söndag 16 maj 2021

Skyltsöndag


 BP:s roliga skyltsöndag idag, börjar med lite från nätet. Idag kan jag hjälpa mej  själv med att vila inför veckan som kommer.
Bilden nedan är underbar angående dragspel! Min pappa spelade dragspel, liksom min bror, så när båda satt i olika rum och spelade samtidigt så tyckte jag det var jobbigt. Nu skulle jag göra allt för att få höra lite dragspel, blir så nostalgisk. Tyvärr har min bror inget dragspel längre, och vad som hände med pappas dragspel, det minns jag inte.

Så lite minnen som dyker upp på facebook...denna dag för två år sedan gjorde vi oss redo för  ESC semifinal i Tel Aviv.
Vi fick också tillfälle att hälsa på John Lundvik i Tel Aviv, långt före pandemins tid som ni kan se!
Så dyker denna "hummerlimousin" upp, den hämtade oss på flygplatsen i Kiev .

Avslutar med denna "skylt"/ bok, den som jag blev nyfiken på när Anni berättade om den på sin blogg, hennes recension finns här hos pockethexorna och som jag nu fått av henne! Ser fram emot att läsa den!

Orsakullan undrar idag : 

  1. Då kände jag mig modern…det är inte så ofta nuförtiden, tekniken går ju så fort framåt! Men kände mej lite modern då jag fick förklara för min man hur den nya porttelefonen kommer att fungera!

Året är 1965. Det är lördag och i våningen ovanför Arvidssons rör i Uppsala är det fest. I köket står Monica och önskar att alla kunde gå hem. Hon är fjorton år gammal och redan trött på allt – sin pojkvän Janne som har samma fest varje helg, sina omogna klasskamrater och sin mamma som inte låter henne växa upp. När den åtta år äldre Magnus plötsligt står i dörröppningen och ber henne följa med honom får allt en ny början.

Hemma på Lindsbergsgatan sitter Anna-Britt och väntar på sin dotter. Hon är rädd att Monica ska göra samma misstag som hon själv. Det enda hon vill är att se sin dotter bli självständig och oberoende. Bo i en villa i Kåbo och välja en man som avgudar henne. Kanske till och med bli lycklig.

Monica Magnus 1966 är en sann berättelse av Ulrika Ewerman om två personer som inte kan hålla sig flytande utan varandra och om den såriga relationen mellan mor och dotter. Det är en roman om den stora kärleken – och hur den kan riskera att bränna sönder allt i sin väg.

7 kommentarer:

Znogge sa...

Jag måste erkänna att dragspel inte är min melodi fast på midsommar då fungerar det utmärkt. Lite knepigt men så fungerar jag. Det verkar i alla fall vara ett ovanligt instrument numera.

Kram

Anni sa...

Brunstig knölval brukade jag kalla ljuden från min mage på tiden före kristallsjukan, då jag kunde lägga mig på vänster sida. Jisses, vad magen kunde låta då! Kaskelotval måste vara värre, eller hur? ;-)

Det ska bli kul att höra vad du tycker om boken <3

Ditte sa...

Kul nätskyltar! Skrattade gott åt den med dragspel. Ohc du har ju upplevt detta med dragspel på nära håll,
Härliga minnen som ni har med er från ESC. Kan tänka mig att de piggar upp extra nu när det är på en mer dämpad nivå.
Tack boktipset. Hade inte hört talas om den men blev intresserad nu när jag läste lite hos dig.

Ha det gott.
Kram!

Paula sa...

Nu är Eurovision nära. Vågar inte ropa hej, läser om covid-positiva i de olika lägren...jäklar också

BP sa...

Ingen kunde nog hjälpa mig idag;-) Skojar bra;-)
Dragspel - ja, inte min grej heller, speciellt inte i samband med folkdans och...

Tel Avis, underbara Tel Aviv som i skrivande stund utsätts för raketer från Hamas i Gaza. Mitt hjärta blöder efter besöket i Tel Aviv och Yaffa (blandat befolkning av israeler och palestinier). Älskade israelerna vi mötte i Tel Aviv...

En riktigt fin Skyltsöndag som väckte många minnen hos mig:-) Tuden tack för den och länken:-)

Ama de casa sa...

Snyggt skyltat och härliga Storschlagerminnen som fortsätter att poppa upp :-)

När det kommer till dragspel så är jag av samma åsikt som Sten Broman (som inte gillade dragspelsmusik om du minns?). Fast säckpipor är faktiskt värre ändå :-D

Ha en fin start på veckan!

Geddfish ♥ sa...

En läcker skyltblandning, ja jag säger då det!
Måndagskram!