lördag 6 juni 2020

Villa Godthem

 Det råkade vara på självaste nationaldagen som vi bokade in en middag med våra killar och en av flickvännerna kunde följa med. Jag har länge funderat på att besöka Villa Godthem igen, sist jag var där var på min andra date med min man, alltså för ganska länge sedan, det var i juni 1989! Blev påmind om restaurangen då Ditte nyligen besökte deras trädgårdscafé.
 Vi slog på stort med både förrätt och bubbel. Maken tog sparris som var enorma och väldigt goda, jag smakade en bit.
 Vi andra njöt av en  delikat Toast skagen.
 Villa Godthem är känd för sin plankstek, så nästan hela sällskapet tog in den, förutom jag...
 Jag tog istället rödingen som också serverades på planka. Vi blev alla så nöjda och så mätta.
 Skönt att sitta inomhus denna lite kyliga och väldigt regniga nationaldag. Bra avstånd var det mellan borden också.
 Flädermarinerade jordgubbar med vaniljglass sa inte ens jag nej till, men kunde inte äta upp hela glassen!
 En vacker fridfull miljö sa vi hejdå till så småningom och började promenera in mot stan igen, behövdes efter denna middag!

 Grönt och fint på Djurgården, men som sagt, lite kyligt.

 De vitkindade gässen har fått ungar och var ganska orädda  fast vi kom nära.
 Så beslöt de sig för att korsa vägen, alla bilarna stannade så snällt så alla familjerna kunde gå över.
Vi hamnade på Mikkeller på östermalm så småningom efter promenaden in till stan, ett danskt mikrobryggeri som har hur många ölsorter som helst att välja på, och om man vill smaskiga smörrebröd, men det var vi för mätta för att prova. SÅ mysigt att få träffa killarna, och flickvännen M, de jobbar alla fortfarande hemifrån. En fantastisk mysig trevlig nationaldag är till ända.

Orsakullan undrar idag : Sveriges nationaldag, förr kallades den för svenska flaggans dag. Firar du?
Tyvärr är vi lite dåliga med att fira nationaldagen i Sverige, men idag kändes det som ett trevligt firande med nära och kära på den anrika restaurangen Villa Godthem.

7 kommentarer:

BP sa...

Villa Godthem ja... Vi var nog där senast än tidigare än vad du minns. I början av 190-talet om jag kommer ihåg rätt. Vi var ett helt gäng. Å gissa vad vi åt - deras redan då famösa plankstek. "Old habits die hard". Kul att höra att Planksteken fortfarande finns med som äkta klassiker.

Vilken härlig kväll för er alla:-)

Kulig kväll är nog en understatement. 11 grader i juni med blåst är lika med svinkallt.

Mikkeler har jag faktiskt aldrig hört talas om.Bra att du guidar mig genom Stockholms "nöjesliv:-)

Anni sa...

Vi är fler som tänker plankstek på 80-talet! Kanske ska då dit igen när du tyckte att det var bra. Huset gillar jag ju!
Ölstället låter också bra, tack för finfina tips.

Rediga regnskurar kom det igår, men dagen började ju rätt fint med sol. Jag är superglad åt allt vatten, mina regntunnor har ekat tomma i tre veckor, minst.

Kram <3

Ama de casa sa...

Såg både gott och fint ut där. Vad lyckat att ni lyckades pricka in nationaldagen också - nu kanske ni kan göra Godthem till er nationaldagstradition :-)
Jag tror att jag bara har ätit där en enda gång och det var i början på 70-talet med min pappa och storebror :-)

Ha en fin söndag!

Znogge sa...

Vilket härligt firande av nationaldagen! Själv har jag aldrig varit där men jag kände igen huset. Maten såg dessutom väldigt god ut. Toast Skagen blir man sällan besviken på och inte sparris heller.

Kram och god söndag!

Klimakteriehäxan sa...

Den där planksteken den har anor!!! Tog mina föräldrar till Godthem när jag var ny i Stockholm och de kom på besök. Framför allt mamma glömde aldrig den där maträtten! Och jag tycker också det brukar vara gott, fast nu var det länge sen.

Ditte sa...

Vad roligt att jag inspirerade er till att gå till Godthem. Allt såg verkligt gott ut. Och så fint att träffas.
Det blev ju verkligen en helkväll. Och lika bra att passa på.
Nu var det ett tag sedan jag var här men har många gånger ätit deras plankstek. Förr var plankorna också numrerade.
Döttrarna och jag tillsammans med vänner var här när de var små och då åt vi lunch här- De hade väldigt bra barnmeny. Jag har också varit här många gånger alltifrån 60-talet och från till 2000-talet. Och många gånger med mina föräldrar men också i andra sammanhang. Godthem har ju sin historia.
Nästa gång får det bli middag här-
Tack för besöket och länken.
Önskar dig en fin söndag.
Kram

Geddfish ♥ sa...

Vilken läcker mat!
Jag hade valt den vita sparrisen till förrätt. Rätt tillagad och så vit, så är det en läckerhet!
Sen hade jag valt rödingen!
Det blev ju en kanoners nationaldag för er! Min blev desto enklare, men det var bara jag.
Kram!