fredag 25 december 2009

En välsignad Jul...



En hel del barn föddes under natten till den 24/12. Jag fick vara med vid en förlossning på morgonkvisten,en liten tös som egentligen skulle kommit i januari,men ibland kan man liksom inte bestämma det själv! En annan blivande mor fick också en liten flicka denna natt,och det visade sig att hon även själv var född på julaftonen! Snacka om mycket att fira...och vilket paketöppnande,hihi...

Skyndade mej hem och hann sova i fem timmar innan klockan ringde. Såg fortfarande nyvaken ut när vi kom till svägerskan där massor av släkt och vänner väntade! Men framåt kvällen piggnade jag på mej,och jag fick den stora äran att läsa "Tomten",men jag kan den inte utantill (som min käre svåger!),hade med mig en fusklapp. OCH,en liten tår kom först på slutet. Sen fick jag applåder :). Även sönerna gav mej godkänt! Ja,det var en välsignad jul (som Karl-Bertils ömma moder säger)med mycket mat och skratt. En kul lek som var ny för i år var julklappstombolan,men det får jag berätta om en annan gång...

Som vanligt blev det ett långt och sent firande hos svägerskan. Vid 01.30 tiden var det dags för vickning: Lutfisk med ärtpuré och god sås mm. Taxin hem kom vid 03. Så idag kära vänner är vi alla trötta! Alla blev nöjda med sina julklappar. Jag fick en urläcker kjol och snygg topp av svägerskan! Nyårsstassen är klar! Och från Italien fick jag en stor bit parmesanost! Mums!

Snart kommer våra vänner över på lite julmat...orkar man äta mer Jansssons och sill? Jodå...någon dag till....

Här hemma har ljusen i granen slocknat. Batterierna i kameran tagit slut...

Månen sänker sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran, snön lyser vit på taken. Endast tomten är vaken.....

4 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Men så bra att du fick läsa Tomten och att alla blev nöjda! Men ni verkar vara ena riktiga nattsuddare;-))
Härligt natt tycks du haft - sicka julklappar några fick!

Storarvid sa...

Låter som en "riktig jul" då...
Julklappstombola? så ni kör åxå med slumpvis utdelning. Det gör vi "vuxna" med. FAst vi gör som så att alla köper julklapp. sedan läggs allt på ett bord.

Sedan spelar vi med två tärningar. När två tärningar visar samma siffra, altså två ettor, tvåår, treor..och så vidare till två sexor får man ta ett paket.
När alla paketen är utdelade öppnas de, men MAN FÅR INTE JULKLAPPEN... än. Nu ställs en klocka på en tid, ca 10 -15 minuter. Under tiden spelar men med tärningarna igen. Denna gången får man ta vilken sak man vill från vem som hellst som är med. De saker man fått när klockan ringer är de saker man får. Detta är JÄTTEKUL.

Susjos sa...

Just det! nattsuddare var ordet....
Och just det Jonas,precis så gick Julklappstombolan till! Jag fick med mig två pocketböcker (deckare så klart) och fikonmarmelad med mig hem,jättenöjd :)
God Fortsättning!!!!!

Anni sa...

Vad skönt att du fick gå ifrån och njuta av mat någon annanstans, annars hade det väl blivit övermäktigt! Gott såg det ut också!