fredag 1 mars 2024

Färgsprakande fem en fredag


 Lillasyster håller i färgsprakande fredag, denna fredag får min älsklingstavla vara med,  tillsammans med våra kuddar.
...och ett minne från lokaltidningen i Eskilstuna 2020, också ganska färgsprakande!

Elisamatildas "fem en fredag" har idag temat: Olust .

1. Hur kittlig är du?

Samuel kittlar mej under fötterna, där är jag kittlig märker jag!

2. När kände du dig senast avtrubbad?

Alltid när jag vaknar efter nattskift så undrar jag , är det morgon, eller kanske eftermiddag, varför ligger jag och sover nu? 

3. Vad fick dig senast att skruva på dig?

Lyssnar just nu på Tintins mamma som berättar i Carina Bergfeldts pratshow om Tintins sista dag i livet innan han blev mördad av sin pappa, och blir förtvivlad över hur myndigheter och lagen inte har kommit längre vad gäller våldutsatta barn och deras rätt att säga nej till umgänge!

4. Vad senast gjorde att du fick kväljningar?

Kanske inte kväljningar, men rysningar av den rekordstora ormen som hittats..såg ni inslaget på tv4 i morse? 200kg tung och 8 meter lång! Kolla här!

5. Vad tycker du är mest obekvämt att sätta på dig?

Förutom alltför högklackade skor som man inte kan gå i, så är det samma sak som Elisamatilda skriver : tajt utan stretch som skär in i magen!

Dagen idag har varit underbar, trots det gråa vädret. Efter en lång natts sömn var jag pigg nog att ta bilen (själv!) till Vendelsö och en glad Samuel, som har väntat på sin farmor hela veckan. Vi gick ut så att lillebror som just fått rotavaccin fick ta det lugnt med mamma, och pappa kunde få jobba i fred. Nu har jag fått en massa barnbarnsmys så jag klarar mej ett tag!


12 kommentarer:

BP sa...

Nej, usch den ormen ger mig också kväljningar...
Precis som du var/är jag också kittlig under fötterna. Men som sagt, jag har inte blivit kittlad på senare år;-)

Har inte tittat på tv alls idag förutom inomhus-VM. Ska väl kolla på svtplay sedan, för sändningarna från VM pågår.

Högklackade skor var konstigt nog aldrig min grej, inte ens när jag var ung och hade balansen i behåll;-)

Klart Samuel längtar efter sin coola farmor, Det skulle jag också göra om jag vore Sam;-)

Anonym sa...

Det var färgsprakande och vackert minst sagt och tavlan är jättefin!
Jag såg också programmet och det var skrämmande att höra henne berätta. Det fanns ju alla tecken på att något var allvarligt fel men ingen lyssnade på barnet. Rena skandalen minst sagt.
Kram
Znogge

LillaSyster sa...

Jag låter bli att titta på ormen. Jag njuter av din fina tavla istället och de glada kuddarna! Snyggt sprakat! Ha nu en fin helg=)

Ditte sa...

Tavlan är så läcker och likaså de härliga kuddarna från Svenskt Tenn. Klassiska och mönster av Josef Franck som är klassiskt.
Kul med bilden från Eskilstuna. Och visst är den också färgglad.
Alltid kul att läsa dina svar.
Kan se att jag skulle svarat detsamma på 1,3,4 och delvis nr.5.
Förstår att det blev den fin dag med Samuel och lilla familjen och visst är det härligt att ganska snabbt kunna ta sig dit.
Kramar

Anna i Portugal sa...

Vilken fantastisk tavla! Förstår du gillar den. Jag är också kittlig under fötterna :)

Carita Liljendahl sa...

Kompar Anna här, vilken fin tavla av dalahästen, och fräscha kuddar!
Usch ja, våld mot barn... det finns mycket att få kväljningar för (annat än sånt som luktar illa) märker jag nu då jag läser vänners bloggar. Vi hade ett hemskt fall med en 4-åring som dog av misshandel nyligen i Finland också... Fy.

Guldkryckan sa...

Lite avtrubbad tror jag de flesta kan bli under perioder.
Många på bussen och vagnen som kan irritera sig på störande ungar där, jag märker ingenting, som att vara på kneget ju. 😂

Ormar är inte min grej alls, usch. 🙏

Ha det fint nu.



www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Fy! Den ormen har jag inte hört om och tacksam över det. Just ormar förstår jag inte charmen med? Inte heller spindlar.

Hannas krypin sa...

Oj, det var en rejäl bjässe till orm. Den vill jag inte titta på. Brukar också fundera över vilken dag det egentligen är efter att ha sovit efter nattpass. Jag tror inte att vi är gjorda för att jobba natt egentligen.

Hanneles bokparadis sa...

läskigt vakna efter nattjobb och inte veta om det är dag eller natt.

Kina sa...

Vilken härlig tavla! Och vad härligt att du fått egentid med Samuel! Det är sååå underbart att vara med de små liven. Det tror jag däremot inte det är att umgås med ORMEN! Och mannen som simmade omkring där hade glömt kavaj och slips vad jag kan se! Simmade han verkligen omkring i skjorta och byxor?
Visst var det hemskt att höra mammans berättelse om Tintin! Att man alltid låter de vuxnas rätt komma före barnens! Jag blir förtvivlad!
Högklackat har jag aldrig nu för tiden. Skulle nog ramla omkull! Hoppas din helg varit bra!

Paula sa...

Nej tack säger jag till ormen, ser den utan att titta....usch. Högklackade skor ja, mina fötter har vuxit två skonummer sedan tiden då jag gick i högklackat, något jag slutade med när jag började jobba i kök på 90-talet. Bredare har de också blivit, jag som haft så små söta fötter! Den där dalahäst-tavlan, kan man låta bli att bli glad när man ser den? Tror inte det
Kram