tisdag 11 oktober 2016

Liebster Award

Liebster Award! Vad är detta?
En slags utmärkelse, extra uppmärksamhet man får för sin blogg av någon. Jag har fått min "award" från Ditte   , vars blogg heter: "Mitt i möten och betraktelser".  Mycket vackra och intressanta Stockholmsskildringar i ord och bild, dessutom från Spanien, Kina och andra resmål. Otroligt mycket kunskap finns bakom dessa inlägg. Så skriver Lena i Wales om Dittes blogg, och jag kan bara hålla med, inne hos Ditte får man mycket kunskap, men så har hon en bakgrund som lärare också!

Syftet med Liebster Award är att peppa bloggare att gå vidare och att hitta nya bloggar att läsa och kanske följa. 
Man får 11 frågor att besvara från den som nominerat bloggen/ bloggaren och som kanske gör att man lär känna personen bakom bloggen lite mer. 
I konceptet ingår också att skicka elva frågor vidare till fem andra bloggare, men jag låter alla som vill och tycker det är kul att hänga på svara på dessa frågor!

Frågorna jag ska besvara är följande och jag skickar även dessa frågor vidare
1. Vad handlar din blogg om i stora drag?
 Min blogg är verkligen en vardagsblogg, men med lite glitter och glamour ibland då jag är väldigt intresserad av Melodifestivalen och Eurovision Song Contest! Gillar att resa, så en del reseskildringar blir det också. Lite handlar om mitt arbete som barnmorska, men där kan jag tyvärr inte skriva allt jag vill pga sekretessen. Och så blir det en del träning i bloggen, eftersom jag är instruktör på F&S!



2.När började du blogga och varför?
Verkligen en kul fråga och ett lite annorlunda svar. Det var faktiskt Melodifestivalen som gjorde att jag började och Niklas Strömstedt! Året är 2008 och jag och schlagerkompisen är på väg till Karlskrona på en deltävling. Så jag läser på lite om artisterna och ser att Niklas Strömstedt har en blogg, och börjar följa den. Lustigt nog så hamnar vi på artisthotellet, och lite spännande var det allt att äta frukost tillsammans med just Niklas , Linda Bengtzing, Luuk och hans Carina m.fl...
Så ville jag kommentera i Niklas blogg, och då var man ju tvungen att ha ett eget konto på blogger, och tänkte att varför inte, jag startar en blogg jag också! Till saken hör att jag älskar att skriva, har skrivit dagbok sen jag var barn! Så bloggen tog över lite som min dagbok också!
Här är mitt första inlägg : Sverige till final i ESC!  Haha, handlar ju om ESC också!

 En suddig bild på Herr Strömstedt och mej! Skrev så många kommentarer i hans blogg och fick svar, så det var kul att få träffa honom i IRL, här på Södra teatern där han höll sin show "30 år av kärlek". Kul var också att han kände igen mej, och på Facebook så brukar jag  få en trevlig grattishälsning på födelsedagen i oktober. Hans fina fru Jenny Strömstedt har jag ju också träffat ett par gånger då jag varit med i hennes TV-show ...

3. Vad har bloggandet gett dig i ditt personliga liv?
Förutom att jag fått träffa Niklas och Jenny Strömstedt (hihi..) så har den berikat mitt liv med fantastiska andra bloggare, deras postitiva kommentarer, trevlig läsning på andra bloggar, bra tips på resor, saker att köpa. Ruth i Virginia hjälpte oss runt på vår roadtripp i Kalifornien i somras, underbart!

Tack vare Ditte så hittade jag Forsbacka Wärdshus dit vi bjöd son med flickvän i september och firade hans födelsedag!


4. Har du träffat några av dina läsare, som du inte kände tidigare?
JA , jättekul! Bloggaren Sus träffade jag i kön in till Maxim där vi båda skulle vara publik i "Tack för musiken" med..just det : Niklas Strömstedt som programledare! Sen har jag varit på två bloggträffar och på Malta så träffade jag Anita här i augusti!

5. Har du något från ditt yrkesliv/livet i stort  som du vill dela med dig av eller vars erfarenhet du kan använda i ditt bloggande?
Från jobbet vill jag ju dela med mig av mer än jag kan, men lite om hur vi har det på en förlossningsavdelning brukar jag dela med mig. Sen tycker jag att man ska ha så roligt som möjligt i livet, och vill dela med mig av glädje och skratt!

6. Vart reser du gärna?
Haha..ja ni som läser min blogg vet att jag är vansinnigt förtjust i de Grekiska öarna. Varje år så blir det minst en resa dit, förra året var vi t.o.m dit två gånger!  Nu har det blivit en tradition sen 5 år tillbaka att i januari månad, när det är som mörkast och kallast här, att jag och min man åker en vecka till underbara Gran Canaria med det fantastiska klimatet och ljuset som finns där när vi behöver. Så solresor gillar jag, inte minst tack vare mitt minst sagt intensiva arbete, så gillar jag att koppla av på semestern. Men, älskar storstäder också- New York ligger nära mitt hjärta, liksom London. Och nu när yngsta sonen bor på Malta så åker jag såklart gärna dit.  En liten pärla där man får lugn och ro är ju i stugan i Roslagen som vi delar med svägerskan, dit reser jag gärna!






7. Vart skulle du gärna vilja resa?
Är förstås nyfiken på massor av andra platser, har aldrig varit i Asien...skulle vilja åka till flera ställen i Europa som t.ex Barcelona! Vill se mer av Italien. Florida lockar också...ja, listan kan göras lång! Sen vore det roligt att åka till någon av de vackra öarna som finns längre bort, varför inte se Zanzibar? Mauritius eller Seyschellerna i Indiska Oceanen?

