söndag 14 juni 2020

Skyltsöndag

Söndag igen och dags för BP:s skyltsöndag. Hittade denna på nätet.

 Liksom den här ...
 Fick hem sushi ikväll, så jag kan ladda för natt nr 3 på jobbet.
Så hittade jag bilder från facebooksgruppen "det gamla Stockholm", denna tunnelbanestation hette alltså Kyrkogården fram till 1959 då den bytte namn till Skogskyrkogården.
 Kan inte låta bli att dela med mig av dessa små ljuvliga varelser som jag får bilder på!
Vi vet att med stor sannolikhet är de två röda hanar och de gråspräckliga är honor om man tittar på genetiken! Röda honor är så ovanliga, så då måste både mamman och pappan vara röda, men denna kattmamma har ju fått två spräckliga också, så då måste hanen vara av den färgen. Sen är det visst så att inga hanar kan vara trefärgade dvs sköldpaddsfärgade, så då bör de två gråspräckliga vara honor.
Hon där med lite rött på pannan var den jag fick hjälpa lite extra då hon föddes, kan det månne vara vår nya familjemedlem?

Orsakullan undrar idag : Hur ofta besöker du en kyrka?
Oj, det är inte ofta. Möjligen om man är ute och reser i andra länder och  städer , då kan det hända. Funderade på när jag sist besökte en kyrka och det måste varit när vi var i Barcelona och gick en guidad tur genom gamla stan, då var vi in i en kyrka. Här i Sverige blir det sällan, men är jag "hem" till Falun så kan det hända att jag går in i Kristine kyrka, där jag är döpt, älskar färgerna där inne, dalablått!

Det fick bli en till bild, från Kristine Kyrka i Falun!

7 kommentarer:

Ditte sa...

Härliga skyltar! Tycker jag påminner om katten. Lite i alla fall. Men känner igen mig i första skylten också.
Och kattungarna! Så söta! Tänk, kanske denna lilla med rött på pannan blir er. Hoppas.
Väldigt intressant att läsa om om hur färgerna blir på kattungarna. Hade absolut ingen aning annat än att mörkt dominerar över ljust. '
Önskar dig nu en ok. jobbnatt.
Kram

BP sa...

Första skylten är helt "naturlig" för oss 50 plussare, ingenting att oroa sig för;-)
Noori är också vår favo sushiställe. Testa deras bläckfisksallad som tillbehör någon gång - mums!
Dom gamla bilderna från Stockholm är ju såååå charmiga. Ibland undrar jag om personerna, speciellt barnen på bilderna känner igen sig.
Ser att du fortfarande håller på med operation övertalning. Tack för förklaringen om katterna, både i en kommentar och nu här. Intressant att veta. Det hade jag ingen aning om.
Å den lilla saken du förlöste och hjälpte lite extra, är det inte hon jag tyckte var sötast igår?!
Tusen tack för skyltningen, intressant läsning och länken:-)

Önskar dig en dräglig natt nu!

Paula sa...

Men du, jag har fått lära mig att katthonan kan få kattungar med flera hanar i samma kull! Jag har alltid tyckt att det är så konstigt att kattungarna kan vara så totalt olika, både i färg, päls och teckning och har fått det svaret. Jag har ju en helsvart och en röd, syskon är de men tror inte de har samma far. Fast egentligen, vem bryr sig, bara att älska dem oavsett.
Så spännande att se vem ni faller för som får följa med hem om ett antal veckor...

Ama de casa sa...

Den första skylten kan jag bara instämma med :-D

Klart du ska ha den katten som du hjälpte lite extra! Självklart ju - det är väl bara att paxa den :-)

Hoppas natten var lugn och ha nu en skön ledighet :-)

znogge sa...

Snyggt skyltat som vanligt!
Det måste vara en speciell och härlig känsla att ha varit med och hjälpt er nya familjemedlem till världen.

Kram och ha en bra start på veckan!

Geddfish ♥ sa...

Bra skyltat, finns guldkorn i dem!
Klart barnmorskan ska ha den hon förlöste! Herregud, vad jag blir avundsjuk nu, vill ha vill ha. Men går inte.
Oerhört vacker kyrka i Falun!
Måndagskram!

Äventyret framtiden sa...

Dalablått i kyrkan är snyggt och mysigt.
Jag kan instämma i första skylten, för det är för det mesta blåsan som vill upp och inte jag, men jag måste ju följa med...
En katthona kan ha ungar med flera hannar samtidigt. Därför är de oftast i så många olika färger och mönster. Förmodligen har de gruppsex eller så, haha..
Självklart ska du paxa den lilla sötnosen till er!
Så härliga de är
Ha en fin fortsättning på veckan!