fredag 3 oktober 2008

Födelsedag!


Under min barnmorskeutbildning blev jag mer nyfiken på hur min mammas förlossning var när jag kom till världen. Eftersom min mamma inte lever längre så fick jag själv leta upp ett gammalt arkiv som hade min/mammas förlossningsjournal. Så en dag kom den hem,kopior från journalen. Så spännande att läsa!
Året är 1960 Elvy väntar sitt 1:a barn. BF är den 26/9. (Den 28/9 så fyller hon själv 26 år,dagen efter fyller pappa också 26 år. Ingen baby ännu.)
Men så,den 3/10 kl. 02 på natten så börjar värkarna. När hon kommer in till lasarettet så har hon svaga värkar var 10:e minut. Föregående fo. del är försjkutbart i b-ing.Fo ljuden är ua. Bukomfång (!)99cm.
Skrivs in på förlossningen kl. 12. av Barnmorska G.Jansson (hon var barsk minns jag mamma sa.) Då är Ffd. huv. ruckbart i b-ing. Fosterljud avlyssnas nedom naveln till vä med en frekvens på 140sl/min.
Hinnor brusto 3/10 kl. 13.30. Ffd stod då i b-hålan. Flj 140sl/min.
Vid utdrivningen så får mamma slutnarkos: Trilén. Ett medial klipp. Barnet föddes kl. 14.18 i framstupa kronbjudn.Skriker genast.
Elvy får inj. Methergin iv. Moderkakan avgick fullständig kl. 14.25.
Barnjournal: En levande flicka född 60 10 03 kl. 14.18 Vikt: 3840g Längd:50cm Huvudomfång:34cm. Anmält till pastorsämbetet av Bm. G Jansson.
Undrar om solen sken den dagen? Idag gör den det,på min...48:e födelsedag!

7 kommentarer:

Grönare ängar sa...

Grattis på födelsedagen!!
Alltid lika kul att läsa din blogg. Lite som att tjuvläsa någons dagbok. Men vad svårt det är att skicka in en kommentar. Vet nog inte hur man gör, får nog fråga barnen. Kram Camilla

imse sa...

Stort grattis!
Vad kul att läsa sin egen förlossningsjournal.

Susjos sa...

TACK snälla Camilla och imsevimse!
Kul att ni läser min blogg!
Puss o Kram!

Suzesan sa...

Grattis på födelsedagen. Hurra hurra hurra hurra(hurra) Så fint inlägg om fölossningen. Inte för att jag fattade alla dina barnmorskeförkortningar. Men strunt i det. Ett friskt flickebarn med alla fingrar och tår och skrek direkt:)
Ha en fin födelsedag
/Susanne i Halmstad

Strandhs Mia sa...

Ja må hon leva, jag må hon leva...
Grattis på födelsedagen !
Vad roligt att få läsa hur det var och gick till när man kom ut till världen.
(Jag vill också få tag i min förlossningsjournal och min när jag födde sonen, när man ändå håller på)

Ha en riktigt bra födelsedagskväll !
Stor kram ..

Storarvid sa...

Jaha GRATTIS PÅ FÖRDELSEDAGEN DÅ!!
Har ingen present men en komplimang kan väl gå för sig.
Har du skrivit rätt är året verkligen 1960? med tanke på bilden borde 1970 verka mer rimligt..
HA EN BRA FÖRDELSEDAG Hurra Hurra Hurra Hurra!!

Yvonne sa...

Ha den äran på födelsedagen Sussie!! Kram o kram