fredag 28 juni 2024

Fem en fredag

 Idag njuter vi  av alla vackra rosor...i värmen!


Fick med mig min man till sjön, och det blev hans premiär-bad i år! 
I denna hetta idag, +30 grader i skuggan, så var det skönt med ett bad...i +24 graders vatten, i alla fall ytvattnet.  Just nu har det börjat regna, skulle behövas komma en rejäl skvätt, men det ser inte ut att bli så mycket.

Elisamatildas fem en fredag som idag har temat :ljudligt.

1. Vilka ljud gillar du att somna till?

Jag blir ju så gott som döv när jag tar av mig CI-processorn och min hörapparat när jag ska sova, tyvärr försvinner inte mitt tinnitus. Men om jag hörde så är ju ett stilla regn inte dumt att somna till.

2. Vad brukar låta i ditt hem?

TV:n...min man gillar att se BBC och CNN ...och nu en hel del fotboll ;-)

3. Vad tycker du om din egen röst?

Den låter hemsk!

4. Vad är mest oljud för dig?

Tinnitus, och Formel 1 bilar på TV...!

5. Vilket ljud är sommar för dig?

Efter att jag fick mitt CI-implantat så hör jag småfåglarna igen, ett ljuvligt sommarljud!
 

9 kommentarer:

BP sa...

Samma temperatur här - underbart, och det trots att jag inte har en sjö i närheten;-) Regnet vi fick efter klockan 18 var över på fem minuter, och det var fortfarande 26 grader efter den skvätten.

Din man och jag har då ungefär samma tv-vanor. Så imorgon gäller det att bänka sig framför tv:n igen - åttondelsfinaler väntar.

Nu har jag ju hört din röst i samband med ESC-intervjuer och den var långt ifrån hemsk. Den var len och fin. Men jag gissar att de flesta inte är nöjd med sin röst.

F1 bilar - det har jag aldrig tänkt på att de låter mycket... ja, man kan ju alltid mutea sändningarna;-)

Hanneles bokparadis sa...

jag var helt slut i värmen i går, hasade mig hem. Jag hör bra med ett öra, lägger jag mig åt andra hållet så ingenting stör mig.

znogge sa...

Att somna till ett stilla sommarregn är verkligen rogivande tycker jag. Husse ser också Formel-1 och det entoniga ljudet är så tråkigt. Själv ogillar jag hur det låter när man slipar en kniv.
Det är nog många som har svårt för sin egen röst för den upplevs ibland annorlunda än när man själv hör den.

Önskar en god kväll nu!

Kram

femfemman sa...

Ni ligger en dag efter med värmen. Eller kanske är det så att ni får några dagar extra. 30 grader, det är fem grader för mycket. För mej. Kollar på SMHIs prognos för veckan. 16 grader! Fem grader för lite...Att man aldrig får vara nöjd....
Regn är härligt att somna till. Och lite lagom vind därtill.
Ett ljud som jag minns som otäckt, det var när man sågade ved på den gamla sågen. Så gällt! Wroom, wroom.. motorsport på tv... då går jag till ett annat rum..
Ha en fin lördag! Kram

Janerik Sundh sa...

Ett stilla regn är ett härligt ljud. Igår kväll regnade det och det var inte något stilla regn. Så skönt det blev efter regnet, det var nästan äckligt varmt före regnet men så skönt efter. Nu på morgonen efter är det 16˚ i skuggan, det tycker jag är skönt, det kommer att bli 20˚ lite längre fram.

Jag gillar att titta på Formel 1, har aldrig tänkt på ljudet som oljud...

Ha en skön helg!

Anna i Portugal sa...

Finns så många ljud att lyssna till, om en kan, så jag är glad att du kan det numera. Och samtidigt är det ju en fördel att kunna stänga av dem, även om jag förstår om du hellre hade haft hörseln kvar istället för implantatet. Men, det går ju att se saker positivt med :) Trevlig lördag!

Klimakteriehäxan sa...

Inte låter väl din röst hemsk???? Det tror jag inte på! Men det finns sätt att träna sig på att prata om man vill förbättra något.
Underbart med vattentempen nu, har också +24.

Ditte sa...

Så fint med alla vackra rosor i blom. Och doften från dem likaså- Härliga sommarbilder. Skönt också med ett bad. Nästan så att jag också kunnat tänka mig ett dopp.
Ett stilla regn eller vågskvalp somnar jag gärna till. Men att det är helt tyst gillar jag också.
Vet ju att det blev stor skillnad för dig när du fick ditt implantat och gläds så med dig.
Hos oss är det inte så mycket som låter inomhus. Jo, en hel del musik. Och utifrån en del skränande trutar och måsar.
Jag tycker mycket om din röst men visst är det nog så att man själv inte tycker om hur en låter. Tror det är vanligt. Vet dock inte varför.
Förstår att både tinnitus och Formel 1 bilar är oljud.
Önskar en fin lördag.
Kram

Paula sa...

Så vackra rosorna är nu, de verkar gilla värme. Tog säkert hundra rosenfoton på Gotland, "ler". Hur har du med väckning när du tar av dig processorn till natten? Vad väcker dig då när du inte hör ljud? Jag tror inte ett dugg på att din röst låter hemsk, däremot tror jag de flesta av oss tycker vår egen röst låter knasig. Billjud har jag inga problem med, värre med skrikiga barn, tssss.
Härligt att du kan höra fåglarna igen, de ger verkligen ett mervärde på sommaren. ha nu en fin söndag, sörjer att jag inte kan simma på flera veckor, men det är som det är. Kram från pörtet