torsdag 11 juni 2020

Barnmorskan rycker ut

 Idag var det dags för ett besök till Vällingby och hälsa på syster som ju fyller år snart. Vi firade med en fika och en liten present.
Idag hade jag en efterlängtad tid hos min frissa, varit tvungen att ändra tiden en gång pga "skolarbetet", idag var det ett viktigt möte på jobbet samtidigt, men jag kunde inte byta bort min frissa-tid, så mötet fick vara!

Hann knappt hem så ringde telefonen, och jag fick rycka ut tillbaka till svägerskans dotter vars katt är dräktig och började få värkar, då ringer man förstås barnmorskan! De två första kom med någon timmes mellanrum. Sen lugnande det ner sig, men vi anade att hon hade fler i magen.
Efter 2 och en halvtimme började hon krysta igen, och där fick jag hjälpa till lite, ser ni att den lilla kattungen kommer ut i sin hinnblåsa. Den var lite tagen, så jag fick hjälpa till att massera och torka lite. Men mamman var fantastisk!

Här är alla tre ute, klockan är ett på natten och jag åkte hem. Ja, det är en moderkaka som ligger där i mitten.
...men inte var det färdigt inte, har just fått en bild och ett samtal angående födsel nummer 4, som också gick bra, fast moderkakan kom inte ut direkt och navelsträngen lossnade. På oss människor är det ju inte bra, så de ringde till djursjukhuset som dock gav lugnande besked att den kan sitta ett tag, och det var ingen fara. Nu är klockan halv tre på natten, och jag fick just ett sms att även den sista moderkakan har kommit ut nu. Slutet gott, allting gott, och visst måste vi ju ha en av dessa ljuvliga små varelser hem till oss?!

Orsakullan undrar idag : Vad föredrar du, en solig sommardag eller en sommardag med regn?
Inte så svårt, regn och mörker brukar vi ha mycket av på höstarna, så såklart föredrar jag ha det precis som idag soliga sommardagar, det kan få regna på nätterna!

7 kommentarer:

Anki sa...

Så fin du är med det nyklippta håret!
En härlig solskenshistoria ... och så bra att du kunde hjälpa till :)
Såklart måste du ha en av de små - jag vet ju hur mycket du längtar.
Jag fick vara barnmorska till en kalv för några år sedan ... fick ta ett grimskaft och knyta runt kalvens framben och dra ut den. Bara tur jag kom förbi och såg att kalven började bli blå på mulen ... så - ja, vad gör man? Jo. man ringer ägaren och han säger vad jag ska göra ... och det gick bra :)
Finns en liten filmsnutt här: https://youtu.be/OqVxdbXOLLk
Önskar dig en fin fredag!
Kram

Ama de casa sa...

Snygging! Blev som vanligt superbra där hos frissan :-)

Vad härligt att er katt nu har blivit född! Återstår bara det svåra beslutet vem av dom som ska få följa med hem till er framåt hösten :-)

Skönt att allt gick bra, och perfekt att ha en barnmorska att tillgå när det är dags för förlossning!

Ha en finfin fredag :-)

Hanneles bokparadis sa...

håret blev jättefint, söta röda kattungar.

znogge sa...

Åh, så mysigt att få vara med om en kattförlossning och se dessa ljuvliga varelser <3 Självklart måste ni ha en av dem. Vår yngsta dotter föddes med segerhuva och det var lite speciellt.

Kram och god fredag!

Geddfish ♥ sa...

Så fin du blev i håret, snygging!
Längtar efter att få klippt mitt nu.
Spännande kattförlossning. Gud, jag smälter när jag ser små kattungar. Vill ha!! Klart ni ska ha en sötnos!! Du är ju såld på en, hade jag också blivit.
Fredagskram!

Ditte sa...

Så snygg bild på dig! Och håret blev perfekt!
Ja, barnmorska som barnmorska. Så fint att du kunde vara behjälplig vid kattfödseln. Vilken trygghet! Och fint att du fick besked om i natt att allt var bra med både kattmamma och ungar.
Så söta kattungarna är! Och det är klart att en av dem ska bli er.
Kram

BP sa...

Hur snyggt som helst - frisyren alltså. Bra att du skippade mötet, det var ju faktiskt din lediga dag!
Kattfödseln ja, inte direkt i min smak, lite halväckligt om jag ska vara ärlig. Men du som barnmorska är ju van. Så inte att undra på att du anlitades:-)