lördag 23 mars 2024

Moulin Rouge och Hoppa på tåget: Spegling

Gårdagkvällen började på den franska restaurangen Brasserie Makalös, som ligger nära Kungsträdgården och till Chinateatern som vi skulle till sen. Jag hade önskat sitta avsides, och jag fick det bord jag ville ha, som jag vet att fd .politikern Lena Adelsohn Liljeroth (som har en hörselnedsättning) brukar få när hon är här. Restaurangen vann pris för "Bästa samtalsvänliga restaurang "2018, och jag tycker nog att det fortfarande håller, behövde inte sätta på min lilla mikrofon på min kompis tröja, jag hörde henne bra ändå!

Vi började med gratinerade ostron som smakade sååå gott!
Sen valde jag musslor i grädde med pommes och aioli till. Jag fick enormt många musslor, orkade inte äta upp alla!

Så var det sen dags att se den svenska uppsättningen av Moulin Rouge, och vi blev inte besvikna! Fantastiska dansare och sångare . Jag har faktiskt inte sett filmen som kom 2001 med bl.a Nicole Kidman.
 Som sagt, har sett musikalen i London, och måste säga att den svenska uppsättningen var nog så bra!

Ett riktigt lyckopiller!

Dagen idag blev väldigt intressant , att få träffa andra yrkesverksamma Ci-bärare från Stockholm och Norrköping! Man känner så väl igen sig i många situationer som vi råkar ut för, och jag fick veta lite mer om vissa saker, t.e.x ska jag ta reda på merkostnadsbidrag som man med grav hörselnedsättning kan få...

Nu går vi över till veckans ord i lokföraren Åkes "Hoppa på tåget",  spegling är ordet och jag letar fram foton från november-semestern på Gran Canaria, börjar med ett foto från hamnen i Puerto De Mogan.
Ett njutningsfullt ögonblick från vår pool i Puerto Rico... 
Kanske inte en spegling på denna bild med min man (solspegling kanske?), men en fin skugga i alla fall!

Fick en trevlig inbjudan till svägerskan ikväll, men min man får åka själv...jag är helt slut och behöver vila ikväll.



 

7 kommentarer:

Znogge sa...

Vilken bra och härlig kväll det blev! Filmen tycker jag är fantastiskt bra så se den vid tillfälle är mitt råd.
En snygg tolkning dessutom. Undrar varför jag började längta till sol och värme...

Kram och god lugn kväll på hemmaplan!

Ditte sa...

Vad trevligt att ses och äta på en samtalsvänlig restaurang innan föreställningen. Och så mycket gott. Helt i min smak.
Kul att ni också tyckte om föreställningen . Jag gjorde det också men såg den strax efter premiären här på China och säkert har ensemblen blivit än mer synkade och säkrare. Såg Molin Rouge i LOndon och den var verkligt bra.
Så fint med en ci -träff och tänk så fint om det går att få bidrag till merkostnader som en hörselnedsättning kan ge.
Kul med dina fina spegelbilder och en tur till G.C. i samband med dem tar jag gärna.
Förstår att du är trött och behöver vila.
Kram

BP sa...

Brasserie låter mycket lik och lika gott som Le Galopin som jag berättade om i måndags. Och inspirerad av dig ska jag testa deras Moules frites nästa gång. Sedan ska jag kolla om de har gratinerade ostron, för de har jag aldrig ätit faktiskt bara "naturelle".
Underbart med en restaurang som tillgodoser gästernas hörselproblem - ELOGE!!!

Jättekul att ni gilla den svenska varianten av Moulin Rouge:-)

Och speglingarna och Gran Canaria miljöerna satte pricken på i:et ikväll.

Paula sa...

Ja nu får till o med du ta och andas djupt och ligga skönt och minnas tillbaka på gårdagen, det låter sunt och bra. Jag har aldrig sett Moulin rouge, varken som föreställning eller film. Vad häftigt att sångerskan heter Songcome! Maten såg helt underbar ut, jag skulle inte kunna äta så rejält innan man ska sitta stilla flera timmar, då skulle min mage göra uppror. Men så har jag en mage som kräver otaliga toabesök dagligen..Snyggaste speglingen var förstås bloggerskan själv, o vilket underbart turkost vatten! Kram

Äventyret framtiden sa...

Gratinerade ostron har jag aldrig testat, måste nog få till det någon gång. Musslor, JA!
Moulin Rouge, JA, också.
Så spegling i vatten och solspeglande skugga. Bra tänkt där för övrigt.
Trevlig söndag, hoppas du kan vila ut ordentligt!
Kram!

Guldkryckan sa...

En fin måltid ni valde där, beställde musslor för ett tag sedan men de var slut hos leverantören tydligen, nytt försök i veckan som kommer.
En fin kväll ni fick, underbart förstår jag.

Hade en elev på gymnasiet vi besökte för många år sedan med våra elever som hade det där, lärarna hade mikrofoner på sig, så bra att utvecklingen gått åt rätt håll.

Ha nu en underbar söndag. :)

LillaSyster sa...

Mmmm din mat =)
Härligt att musikalen funkade bra här hemma i Sverie också.
Fina speglingar från underbara Puerto Mogan.
Ha nu en bra söndag!