fredag 27 mars 2020

Fem en fredag

Solnedgången vid Friends Arena, och jag är på väg hem med hämtmat från lokala sushirestaurangen.
Natten på jobbet var okey, vi får nya riktlinjer varje dag hur vi ska bete oss coronatider. 
Sovdag, men hann se solen innan den gick ner.

Elisamatilda håller i fem en fredag. Denna veckas frågor är:

När var första gången du gick på bio?
Matiné gick man ju ofta på som liten, kostade typ 2kr och 50 öre när det var som billgast! Minns inte vilken som var den första filmen, men antar att Pippi-filmerna gick på bio? Minns i alla fall Djungelboken. Den första kvällsfilmen som jag såg minns jag i alla fall mycket väl, det var "Sound of music", och den filmen tog mej med storm! 

När var första gången du gick på zoo?
Ingen aning faktiskt. Minns i alla fall att som tack för att jag och andra klasskompisar varit skolpoliser i 12-årsåldern, så fick vi åka till Furuvik, fast det är väl inte något zoo? 

När var första gången du köpte en cd-skiva?
Vad är det med mitt minne, har ingen aning här heller, men minns att en av de första kassettbanden jag köpte var "Undringar" med Ted Gärdestad, och den har jag nu också på cd-skiva. En annan stor favorit som jag, eller syster min hade som kassettband var ABBAs "Arrival", finns också i min cd-samling nu.

När var första gången du åkte skidor?
Har ett galet roligt minne från Sälen 1974, på en friluftsdag i skolan var vi där och åkte skidor, på längden. Jag och min kompis var sist i spåret, så gymnastikläraren fick vänta på oss, trötta var vi, och där uppe på fjälltoppen stod ett enda träd, som vi båda åkte in i och ramlade omkull, som vi skrattade!

När var första gången du använde internet?
Tja, som sagt, minnet är inte med mig idag. Får fråga min man som säger att 1998 fick vi telefonmodem hem. Så det var väl då!

8 kommentarer:

BP sa...

"Sound of music" var det många som svarade. Åsså skrattade jag gott åt det faktum att alla som är 50 plussare som svarat på frågorna verkar har ett väldigt dåligt minne, inklusive jag själv alltså.
Du var nog inte "skapt" för längdskidor ens när du var ung, ungefär som jag. Vi är utförsåkningstjejer helt enkelt;-)

Antar att du är ledig under helgen, så passa på och vila upp dig. Det kommer nog nya riktlinjer varje dag nu, inte bara på sjukhus utan annars också. Guuuu så jag önskar att denna skräckfilm tar slut...

Ama de casa sa...

Härliga minnen! Ja dom du kommer ihåg, alltså :-)

Sound of music tror jag var den första filmen jag såg. Det var på en biograf i Byske (nedlagd sen mååånga år). Sen minns jag när jag och min bror såg Djungelboken på Aveny i Skellefteå. Vi satt längst fram och OJ vad jag grät i slutet! Tyckte inte alls att Mowgli skulle gå till mänskobyn, kan skulle stanna med Baloo!!!
Sen minns jag att jag grät mig IN på en bio en gång också. Skulle kolla på en film med brorsan och pappa. Brorsan hade åldern inne (den var från 11 år) och jag var för ung. Men efter att ha brustit ut i gråt i kassan så fick jag komma med in. Haha!

Var också tvungen att konsultera min man, och tydligen fick vi telefonmodem 1996.

Ha en fin dag!

Znogge sa...

De två första filmerna jag såg var "Mary Poppins" och "Peter Pan". Första gången jag var på ett Zoo var i Köpenhamn och då var jag 2 år gammal. Skidor började jag åka när jag var 4 år. Den första CD-skivan jag köpte är väl ingen sport! Den första LP:n jag köpte var "Bridge over troubled water", det kallar jag minne :D

Kram och ha en härlig lördag!

Guldkryckan sa...

Sovdag får man ju ha ibland när man arbetar natt...en rutin jag själv anammade när jag hade de arbetstiderna.
Skönt att natten var ok på kneget...tacksamt för dig och alla andra där.

Kul med sådana där återblickar tycker jag, utvecklingen går ju framåt...så även vi.
Var väl 83 jag åkte skidor i något som jag tror mig minnas hette "Bydalen" eller något sådant tillsammans med mina kusiner..har inte åkt sen dess men så har jag heller aldrig brutit ett enda ben i kroppen...hallelujah ;)


Ha det underbart.

Karoleen sa...

Älskar historien om skidåkningen, det är sånt som är så roligt att läsa �� Nostalgi från barndomen ����

Ditte sa...

Så roligt att läsa dina fredagssvar. Och ett extra skratt fick jag av första gången du åkte skidor. Eftersom jag är en bit äldre så är det lite annat som gäller för min del. Men jag funderade här hemma på mina svar.
Kan tänka mig att det är viss röra på jobbet med nya direktiv. Min dotter som är fysioterapeut säjer att mycket är haltande inom vården just nu. Och ändå har inte KS tagit tillbaka sina varsel...Eller?
Skönt med lite favoritmat och perfekt med sushi.
Vacker solnedgång.
Kram!

Paula sa...

Visst är det svårt att minnas, särskilt årtal. Jag var sen med att skaffa internet, tyckte jag hade jobbat med datorer i hela mitt liv och när jag äntligen slapp dem så var jag glad! Sen övertalade dottern mig om att ett liv utan blogg är inget liv...på den vägen är det.
Ha en skön söndag, hoppas allt flyter på för er...Kram från pörtet

Geddfish ♥ sa...

Jag minns mycket men just årtal är alltid svårt.
Kul att läsa dina svar.
Mysig lördagskväll, kram!