fredag 11 september 2015

Surströmmingsmiddag

Passade på idag när maken jobbar, att bjuda syster på surströmming. När vi öppnade burken så vattnades det i munnen vill jag lova!

Här är min "surströmmingsklämma": tunnbröd med lite smör, lagrad ost,mandelpotatis,surströmming,rödlök och gräddfil. Sååååå gott!!!
Så skönt att få sova ut idag, vaknade kl 11.30 (oops!) och hade alltså sovit i elva timmar! Behövdes visst?! Syster kom hit och vi var och handlade diverse till kvällens middag, som vi kunde sitta ute och äta till makens lycka när han kom hem, men det doftar ändå surströmming i huset...

10 kommentarer:

Ama de casa sa...

Åh vad gott!

Vi kan faktiskt köpa surströmming tvärs över gatan här. Har testat en enda gång, men det var inte alls samma sak (eller lika gott) att äta suringar här i värmen...
:-)

Comsi comsa sa...



Har kunnat äta surströmming tidigare om åren, men nu är det stop. Försökte faktiskt här om året men det gick inte, fixade det helt enkelt inte.

Trevlig lördag på dig och kram ♥

kattiiiiss sa...

Jag har aldrig smakat surströmming. Däremot luktat på det ;-)

Ha en fin helg!

Decdia sa...

Du är modig du!
Jag har aldrig smakat eller luktat på det men vill testa det, man vill ju inte dö nyfiken. :) Fast jag tror inte att jag kommer gilla det, tycker ju inte ens om "vanlig" fisk.

fialia sa...

Testade surströmming en gång höll på att storkna av odören, hehehehe
Sv: Ja googla gärna Calpe det är en fin stad/ by. Vandrade upp till deras "berömda bergstopp" förra året, underbar utsikt.
Vi ska bo här denna gången.
http://www.homeaway.se/semesterhus/p15733
Jobb i natt igen ha en skön ledighet.
Fia.

BP sa...

Yummie, yummie. Älskar ju surströmming som du vet och dreglar. Du äter firren på ett hårt tunnbröd, jag brukar välja ett mjukt och göra en "wrap" av härligheten.
Hur många åt ni - hela burken?

Maken min klarar inte heller av "doften";-)

Hovdamen sa...

Ojdå, smaken är olika! Jag har visserligen aldrig provat men lukten är nog. Jag avstår nog gärna:-)

Ja en lgh i Spanien eller någon annanstans hade verkligen inte varit så dumt!

Carita Liljendahl sa...

Oj oj oj så mycket god mat! De där grekiska salladerna är ju enorma, och även om jag annars inte gillar tomat så har den solvarma man får där en helt annan smak än våra finska - det är bara så.
Hittade hit via Geddfish blogg - tror jag läst dig nån gång förut också.
Och ps... surströmming har jag ätit några gånger fastän den inte är lika vanlig hos oss i Finland som hos er i Sverige. Med mycket lök och annat än bara strömming gick "klämman" ner... :-)

Anni sa...

Kan säga att jag är glad över vårt lusthus där de med norrländska ådror kan stinka i fred. Kommer nog aldrig att fatta ...

Paula i pörtet sa...

Snålvattnet rinner....
Första gången jag smakade surströmming var i början av 90talet i Stockholm. JObbade i Solna och vi förstörde luften på kontoret för en vecka framöver då vi öppnade burkarna där...
Då krävdes flera snaps för att svälja ner härligheten, nu tjugo år senare vill jag absolut inte förstöra den goda smaken med sprit! I år har det bara blivit en klämma av mjukt tunnbröd och det blev alldeles för bröigt. Men jag hoppas ännu få sällskap på en surströmmingsskiva innan säsongen är över
Tack för besöket hos mig, kul att hälsa på nya bloggare!