onsdag 24 augusti 2016

Jordbävning i Amatrice

Minns inte vilket år det var när vi tillsammans med släkt och bekanta åkte en söndag till bergen nordöst om Rom för att äta en söndagslunch på en bondgård med lokalproducerade råvaror- kallas "agriturismo",  pojkarna var med och var i skolåldern, så kanske 2003?  Vi åt länge och mycket, jag minns bl.a grön gnocchi och god pasta amatriciana. Bilden är från detta ställe som heter Agriturismo Amatrice di Benni, och det första jag läser på Aftonbladet när jag vaknade idag på eftermiddagen är att det varit en stor jordbävning i just staden/byn Amatrice! 120 döda och kanske flera...så fruktansvärt!


9 kommentarer:

Ditte sa...

Illa med jordbävningen! Mycket illa! Och jag förstår att du funderar extra när du/ni varit i trakten och känner till den.
Men naturens krafter rår vi ju inte på.
(Har upplevt ett par skalv i Torrevieja och i Peking, men de var väldigt lindriga och jag uppfattade knappast att de inträffade.)
Hoppas nu att inte fler dödsoffer påträffas.

BP sa...

Ja, otroligt chockerande. Kollade nyheterna på BBC och Aftonbladet och trodde inte mina ögon. I Italien alltså.

Har iofs varit i Rom, som förresten också kände av jordbävningen, men inte som du varit i "byn" som inte finns längre. Usch:-(((((((

BP sa...

Svar: Japp, imorgon är det surströmmingspataj på Storgatan i Sumpan. Du är ju ledig så;-)

BP sa...

Me again! Precis som du sätter jag ett STORT frågetecken bakom "kvitten". Aldrig hört talas om...

Mias Mix sa...

Ja det är så hemskt. Känns som om allt elände bara kommer närmare och närmare. Naturkatastrofer, terrorism mm. Snart vill man inte resa längre. Måste kännas så mycket extra för er som varit där. Kram

znogge sa...

Visst är det hemskt med jordbävningar och har man själv varit på platsen så är det på något vis lättare att relatera. Även i Burma var det jordbävning så två på en dag... Naturens krafter är starka.

FREEDOMtravel sa...

Men fy så hemskt! Och när man varit på ett ställe känns det alltid extra nära...!

Ama de casa sa...

Ja fy vad fasansfullt och chockerande! Och när du har varit där så förstår jag att det blir extra hemskt. Nu är det uppe i 247 dödsoffer...

Comsi comsa sa...


Hemskt................. ♥