fredag 12 juni 2020

Fem en fredag

 I morse fick jag denna bild , visst bara smälter man!
 Ut på en joggingtur och ser festliga skolavslutningar vid Brunnsviken.
Glad blev jag också när jag på långt avstånd ser den fina svanfamiljen med ett koppel av ungar !

Orsakullan undrar : Idag går kommunala skolans elever på sommarlov här i Falun, vet du det blir sommarlov där du bor?
Som sagt, det är olika datum i olika skolor här runtomkring.

Elisamatilda håller i : Fem en fredag, idag undrar hon detta: 

Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
Tja, önskar att jag hade det! Har nästan bara orkideer här hemma som konstigt nog blommar lite då och då. Men några gröna fingrar har jag inte.

Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?
Svarar som Elisa; lättskötta växter! 

Hur kryddar du helst din mat?
Jag gillar tyvärr salt, och peppar.  Men också koriander!

Vad för typ av växter gillar du bäst?
Gärna växter med blommor. Pelargoner och S:t Paulor . Ute i trädgården saknar jag mina pioner som jag hade vid radhuset, de doftade ljuvligt! Vårens alla vilda växter är också underbara, inte minst syren och liljekonvalj!

Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?
Mitt namn Susanne betyder visst Lilja, så det blev ju enkelt! Döper härmed alla liljor till Susanne!

Nu stundar en jobbhelg, och vad jag förstår har det varit hiskeligt mycket på jobbet nu, så som vanligt känns det sådär att åka dit. Men snart dags för semester, så jag får börja räkna ner!


15 kommentarer:

BP sa...

Du måste väl ha gröna fingrar om du lyckas med att få orkidéer att överleva. Alla jag har haft har dött efter max fem dagar.
Å att döpa alla liljor till Susanne passar mig utmärkt, då slipper jag huvudbry att hålla isär arterna;-)
Katterna är söta. Har aldrig förstått hur det kan komma sig att två är bruna och två är svarta som i det här fallet. Beror det på pappa katt eller? Den andra från höger ser lite rolig och annorlunda ut. Är det killar eller tjejer eller är det en blandning.
Vilken av det fyra vill du ha?

Geddfish ♥ sa...

Tror på dina gröna fingrar, för jag instämmer nog i detta med orkidéer, de går bra hos mig också.
Dessa söta kissemissar. Jaa, vem föll du för? Jag har haft många katter i mitt liv, med olika färger, men jag skulle ha valt en rödspräcklig denna gången.
Fredagskram!

Kina sa...

Ojojoj, vilka sötgryn! Ska du ha någon av dem? Orkideér blommar hos mig också, trots att jag verkligen missköter dom. Ha en bra helg!

tanthuset.blogg.se sa...

Men jag dånar!!! Alltså kattungar finns det nåt go'are??? Jag trodde vi skulle få här men våra katter är inte bästisar direkt, kanske nästa år...
Koriander, en krydda jag håller på att lära mig gilla ;) Jag har alltid tyckt den varit parfymerad men det beror ju på hur mycket man tar!
Ok, när jag ser en lilja nu, så kommer jag att utbrista: Åh en Susanne ;)
Hoppas innerligt att jobbarhelgen inte blir så hemsk för er, håller tummen!
Kram <3

Paula sa...

Så fräsch o snygg du är, o nyfriserad och fin! Själv har jag kommit till tofs-stadiet, håret har vuxit så att jag kan sätta upp det. Men det är inte det jag vill...
Och så härligt att din vän har en katt som fått ungar, och du har fått hjälpa till! Min katt Astrid hon födde sina två småttingar i sängklädeslådan under vår bäddsoffa, jag visste inte ens att hon var gravid! Men när pipen började så fick jag leta ett bra tag innan jag begrep vad det var! Självklart ska du/ni ha en ny liten pälskling! Trevlig helg o kram från pörtet

znogge sa...

Visst smälter man bara när man ser dem så jag hoppas att en av dem blir er!

Kram

Mrs Calloway sa...

jag önskar mig också gröna fingrar eftersom jag tycker att det är roligt med växter. har lärt mig en hel del av sonen som är riktigt duktig. jag är också väldigt förtjust i koriander. och syrener. orkideer dödar jag snabbt och effektivt. tyvärr

Ditte sa...

Så fina kattungarna och mamman är. Hoppas du ska få hem en av dem . Håller tummarna.
Vad fint att svanparet är intakta och ungarna likaså.
Kul att läsa dina svar på frågorna. Och i en del känner jag igen mig.
Önskar dig en ok. natt. Och fint att du snart kan börja nedräkningen inför semestern.
Kram

BP sa...

Me again: Glömde ju totalt att önska dig en dräglig natt. Hoppas verkligen att det blir det... relativt lugnt alltså.

Åsa sa...

Men, vilken otroligt mysig bild på katterna! :)

Anki sa...

Vilka underbara små missar! Vilken blir din?
Härmed kommer jag alltid tänka på dig när jag ser liljor! Jag har massor med gula Susannor i trädgården just nu :)
Hoppas natten var bra!
Kram

Karoleen sa...

Pioner, älskar dem! Hoppas du får det lite lugnt på jobbet ����

Ama de casa sa...

Vilken av dom gulliga ungarna har du tingat? :-)

Jag har faktiskt namngivit en chili:

https://amacasa.wordpress.com/2015/10/05/hot-ama/

:-D

Hoppas natten har varit lugn!

Lillian "sognafaret" sa...

Så nydelige kattunger! Jeg har tre voksne puser som jeg koser meg med.

Guldkryckan sa...

Jo, man smälter verkligen, kattungar är ju liksom "grejen" fast det är längesedan vi hade några, blir nog inga mer.

Orkidéer Har vi fyra i köket, de blommar emellanåt sen många år tillbaka, lite vatten är väl allt de behöver...bra att ha för oss som inte kan så mycket ;)

Bara att börja räkna ner, vi får räkna tillsammans antar jag ;)

Ha en fin jobbhelg nu.