8. En egen fråga....Hm...Vad gör jag om 10 år?
Då ska vi se, förhoppningsvis har jag gått i pension, men är rädd för att jag måste jobba till minst 67 års ålder om jag ska få någon som helst skaplig pension! Så kanske jobbar jag lite mindre än 80% i alla fall. Drömma får man, så jag hoppas att vi har ett billigt mindre boende i Sverige,och är på gång att skaffa ett vinterboende någonstans där det är varmt och ljust på vintern! Vore underbart om jag är frisk och fortfarande kan leda jympa på F&S!
9.Vad finns av sevärdheter i din närmiljö?
Jag bor ju i Stockholms län, och det finns massor att se och göra i stan! Teater, dans....och massor av museum! Jag gillar själv att åka till Gamla stan, där är sååå vackert! Vi har slottet, utsikten uppe på söders höjder. Kungsträdgården, Djurgården...Skansen, Gröna Lund och ABBA museumet. Drottningholms slott....tja det är bara att välja! Blev väldigt likt Dittes lista, men så bor vi i samma stad också..fast jag i förorten!

 
10. Finns det någon person, död eller levande som du skulle vilja träffa och vad skulle ni tala om?
Tänker spontant på min mormor som dog när min mamma var 19 år, skulle så gärna vilja träffa henne och få prata om hennes uppväxt, och om min mammas uppväxt. Skulle också vilja träffa min svärmor som tyvärr dog när min man var barn...hon var också från Dalarna.

11. Vilken typ av mat äter du helst?
Jag gillar nästan all mat, grillat på sommaren med goda sallader med quinoa eller bulgur. Sushi är en stor favorit ,liksom lax i alla former...lyxigast är varmrökt lax!!! Mums!

Jösses, dessa frågor tog hela kvällen att svara på ,håll till godo!!!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig läsning :). Förstår att inlägget tog hela kvällen. Kände när du skrev om önskan/planen om att vid pensioneringen ev ha ett dubbelt boende där man kan få tillgång till värmen och ljuset under vinterhalvåret.. Vi pratar nämligen om samma sak. Det är åtminstone en önskan som jag hoppas kunna genomföra. Vet att jag skulle må så himla bra av det och faktum är att vi ikväll pratade om just Malta. Må så gott!! Kram

znogge sa...

Trevligt att få veta lite mer om dig. I och med jag läst din blogg ett tag så kände jag igen en del men långtifrån allt. Stockholmstips är sällan fel för om drygt två veckor hälsar jag på son med flickvän. Inte första besöket i huvudstaden men det finns alltid något nytt att se.

God morgon och god onsdag!

Home2tiny sa...

Så himla kul att få lära känna dig lite mer och jag tycker det är alltid lika roligt att hänga med på dina resor och eurovisionäventyr. Kramisar Tina

Ama de casa sa...

Vilken härlig läsning! Och vilket underbart sätt att börja blogga på :-)

Fortsätt med din härliga blandning i bloggen!

BP sa...

Vilket härligt inlägg! Du är verkligen värd denna award och inte bara för det här inlägget.

Kände igen dig i mycket, men visste inte varför du började blogga. Nu vet jag det också och jag tackar Niklas Strömstedt för att han fick dig att "skriva dagbok".

Jättekul också att du nämnde Ruth i Virginia. Bloggvärlden är fantastisk:-)

Tack för ett toppen inlägg. Det var värt att spendera hela kvällen på;-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Kul att läsa dina svar.

House and Garden by Bia sa...

Kul att få ta del av dina frågor och svar ;)
Roligt med alla bloggar, men tråkigt att det har blivit så "avslaget " på vissa bloggar ;(. Men man fortsätter väl ändå, hihi...
Instagram har nog tagit över...
Kram bia

Ditte sa...

Tack finaste Susjos för denna härliga läsning!Och väldigt roligt att få veta mer om dig. Jag vet och förstår att det tagit lång tid att skriva inlägget men vi är många som är så tacksamma att du gjorde det.
Jag läser med stor glädje din blogg.
Vad roligt att få höra om hur det kom sig att du började blogga.
Och vilken början! Niklas Strönstedt är en favorit även hos mig.
Detta med ett hus/lägenhet i en varmare trakt är inte alls tokigt och vi pendlar ju fram och tillbaka till den spanska sommarstugan. Det är lätt att ta sig hit och det är en fördel.
Grekland är en annan favorit, men eftersom det blir mycket sol och bad där så väljer jag numer bort Grekland och även andra resmål där mycket sol och stränder är i centrum. Man får
ta det som kroppen vill...
Och bloggvärlden ger så mycket! Tänk, alla nya bloggvänner som kommit till och så många tips och idéer vi kan ge varandra.
Ruth i Virginia är ju en väldans fin bloggväm , även om hon själv inte bloggar. Men tänk så mycket jag också lärt mig av henne.
Jag läser din blogg och känner mig alltid glad efteråt.
Stor kram!

FREEDOMtravel sa...

Kul att läsa och få veta lite mer! Har inte följt din blogg jättelänge, men nu följer jag jämt :)(Och Zanzibar är superfint!!! :))

Ami sa...

Grattis!
Jätteroligt att få läsa och veta lite mer om dig :)
Och visst är bloggen bra! Så många trevliga människor man har fått möta...både i verkligheten och i bloggvärlden :)
Kram