fredag 7 maj 2021

Fem en fredag






 Kallt som tusan och regn i Solna, men vi valde ändå att åka upp till stugan i Roslagen. 

Det är nollgradigt nu på kvällen, och vi eldar och eldar.

Försöker blogga från ipaden , går sådär. I morgon bitti (!) är det städdag här ute, undrar om jag hinner vakna? 

Elisamatildas fem en fredag idag med  temat ”hänt i veckan”.

1. Vad i veckan fick dej att längta efter något? 

Det kan jag svara på lätt, i onsdags skulle vi ha åkt till Gran Canaria, jag längtar efter sol och värme!

2. Vad i veckan fick dig att sakna något?

Regnet och  den gråa himlen fick mej att sakna värmen och solen.

3.Vad i veckan gav dig lyckokänslor?

Är  ju lite ledsen över att vi inte kom iväg på vår semester, men är ändå glad över att få vara ledig.

4.Vad i veckan fick dig att fundera?

När jag gick in på ” min pension”  via nätet och kollade!

5. Vad i veckan fick dig att vilja testa något nytt? 

Regnet! Skulle vilja testa att flytta till solen, men svaret på ” min pension” gör det inte möjligt, haha! 


6 kommentarer:

BP sa...

Hahaha! Skrattade gott åt ditt svar till fråga 5. Förstår egentligen inte att du verkar ha så låg pension. Okej, du var troligen föräldraledig i två omgångar, men du tjänar ju inte sååååå lite heller. Dessutom kan väl din man "supporta dig" om så behövs;-) Nej, usch vilket tråkigt ämne.

Det ska bli liiite bättre väder imorgon säger appen åsså ska det bli rejält varmt nästa vecka - hoppas, hoppas.

Bäst att försova sig när det är städdag. Det har vi också här på innergården. Jag brukar iofs inte försova mig, men deltar aldrig. Hatar trädgårdsarbete. Å jag betalar ju faktiskt hyra där skötseln av innergården ingår. Oooops, vilken inställning jag har;-)

Ama de casa sa...

På bilderna ser det ut som ni åtminstone har haft lite sol och blå himmel. Hoppas ni får mer av den varan nu!

Skönt att ni har en brasa att tillgå, fast trist att den ska behövas vid den här tiden på året...

Ha det gott och se till att sova ut ordentligt så du missar städningen ;-)

Geddfish ♥ sa...

Det såg då så mysigt ut på bilderna! Men förstår att det är kallt, det är det här också. Men värmen kommer väl. Njut av ledigheten ändå.

Pension, ja. Det hette så på den tiden jag valde att gå i pension vid 60 att det inte skulle göra någon skillnad vid 65. Ack ack, visst gjorde det det! Men med support av maken så har det fungerat väldigt bra ändå. Kommer det att göra för dig också!

Trevlig lördag och kram!

Znogge sa...

Tyvärr är dagens pensioner allt annat än lustiga. Jag kan inte förstå att den kan bli så låg efter åratal av heltidsarbete. Det är helt enkelt något allvarligt fel på pensionssystemet.

Så mysigt med en tur till stugan även om vädret inte är det bästa.

Kram och god lördag!

Ditte sa...

Skönt att byta miljö och men kallt kan jag tänka mig att det är. Men brasan hoppas jag värmer. Härliga bilder!Ohc Molly ser riktigt solig ut där hon sitter.
Vad gäller pensionen så ger det sig.Jag har inte haft mer än en helt ok. lärarlön men slutade när jag var 62.Men tyvärr är det ju så att mellan 62 och 65 så skattar man extra mycket. Har med jobbskatteavdraget att göra. När jag sedan fyllde 65 blev det i alla fall dryga tusenlappen mer i kuvertet. Jag tycker att jag idag klarar mig ganska bra. Men vi har en låg boendekostnad och i princip inga lån på lägenheten och det gör mycket. (Avgiften till föreningen är på 3000/mån och då ingår ett extra förråd och fiber) Men med en hög boendekostnad blir det ju givetvis annorlunda. Vi har sedan några år ingen bil och ingen garageplats. Men bil hyr vi o vi behöver. När jag jobbade så behövde jag verkligen bilen men inte nu.
Men detta med pensionen kan ju få en att fundera. Absolut.
Kram och trevlig fortsatt lördag.

Åke sa...

Vilken natur och den brasan du, jag kan gissa till spraket :)