tisdag 30 juli 2019

Sista dagen i ett varmt Palma

Så har 6 dagar gått, och i morgon så ska min man jobba igen. Vi checkade ut efter hotellfrukosten och begav oss mot Palma. Flyget skulle ju inte gå förrän på kvällen.

Hittade ett parkeringsgarage som låg lite i utkanterna. Värmen som slog emot oss som en vägg, klockan var bara 11 på förmiddagen och +30 grader redan!

Gå bort till katedralen var inte att tänka på, ingen skugga , och i den värmen , men ni ser väl katedralen där borta? Trodde det skulle bli det bästa jag såg av den....

Vi letade istället på ett café för att få oss något att dricka i värmen ( och skugga).

Hittade en annan pampig byggnad som jag fotade istället!

Vi smög in på bakgatorna i skuggan och sökte oss mot Santa Catalina området.

Men det var ganska dött i stan i denna värme, så svettiga och lite trötta tog vi oss istället tillbaka till garaget ( där biljettautomaten inte ville ta emot vår biljett och vi fick leta rätt på ett "office" som kunde hjälpa oss)...så småningom började vi köra mot flygplatsen.

...och fick en närmare skymt av katedralen...och det blev bättre än så...

...lite närmare kom vi i alla fall (fotat från bilen, haha)
På flygplatsen tog det tid att lämna tillbaka bilen, ingen försäkring ingick nämligen för att vi fått punka! Omständigt blev det, och det visade sig att nu får vi kontakta den bokningssida där bilen bokades på och där få tillbaka pengarna, för där finns försäkringen, och inte hos själva biluthyraren, ack ja så struligt det kan bli!
SAS var försenade hem också, men bara någon halvtimme, hade medvind hem, så vi landade på tid ikväll.
Ingen jacka hade jag med mig, för det var väldigt varmt när vi lämnade Sverige också, så det blev lite chockartat att det bara var +11 grader ute!
Nu hemma igen efter härliga dagar på Mallorca, kul att vi kom iväg fast inte maken har någon semester, men hade långledigt just under min semesterstart. Jag tänker fortsätta min semester ett tag till, schlagerkompisar har sett till att boka biljetter till torsdagens schlagerpride-kväll!

BP sa...

Hahaha! Välkommen hem då till kyliga 11 grader! Förvarnade dig ju i föregående kommentar;-)

Halvstruligt slut på er semester blev det ju, men jag hoppas ändå att det positiva övervägde, vilket det borde ha gjort med tanke på alla fina bilder du lagt upp!

Sov gott nu! Du kan ju ta sovmorgon, vilket din stackars man inte kan ta.

Znogge sa...

Välkomna hem till ett svalare Sverige. När vi var i Palma var det extremt varmt så jag minns att det nästan var en plåga att traska bort till katedralen men det gick. Sedan hamnade vi på en uteservering och drack sangria i skuggan. Där var det som skönast!

Kram

Ama de casa sa...

Vilken härlig resa trots strulet med parkeringen :-) Känner igen det där med hemskevärmen som är svår att komma undan många gånger...
Ha nu en fortsatt finfin semester!

Guldkryckan sa...

Jo...ett litet dilemma när man checkar ut på lunchen och inte ska åka förrän på kvällen...sist betalade vi för en extra dag istället.
Välkommen hem till fosterlandet.

Försäkringar är ett elände ibland...just därför försäkrar vi nästan dubbelt vid våra resor...det har lönat sig ett par gånger...inget strul alls men det är ju lite synd att det ska vara så kan man tycka.

Ha det jättefint nu.

Paula Merio sa...

Usch för strul, förseningar och annat, men det positiva verkar klart övervägt. Underbara vyer, har inte varit på Mallis sedan sjuttitalet, men då var jag där varje sommar under några år. Fram till dottern föddes 76.
Nu har jag läst att befolkningen är väldigt negativa till turister, hoppas ni inte märkte något av det...Turismen behöver de ju för ekonomin, men det är klart att det måste vara någon måtta också. Välkommen hem till vanlig svensk sommar efter en kort intensiv hetta som gjorde iaf mig helt utpumpad. kram

Ditte sa...

Välkomna hem! Men jag kan tänka mig att det inte var läge att ägna sig åt sightseeing i Palma i hettan. Finns ju bättre årstider för detta.
Ett tips till nästa gång i hyr bil. Ofta är dte en god idé att hyra direkt av bilfirman eftersom det då blir enklare när något händer. Men det upptäckte ni ju...Hoppas det nu löser sig.
Kul med schlager Pride. Blir säkert lyckat. Önskar dig en fortsatt skön semester.