måndag 14 september 2009

Alla världens kvinnor på förlossningen



Något som är mycket spännande i mitt jobb är att få träffa kvinnor från alla världens hörn. Vi har många Afrikanska kvinnor,främst från Somalia,och muslimer från hela världen. Vi träffar på flyktingar och får höra otroliga historier. Jag blir fascinerad av hur starka kvinnor är. Men vi träffar också på många mycket rädda kvinnor som inte kan ett ord svenska. Som tur är så kan vi ofta ringa efter tolkhjälp,även på nätterna. Nu i helgen tror jag samma arabisk tolk var hos oss och hjälpte till att tolka vid tre förlossningar! Hon har nog inte heller sovit så mycket i helgen :)

I natt hade jag hand om en muslimsk familj,som kunde svenska. Och fick vara med vid en ritual vid födelsen. Pappa läste en bön till det nyfödda barnet,och sen fick barnet smaka på ett heligt vatten från Mecka,och sen strök de lite av en dadel på läpparna.

Även jag och min undersköterska fick smaka på det heliga vattnet. Och det var lite andaktigt när vi sakta förde glaset till munnen,hur skulle det smaka? Och det var annorlunda,kändes tjockt,fast det var bara vatten. Rikligt med mineraler,och mycket gott! Sen tuggade vi i oss lite goda dadlar.

Tur var väl att vi fick lite i oss, för en timme senare stod vi på operation och hjälpte till vid ett kejsarsnitt. Jag konstaterade nämligen vid min undersökning att den babyn låg med stjärten neråt i stället för huvudet! Vilket blev en överraskning både för paret och oss! Och efter en kort disskussion så tog paret och vi det säkra före det osäkra och det beslöts om ett kejsarsnitt. En sätesförlossning är en komplicerad förlossning,och som förstföderska är det ju alltid lite svårare. Man bör ha kraftiga bra värkar bl.a.

I morse åkte jag hem glad och nöjd med natten,och med heligt vatten och dadlar i magen!

7 kommentarer:

Storarvid sa...

Otroligt vad ni får vara med om mycket, och vilket ANSVAR ni har. Mycket intressant läsning, oc jag har sagt det tidager och gör det igen. Ni är värda all heder och respekt. Människor lägger ju faktiskt sina LIV i era händer, jaa nästan FAMILJENS liv, både hustrur och barn och troligen får ni ta hand om en och annan avsvimmad pappa med... Ni är värda medaljer allihopa. Det säger jag inte för att det låter bra eller smila in mig. Tro mig jag MENAR det.

Helga - precious sa...

Oj, vad mycket du får vara med om... det spännande att få veta lite om hur det fungerar.

Öbon sa...

Spännande och högtidligt!

Anni sa...

Efter en av mina förlossningar delade jag rum med en tjej från Brasilien, en tjej med lätt förlossning, hon satt i skräddarställning i sin säng och pratade i telefon med släkten mitt i natten (p g a tidsskillnaden). Själv låg jag utslagen med en energisk unge vid mitt bröst...

TUR att du fick lite energi där på natten, alla förlossningar blir minsann inte som vare sig personal eller familj tänkt sig!

Helena sa...

En jordemor? det måste jag kolla tänkte jag när jag cruisade runt lite här i Blogglandia! Och givetvis måste jag ju berätta för dig att jag varit här och kikat också!;-)
Har bara varit med vid ett snitt (som skakig sköterskeelev) förutom mina egna fyta vaginala förlossningar. Men jag tycker att känslan kring ett nytt litet liv är så underbart andäktig. Har i jobbet varit med mycket i "andra änden" -när livet når sitt slut.... Och lite samma känsla är det där. Om dödsfallet varit väntat och döden känns som en befrielse vill säga... Oj vad jag simmade iväg nu.... Härligt att få uppleva en så speciell och för oss exotisk ritual.
Tack för en stunds trevlig läsning! Mvh Helena

Tant Janet sa...

Vad mycket du får vara med om. Härligt jobb!

imse sa...

Jag får ju vara med om händelser i andra änden av livet. Och det är intressant med traditioner från olika kulturer. En gång höll jag på och ringde runt som en galning, för jag trodde att en patient ville ha sista smörjelsen. Jag hade ingen tolk. Fick till slut tag i en katolsk präst från Stockholm. När han väl kom till min patient var det inte alls det hon ville! Men hon var nöjd ändå.