fredag 29 mars 2024

Färgsprakande fem en långfredag

Lillasysters färgsprakande fredag får börja med delar av vår familjemiddag. En fräsch sallad med fänkål, spenat och rädisor.

Trodde inte vi hade så många påskägg!

Färgglada krispiga tulpaner...

En färgglad påsk.
Lite jobb blev det i köket idag, gjorde en gubbröra av bl.a matjesill, blev mycket gott.
Laxsida i ugnen, så enkelt och gott.
Fick hjälp av Samuel att göra en påsktårta idag, i grädden fanns också lemoncurd och passionsfrukt, kanske lite väl syrligt, jag gillade mest Anthon Bergs marsipanägg!
Så underbart att ha familjen samlad igen, som jag har längtat...inte minst efter att få träffa Samuel och lillebror, som växer så det knakar, fick ett ljuvligt leende till svar idag <3

Elisamatildas Fem en fredag har idag temat : situationer!

1. En vän är i närheten och vill komma förbi. Hur lång tid behöver du innan du skulle kunna öppna dörren?

Vore bra att få en kvart på sig att snabbstäda!

2. Du hittar något på marken som ser tappat ut, vad gör du?

Nyligen satt jag upp vantar på en gren som nån har tappat. 
I Järvsö hittade jag en mobil på toaletten på Bergshotellet, den lämnade jag in i receptionen såklart.

3. Du vaknar plötsligt av att du står på en scen, ensam, med publik som väntar. Vad gör du?

Jag har stått på scenen och mimat till Kikki Danielssons "Bra vibrationer" när vi haft fest på jobbet , för länge sedan.

Men nu gällde det att man står där själv utan musik, då sjunger jag nog en låt som jag lärde mej på festerna som vi på Röda Korsets sjuksköterskeskola hade med KTH en gång i tiden, och som jag kan hela texten och melodin till:

Portos visa

Melodi: Annie, Get Your Gun

Jag vill börja gasqua
Var fan är min flaska
Vem i helvete stal min butelj
Skall törsten mig tvinga
En TT börja svinga
Nej för fan bara blunda och svälj

Vilken smörja
Får jag spörja
Vem för fan tror att jag är en älg?

Till England vi rider
Och sedan vad det lider
Träffar vi välan på någon pub
Och där skall vi festa
Blott dricka av det bästa
Utav whisky och portvin
Jag tänker gå hårt in
För att smaka på rubb och stubb.


4. Ute på stan ser du en bit bort hur några försäljare vill ställa några frågor. Vad gör du?


Går en omväg...



5. På middag blir du serverad något du absolut inte tycker om. Hur reagerar du?


Äter det mesta, men minns vid ett tillfälle under pandemin då vi var ute på festligheter på vintern på vänners uteplats, mycket folk, och stående fikabord , det serverades bl.a en tårta som jag inte är förtjust i, smög försiktigt mot papperskorgen och vek ihop papperstallriken med tårtan på och slängde den...

Värre är det förstås om man sitter till bords, jag äter nog upp lite i alla fall.





 

10 kommentarer:

BP sa...

Vilken härlig påskmiddag med familjen. Underbara maträtter inkl. tårta. Skrattade lite att du gjorde en egen gubbröra. På min lokala ICA hade dom igår små smakprover på deras hemlagade röra. Provade såklart och föll pladask. Köpte en hel "bytta" som jag mumsar på då och då;-)

Är otroligt impad över dina sångkunskaper "Portos visa". Du är ju van att "uppträda" med kändisar, så jag har inga problem att föreställa mig Susjos på scen, oavsett låt:-) Hittills är det bara du och Hanna som vågar uppträda;-)

Det där med hopvikt papperstallrik känner jag igen. Brukade göra det när det bjöds på prinsesstårta och jag ville bli av med marsipanen på ett "snyggt" sätt.

Önskar dig en fin fortsättning på Påskhelgen:-)

Hanneles bokparadis sa...

Salladen ser verkligen vacker ut!
Hänger också upp saker, lämnar om det finns lämplig plats.
På jobbfester får man ställa upp; som nyanställd var vi flickor stjärngossar och en lång man Lucia...

znogge sa...

En påskmiddag med finaste familjen gör verkligen helgen! God hjälp fick du dessutom! Anthon Bergs marsipan står det mitt namn på ;-)

Nu är vi framme i huvudstaden. Trötta men så innerligt tacksamma över att det gick vägen för det var verkligen ingen självklarhet. All ära åt er som har detta så viktiga arbete <3

Kram

Madde sa...

God maten såg ut. Då det kommer till fem en fredag så svarade vi nog rätt lika.

Anna i Portugal sa...

Kul att läsa dina svar. Och det var verkligen ett härligt dukat påskbord ni hade med familjen. Önskar dig en bra påskafton, med lite godis kanske? Må gott!

Ditte sa...

Vad trevligt att kunna samlas! Förstår att det blev en trevlig middag. Och givetvis extra roligt med de små barnbarnen på plats. Och du har verkligen pyntat så fint.
Läste svaren på dina frågor och kan nog stämma in i de flesta. Att stå på en scen , ja det har jag väl på sätt och vis gjort under alla år jag varit lärare. Vill till att fånga eleverna, men inte direkt med sång.
Kul visa som du än idag minns texten till. Kan nog göra succé lite varstans.
Bra vibrationer minns jag att jag också mimat till på en personalfest i Peking. Kul minnen.
Önskar dig nu en fin påskafton.
Kram

Guldkryckan sa...

Härlig påskmiddag där, mums mums.

Ett dygns förberedelse brukar jag gärna ha vid spontanbesök, fast då är det ju inte så spontant antar jag.
En halvtimme kan ju gå i nödfall. ;)

Ha nu en jättefin påskafton.

LillaSyster sa...

Tack för spraket, missade det igår då jag nu befinner mig på din och min favorit ö...... Ha en fin påskaftonskväll! Kram

Paula sa...

Heeej, sitter här klockan elva på kvällen nyss hemkommen från påskmiddag hos tjejerna, men nu blev jag ju sugen igen! Gubbröra måste jag testa! Kanske till Valborg? Så mycket god mat du lagat, och så kul att familjen kunde samlas!
Ja inte skulle du smyga ut från scenen, efter alla år med Mello måste det ha smittat en och annan teaterapa även till dig! Kram på dig!

Carita Liljendahl sa...

Så modigt av dig att börja sjunga på scnenen - men du är scenvan!
Många fina färger här, påskstämning!
Salladen ser fräsch ut!