tisdag 10 februari 2009

Melodifestivalnostalgi anno 1973

Kommer ni ihåg? Melodifestivalen 1973 ? Finalen gick den 10 februari. Och vinnarna blev : MALTA med "Sommar´n som aldrig säger nej" ( och ni vet: dina bröst är som svalor som häckar...)
The winning song was chosen by an "expert" jury.

1. Sommar´n som aldrig säger nej
Malta
2. I våran värld
Ann-Kristin Hedmark
3. Ring Ring
Björn,Benny,Agnetha,Anni-Frid
4. Oh,vilken härlig dag
Ted Gärdestad
4. En liten sång som alla andra
The Glenmarks
4. Avsked från en vän
Lill-Babs
7. DingDong
Lasse Berghagen
8. Historien om en vän
Claes-Göran Herdeström
9. En frusen ros
Inga-Lill Nilsson
9. Helledudane, en sån karl
Kerstin Aulén & Mona Wessman

Hur var reglerna då? Tre st på 4.de plats?

Hur gick det då i Luxemburg i ESC,jo de hamnade på 5:e plats av 17 länder,inte fy skam. Vann gjorde fantastiska Ann-Marie David för Frankrike med balladen: Tu tre reconnaitras.
Men en hit blev väl främst den som kom på 3dje plats det året,jag köpte i alla fall den singeln, Cliff Richards: "Power to all our Friends"

Malta,eller Nova som de fick byta namn till, kom till Falun minns jag,och spelade på Domus (!) självklart var jag där,tolv år gammal,på mitt 13:nde,självklart köpte jag singeln och fick deras autografer! Jag var överlycklig! Och jag tyckte att Göran Fristorp var så snygg *ler*
Men visst minns man flera av låtarna från 1973, eller vad säger ni om Teds underbara : "Oh,vilken härlig dag", eller Lasse Berghagens : "DingDong" !!! Och minns någon kvartetten som sjöng "Ring Ring"???

1 kommentar:

Storarvid sa...

Du kan schlagerhistoriken du!!
Joo Jag minns dem också, svagt jag var inte mer än 10 år då.