötfärs (köttfärssås och julens köttbullar med både nejlika,kryddpeppar och ingefära är ju ..mums!)

En grej från badrummet: Spray
 
En plats du besökt: Ystad ( fast kanske vi bara åkte igenom där...)

Anledning att vara sen: dra benen efter sig....

Något du haft men inte saknar: Gasspis ( hade jag och min kompis i vår första (andrahands) lägenhet när vi kom till Stockholm 1979) 

10 kommentarer:

BP sa...

Då finns det hopp för mig - att lära mig dricka gin alltså;-)
Röd oktober är en av få filmer som jga till och med kommer ihåg innehållt. En av de bästa filmer jag sett.
Gasspis får man ju ofta tampas med i medelhavsländerna. Jag lärde mig aldrig använda gasspisar, är alldeles för rädd för gas. Men min man växte ju upp med gasspisar i England, så han fick koka kaffe- respektive tevattnet på morgonar;-)

Du kvalar nästan in som naturfotograf! Otroligt bra bilder:-) Å visst ser det roligt ut att hägrar kan hålla balansen när de bara står på ett ben, ungefär dom flamingos.

znogge sa...

Vilka härliga vinterbilder från er promenad.
Vi hade gasspis i vår första gemensamma lägenhet och jag blev aldrig helt vän med den. Förvisso kokte allt upp snabbt men ugnen var det värre med.
Gin är helt okej om man nu ska välja något på G ;-)

Kram och god afton!

Ditte sa...

Väldigt vackra vinterbilder från idag. Och vackert väder var det. Roligt med hägrarna och extra den som fanns i trädet.
Kul att läsa dina svar och några hade vi gemensamt.
Vad gäller gin så tar jag gärna en GT. Men hos mig fick det bli aperol eftersom drycken skulle börja på a. (Gillar annars caprina, mojito eller ev en daiquiri som inte är söt.)
Gasspis och gasugn hade jag i lägenheten på Upplandsgatan men gasugnen att baka i var ingen hit.
Kram och trevlig fortsatt kväll.

Geddfish ♥ sa...

Vackra bilder och gasspis, där föll nostalgin på. Första gången var när min kompis och jag åkte till Sthlm och lånade lägenhet med gasspis. Sen så hade vi ju alltid gasspis, gasvärme osv i husvagnen. Inga problem.
Kram!

Klimakteriehäxan sa...

Kul att du hängde på! Tomas (utan h) heter min son!
Förbereder en ny omgång till måndag.

Anki sa...

Fina vinterbilder från din promenad ... kul med alla hägrarna som står där och kurar :)
Roligt att du också hängde på Klimakteriehäxans utmaning - och roligt att läsa dina svar.
Ha en fin fredag!
Kram

Ama de casa sa...

Vilken fin promenad du fick och vilka härliga bilder!

Att tappa bort förlovningsringen var ju lite snöpligt. Är det fusk att skaffa en ny, eller? Ja, inte att förlova sig igen, men en kopia av originalet.

Jag älskar vår gasspis! Var lite rädd för den gasspis vi hade i Norrköping 1978-80 till en början, men vande mig snabbt. Gasugnen vi hade där blev jag dock aldrig kompis med...

Ha en fin fredag!
Kram

Janerik Sundh sa...

Gillar verkligen bilden på hägern uppe i trädet, den är suverän.
Ska nog nappa på Klimakteriehäxans utmaning också, den verkade kul.

Guldkryckan sa...

Se där ja, bra jobbat med utmaningen. :)

Sean connery var fin han, både utseendemässigt och som skådespelare, en av de bästa.

Fina fåglar där, brukar ta mig tid att iaktta dem här på gården, men någon häger har jag nog aldrig sett här.


Ha det bäst.

Freedomtravel sa...

De är så fina hägrarna! En bor ju här hos oss i Pampas. Jag undrar alltid varför han inte vill vara med kompisarna i Råstasjön/Isbladskärret ;)