torsdag 1 maj 2014

Kall första maj och Mina drömmars Stad

Helt galet kallt fast det grönskar så ute! I morse var det också snö ute,men då sov jag! Min man har jobbat hela dagen,så jag passade på att luncha med det blivande födelsedagsbarnet,som vi ska fira i Paris nästa vecka. Vi var tvungna och ses å prata av oss lite hur det är på våra kliniker, vi är kollegor, men inte på samma arbetsplats, för så mycket jobbsnack vill nog inte våra män höra av oss i Paris!
Ikväll har tårarna flödat när jag läste ut den nya upplagan och i pocket : Mina Drömmars stad. Han skriver ju så himla bra denna Per Anders Fogelström. Denna bok ska vi ha läst till bokcirkel träffen här i maj, och de flesta av oss har läst den förut, jag läste serien på -80 talet tror jag, men minns inte mer än några namn och hur fattigt det var. Nu förundras jag över hur han beskriver allt. Man känner nästan lukten av fattigdomen!  Och denna fantastiska beskrivning över Stockholm!
Sonen på Malta har skickat ett nytt foto från stranden idag, där han berättar att det har varit sjukt varmt och att han tagit årets första dopp i havet! Så olika det kan vara, hehe...

3 kommentarer:

BP sa...

Ja du hade då samma temperatur hos dig som vi hade här. Men som sagt - lä och balkong gör att man ändå kan sitta där i långärmad t-shirt och läsa slut på en spännande deckare-

Å du - tack för det tipset. Har inte läst boken men nu så...

Skulle inte du vilja bo på Malta?!!! Ja, om du frågar mig så skulle jag ine tacka nej..

PS Anita åkte till 08 ikväll och kommer att möta minusgrader. Stackarn, eller vad tycker su...?!!! DS.

Ama de casa sa...

Paris! Så härligt :-)

Jag läste den där stadsserien på sjuttiotalet, mamma hade den i bokhyllan. Tyckte att Barn av sin stad lät som det var den första, så jag läste dom i oordning - lite förvirrat blev det...
:-)

Snö i Sollentuna? Jag är lite glad nu att jag flyttade därifrån... ;-)

Blåklinten sa...

Vad kul med en Paris resa!

P-A Fogelströms böcker är mannens favoriter. Själv började jag också någon gång på 80-talet att läsa dom men jag tror jag var för ung då för jag fastnade aldrig. Kanske skulle prova igen?
Idag åker vi till landet men först ska jag deklarera åt yngsta som inte hinner hem i tid för att göra det själv.
Kram o trevlig helg!