måndag 26 maj 2014

Dagens Metro och en energiboost

I natt var jag passansvarig på jobbet, en roll jag inte är så bekväm i. Men tack vare kompetenta kollegor och undersköterskor så fixade vi biffen, trots att vi var få och hade för mycket att göra stundvis. En mycket sjuk gravid kvinna kom från ett annat sjukhus, och hade det inte varit för en av mina kollegor som snabbt såg till att hon fick behandling, samtidigt som hon hade en annan kvinna i förlossningsarbete, ja då vet jag vad som hade hänt!  Oroligt är det inför sommaren också då vi ju ska ha semester. Brist har vi ju redan...
I dagens Metro ännu en artikel om barnmorskebristen. Där står det också att mitt sjukhus har hänvisat mest kvinnor till andra sjukhus under årets första månader. I Uppsala är det också kris i sommar då mer än hälften av barnmorskorna har sagt upp sig. Stockholms förlossningskliniker har lovat att  hjälpa dem i sommar i mån av plats. Hur då undrar jag, vi kan ju inte ens ta hand om våra egna blivande mammor!?

Ack ja, ikväll stod det jympa på schemat och trots trötthet och lätt huvudvärk gick det som en dans, och tacksamma motionärer tyckte jag hade sån energi! Så häftigt att musik och rörelseglädje kan göra så mycket! Får fortfarande en sån kick av att leda jympa, trots att jag hållit på i 11 år som ledare! Härligt!

2 kommentarer:

Helga sa...

Bra gjort att du fixade det! Inte kul när situationen inte är optimal. I Uppsala är det som sagt också kris och folk kommer att hänvisas bl a till Gävle och Stockholm. Fy tusan vad rörigt!

BP sa...

Bra gjort! Det finns väl ett talesätt som lyder:
Det omöjliga gör vi omedelbart, mirakel tar lite längre tid.

Så ungefär skulle jag beskriva er situation under sommaren.
Stackars dig och dina kollegor.

PS. Kvinnan på bilden liknar dig faktiskt. DS.