torsdag 25 juli 2024

Ingen tråktorsdag

Tänk om det var så här lätt att föda barn ;-)

I natt föddes 7 barn, så den lilla personalstyrkan hade fullt upp på förlossningen, och vi på BB hade såklart en full avdelning  , så det var svårt för de förlösta mammorna att få rum efter förlossningen! Att det föds för lite barn märker inte vi, hörde att ett dygn ( under min semester) så föddes 20 barn hos oss, tror det är rekord! Normalt bör vi ha c.a 10 födslar under ett dygn för att få ihop det ekonomiskt enligt våra chefer. Otroligt egentligen hur många barn som föds i regionen, det finns alltså 6 förlossningskliniker i Stockholms regionen...och vi är inte den största, tvärtom!

Efter välbehövlig sömn gick jag ut på en promenad vid Brunnsviken.
Varmt och skönt. När jag kom hem blev jag serverad sushi. Inte alls en tråktorsdag!
 

10 kommentarer:

znogge sa...

Det lät verkligen som en riktigt bra dag i stället. Det har vi också haft så ingen tråktorsdag här heller :D

Önskar en god kväll nu!

Kram

Hanneles bokparadis sa...

Låter som en bra dag. Dotter födde nåt liknande, hon låg inte på rygg i alla fall...

Äventyret framtiden sa...

Ja, inte ploppar de ut precis så där bara...
Du förtjänade sushi, utan vidare.
Ha det gott och sov gott, i natt behöver du inte jobba eller hur?
Kram

femfemman sa...

Har också hört att det föds få barn i Sverige... och i Europa. För att inte tala om hur det är i Kina.
Undrar om det är många utlandsfödd mammor som kommer till er. Har den erfarenheten... från hur det är i våra trakter att utlandsfödda föräldrar har betydligt fler barn än "helsvenska" föräldrar.
Fina bilder från en fin dag! Kram

BP sa...

Nej, verkligen inte Tråktorsdag här hos dig. Fantastiskt fina bilder från din promenad - så somrigt och varmt. Ja, varmt ar det ju verkligen idag.

10 födslar under ett dygn på NKS, och ni är inte störst i Stockholm. Men var föds det fler barn då? SÖS, DS, Huddinge? Alltid kul att får sådan info här hos dig. Skulle annars inte ha den blekaste...

Å jag åt också sushi idag, fast tyvärr inte från min favo-japan, då den har semester.

Svar: Som jag har förstått det är det Kanal 5 och Eurosport som delar på sändningarna. Jag har inte Eurosport, så ingen fotboll för mig igår. Men ikväll visades Spanien-Japan (damfotboll) och Norge-Sverige (damhandboll) på Kanal 5. Invigningen lär visas på Kanal 5 imorgon.

LillaSyster sa...

Har varit fint promenad väder nu några dagar. Ha en bra fredag och trevlig helg!

Anni sa...

20 födslar på ett dygn?! Jisses. Och det mitt i sommaren. Inte utan att man letar nio månader bakåt i almanackan för att kolla vad som hände då?

Skönt att du har naturen så nära <3

Anita Berglund sa...

Oj, vad många nya små liv du måste varit med om att välkomna till världen under alla år du jobbat på BB. Ja, man kan undra hur det kommer sig när det plötsligt blir "högsäsong" fast barnafödandet minskar.

Ljuvligt vackra bilder från din promenad.

Kram från Cypern!

Guldkryckan sa...

Hörde ju också att det föds mindre barn, tänkte på er då, undrar om det stämmer ?
Tycker ju fortfarande att par som ska till att "hålla på" ska ansöka om plats nio månader i förväg, boka med Bankid, är det fullt så får de vänta tills det är ledigt. ;)

Skämt åsido, det är ett viktigt arbete ni utför, stor eloge till er.

Ha nu en fin dag.

Geddfish ♥ sa...

En bra torsdag för dig! Även för mig! Jag åt också sushi, det var längesen.
Så fint det är i naturen nu. Jag sitter här uppe på berget (Rudsberget) och njuter i fulla drag.
Trevlig fredag och kram!