fredag 24 augusti 2018

Faluresan

Som sagt började Falubesöket hos min bror igår, dit hans dotter med familj också kom. och jag fick träffa nytillskottet Kian.

Brorsan bjöd på smörgåstårta!

...och jag blev nostalgisk då han ju flyttat tillbaka till mina barndomskvarter Norslund! Lekplatsen där jag lekte syns lite där bakom träden! Här bodde vi mellan 1968-1974...

Efter ett par timmar med släkten så åkte vi vidare och checkade in på Grand Hotell, de ligger i samma hus som OLearys, så vi passade på att köpa med oss en öl till rummet!

Middagen intogs på just OLearys...

...där jag såg  Leksand tyvärr förlora mot Frölunda.

Vi sa tack och hej till OLearys och gick ut i den regniga kvällen...

...inte många som var ute denna kväll...

Fick syn på denna reklam för en utställning med Jan Stenmark på Magasinet, som pågår nu! Jag har varit nyfiken på Magasinet i Falun också, så det här ville jag inte missa.

Vi gick vidare till  The Bishops arms, som renoverade inne...

...men det gick bra att sitta ute under infravärme och markis, så vi behövde inte bli blöta.

Ganska dött i Falun en torsdag i augusti, det satt några till där från början, men sen blev vi ensamma, de stängde vid midnatt.
Vi gick vidare till Engelska puben som faktiskt hade öppet till kl 02, men vi stannade inte så länge!


Supergod hotellfrukost i morse, där vi upptäckte flera blåa jackor med M på baksidan, alltså moderaterna.

Sen kom en kvinna som jag kände igen, vi fick sällskap upp i hissen. Ja, ni känner väl också igen henne? Bilden taget från nätet, vågade inte smygfota henne idag! 

Vi checkade ut från hotellet....

...och checkade in på Magasinet!

Dags att se utställningen med Jan Stenmarks bilder, få skratta lite och få en massa bloggfoder!!!

Ett mysigt café hade de också.

Flera Stenmarksbilder kommer på söndag. Vi åkte vidare till Skogskyrkogården och mamma & pappas grav.

Kärleksörten har tagit över den helt, men en enda ros från rosenbusken blommade!

Gick förbi denna blanka gravsten?

Vi sa hejdå till Falun och körde hemåt igen...

Körde om ett  kamelekipage!


Stannade till i Hedemora och slank in på Hemköp för jag kom på att jag ville ha Gustafskorv, den kan vara lite svår att få tag i här i Stockholm.


Väl hemma så fixade vi till fredagspizzan. Nu är jag så mätt och trött!

5 kommentarer:

Ama de casa sa...

Oj vad mycket ni hann med på er tripp till Falun! Såg ut att vara ett hektiskt kvällsliv där ;-)
Nu får ni vila upp er lite efter att ha svirat runt i den livade stan :-D

Kul med en nostalgitripp. Länge sen jag var i min barndoms trakter nu - kanske dags att åka norrut snart...

Ha en fin lördag!

Ami sa...

Så trevligt och mysigt ni har haft. Och vad härligt att få hålla det lilla nytillskottet :) Så söt!
Kram

Steve sa...

Härligt med en så späckad vistelse i din barndomsstad. Du är ju van med fulltecknat program så för dig var det väl ett normalupplägg.
Kian, ett nytt namn för mig.

Så du är Leksandssupporter. Inte det lättaste. Ofta favorittippade, men levererar sällan nu för tiden. Jag vet hur det är för jag har oxå ett favoritlag, MoDo, som inte levererat på länge.

BP sa...

Vilken fantastiskt fin minisemester. Visste inte att Falun hade så många pubar. Då skäms jag alltid över Täby som egentligen inte har någon riktig pub, utan bara en sportsbar à la O'Leary's. Suck.

Sedan tycker jag att Kian är ett såååå fint och ovanligt namn. Love it! Liksom hans fräcka kläder. Inget blått där inte;-)

Gustafskorv läste jag om för första gången hos Paula. Visste inte ens att den fanns. Å den finns då inte hos den lokala ICA, för jag letade efter korven där. Grattis att du kom ihåg den i Hedemora. Den korven verkar vara nåt alldeles extra. Den har till och med väckt mitt intresse som annars inte ens äter korv.

Ditte sa...

Vilken trevlig tur till Falun! Och så många trevligheter det blev. Fint att träffa släkten och den lilla nya bebisen också. Så fin. Utställningen skulle jag också gärna se vid tillfälle, men tills dess väntar jag med spänning på dina bilder i morgon.
Gustafskorven är så god och jag förstår att du köpte med dig en bit hem. Jag testade också korven när jag var i Falun för ett par år sedan när den fanns på hotellets frukostbuffé.
Tack för turen till Falun!