fredag 14 maj 2021

Fem en fredag

Hann med en promenad mellan regnskurarna. Blir så glad över att se den ruvande svanen nere vid Brunnsviken.
 
"Nu grönskar det i dalens famn", kan man verkligen sjunga nu! I Hagaparken fanns ett hav av vitsippor också...


Tillbaka i mina hemtrakter "Frösunda port". Dags att svara på Elisamatildas "fem en fredag" som idag handlar om överflöd.

1. Vad har du för mycket av hemma?

Troligen kläder, fast jag inte tycker det, men jag borde göra en rensning...

2. Vad skulle gärna få fyllas på automatiskt i din kyl?

Frukt, yoghurt, ägg och grönt!

3. Vad är det mest onödiga i världen?

Kackerlackor och fästingar....

4. Vad är något du alltid har att ge till andra?

Där svarar jag som Elisamatilda : ett leende, vet att jag själv blir glad för ett leende, och det är så lätt att ge andra!

5. Vad kan du göra hur många gånger som helst utan att tröttna?

Jag kan ha semester hur många gånger som helst utan att tröttna, och då vill jag gärna resa!

Orsakulan undrar idag : 

  1. Rumpans dag idag, hur är det med baken? Tack bra!

12 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Vitsippor och maskrosor har tagit över våran gräsmatta på utsidan, helt ok för mig.
Och solen dök trots allt upp vid lunch, jag tackar för lånet ;)
Kan också tänka mig att ha semester hur många ggr som helst.

Ett leende, skriver som jag skrivit hos andra, ett leende kan man alltid bjuda på, det är gratis :)

Ha nu en fin fredag.

Hanneles bokparadis sa...

häftigt med svanen, jag är långsam, hinner inte alltid med leendet, jag har blivit mindre, glad att svärdottern inte hann rensa allt 🙂
Trevlig helg

Znogge sa...

Fästingar är verkligen onödiga minst sagt men med ett leende kommer man långt.
Själv läste jag att det är grillens dag i dag så det tar vi fasta på :D

Kram och god fredag!

Mrs Calloway sa...

underbara vårbilder! semester är trevligt. resa också. det känns som så jättelänge sedan. och det är det ju. mördarsniglar är verkligen genomäckliga

Lillian "sognafaret" sa...

Hvorfor tenkte jeg ikke på det! Jeg kunne også godt tenke meg å alltid ha ferie!

Geddfish ♥ sa...

Håller med dig i det mesta. Dock har jag alltid ledigt så när jag har semester, då reser jag bort. Således har jag inte så mycket semester nuförtiden ;)
Trevlig fredag i den grönskande dalens famn, nu är det riktigt riktigt vårligt. Kram!

BP sa...

Här har vi absolut leendet gemensamt samt kackerlackorna såklart. Dessa äckel har inget existensberättigande enligt mig. Inte fästingar heller för den delen, men jag har faktiskt aldrig blivit "hemsökt" av en fästing - peppar, peppar;-)
Vänta bara - om fem år är di pensionär och då kommer du ha permanent semester. Är säker på att du kommer att njuta:-)

Ditte sa...

Hoppas du hämtat dig från gårdagens festligheter. Och en tur längs Brunnsviken är ju alltid trevligt. Visst är det ljuvligt med all grönska och alla vackra vitsippor. Frösunda port är fin och välkomnande. Hoppas nu att svanen får behålla sina ägg och ungar. Trutarne är ju en stor fara.
Roligt att läsa dina svar och i svaren i nr 2, 4 och 5. Å andra sidan har jag semester jämt men reser inte hela tiden. Men skulle gärna gära det.
Kram och trevlig kväll.

Bokdamen sa...

Fina bilder, resa är kul, känns extra länge sen en reste nu. Ett leende är guld värt. Glad att jag slipper mördarsniglar. Ha en skön helg!

Kina sa...

Kläder har man ofta för mycket av, och den främsta anledningen för mig är att jag hela tiden TROR att jag ska kunna ha dom igen! Att jag inte gör det kanske beror på att jag per automatik fyller på min kyl hela tiden!
Alla slags småkryp är obehagliga. Visst blir man glad när någon ler emot en. T.o.m. nu när man ser ett par pliriga glada ögon ovanför munskyddet, och man anar sig till ett leende. Jag tycker också att folk bakom munskyddet hejar mycket oftare.
Har ständig semester, men har inte kunnat utnyttja den så bra under året som gått. Men det stundar väl bättre tider. Och fördelen med att vara pensionär är att man kan resa när inte alla andra gör det! Ha en trevlig helg!

Paula sa...

Du som reser ofta kommer kanske i kontakt med kackerlackor, jag minns dem endast från semestrar vid Medelhavet...lägger dock gärna till älgflugor på din lista! Jag har förstått att det rycker väldigt i semester- och resetarmen nu, oj så du ska njuta när ni kan komma iväg!
Det är som sagt väldigt långa köer hos Kopparstaden, men det finns ju andra hyresvärdar också. Men de har inte haft något som passar min smala plånbok...
Jag vill gärna bo granne med naturen så Sundborn passar mig perfekt!
Kram

Ama de casa sa...

Härliga vårbilder! Svanen har det gott där som kan använda sig själv som dunkudde :-)

Just nu skulle jag säga att jag har för mycket damm här hemma. Skulle behöva göra nåt åt det... ;-)

I mitt tycke är Coronan det mest onödiga i världen i dessa dagar, men varken kackerlackor eller fästingar är ett dugg nödvändiga dom heller. Hur har det förresten gått för Molly nu när hon idkat utekattsliv? Har hon fått nån fästing? Dom brukar kunna vara tidiga dom där äckliga små krypen...