onsdag 26 juni 2024

En onsdag vid stugan

Vaknade av en duns på fönstret, det visade sig att en hackspett flygit "fel" och dog på kuppen, sååå tråkigt! Vi begravde den på tomten .

Ännu en solig dag väntar oss.
Jag har använt dessa stövlar idag...med tanke på huggormen.
Frukost ute...
Solbrillor på!
Framåt 17-tiden åkte solbrillorna av och jag laddar för en joggingtur i värmen.
Mötte två (!) kopparormar på min väg...suck!

Efter joggingturen tog jag stövlarna på mig och gick ner till sjön för ett svalkande bad, premiär-bad för mej i år! Det var verkligen varmt i vattnet!
..och midsommarstången står kvar.
En GT före middagen...
Lättlagat ikväll! En skön dag vid stugan...



 

12 kommentarer:

LillaSyster sa...

Fy vad ormar det är hos dig men kopparormen är ju helt ofarlig även om också de kan hålla sig på avstånd från dig. Det nästa du möter är väl en snok i vattnet. Glömmer aldrig när vi var i en liten sjö och badade jag och syrran och lilla trollungen var nog nästan 2 år när det kommer en snok och simmar mellan oss, vi badade väl 1,5 -2 m från varandra då vi skjutsade lilla trollungen mellan oss . Men vi behöll lugnet båda två, trollungen märkte inget.

Ditte sa...

Trist med fågeln, men sånt händer. Och den fick en värdig begravning. En skön dag men inte att träffa på kopparormar. Dessa ogillas. Förstår att du tog på dig stövlarna. Men kanske badade du inte med dem på dig...
Låter som en skön dag.
Varm kram

Hanneles bokparadis sa...

kopparormar är så fina, verkligen synd om hackspetten.

znogge sa...

Trist med fågeln. Samma sak hände här men efter en timme flög den iväg. Vi trodde den var död först.
Kopparödlan är ju helt ofarlig men vet man att det finns en huggorm i närheten så är man försiktig och på sin vakt minst sagt.

Önskar en sen god kväll!

Kram

Hanneles bokparadis sa...

Huggormar nyttiga, äter råttor och andra skadedjur, mycket skygga, trampa hårt med stövlarna.

femfemman sa...

Härligt! Kopparödlor är helt ofarliga!

BP sa...

Har aldrig sett en död hackspett. Men det är ju alltid någon gång första gången. Gissar att det inte var du som begravde den...
Sedan verkar det vara ett orm-år. Och ja, jag vet att kopparödlan inte är en orm, men läbbigt är de också.
Mycket roligare att kolla blommorna och snyggingen då:-) Du klär dig till och med i gummistövlar. Visste inte att du ägde några tills du skrev om det igår;-)
Duktigt med årets första dopp. Det lär nog bli fler imorgon tror jag - om man får tro på SMHIs väderrapporter.

Skrattade gott åt maten. Den såg förvillande lik ut min, och min kom från ICA:-))))))

PS. Vad tyckte din man om Georgien ikväll då? Vilken knall. Är sååååå glad att laget gick vidare. DS.

BP sa...

Svar: Ettan är på 29,5 kvm. Och hyran ligger på drygt tre tusen kronor. Och det för en etta utan balkong...

Äventyret framtiden sa...

Kopparödlorna är helt ofarliga..och huggormen är lika rädd som du är, så tag det lugnt. Den håller eventuella möss och annat smått borta istället. Stampa i marken där du går om du är osäker. Ormen känner av det och drar iväg undan dig.
En orm måste väl finnas i paradiset? Nehej? 😉
Förstår oron dock med tanke på barnbarnen..men som sagt ormen är lika rädd som du eller någon annan är.
Så gott det ser ut . Mums!
Ja, 2-0 till Georgien. Anfall från första början..duktiga var de.
säger jag som bara såg allt med ett getöga.
Kram

Anna i Portugal sa...

En härlig dag på landet! Kopparormen (ödla) är så fin när den blänker i solen tycker jag. Mysigt med bad i sjön efter löprundan!

Klimakteriehäxan sa...

Länge sen jag såg en huggorm (tack och lov), har inte ens sett en kopparorm på länge! Hackspett, däremot, tycker jag numera bäst om när de är som på ditt foto: döda. Hos oss hackar de hål i vårt trähus, inte roligt alls.

Guldkryckan sa...

Rejält med ormar tycks det i ert område, kryper lite i mig bara av tanken, usch...men de är ju levande varelser det också...antar jag. ;)

Fina vyer ni har där, njutbart förstår jag, precis som det ska vara.

Trist med fågeln där, sånt som händer tyvärr, fint att ni begravde den.

Ha nu en fin kväll.