måndag 8 april 2024

Selfie-måndag om kosläpp


 Vår i luften, då var det dags för den första joggingturen i år. Det gick väl sådär, det blev jogg varvat med promenad, men jag kom ut i alla fall.

Klimakteriehäxan tänker idag på kossorna som snart får komma ut i det fria!

1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha:

Jag dricker sällan mjölk, använder jag mjölk så får jag ta den mjölk som finns i kylen, min man köper hem den 3 % mjölken till sitt kaffe.

2. Den osten vill jag ha:

Fetaost!

Älskar också en lagrad smakrik ost, gärna prästosten, dock är min man inte förtjust i den, han vill ha en herrgårdsost eller grevé.

3. Den "mjölkmaten" är en favorit:

Minns min farmors supergoda kalvdans! Minns också ostkakan med sylt som man fick efter Tjejmilen, som jag sprang i en massa år.

4. Den yoghurten serveras hos oss:

Äter massor av yoghurt, och det ska vara Arlas lätta milda yoghurt.

5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta?

Majros låter väl fint.

6. Har du något ko-minne?

Min farfar jobbade som förman i en ladugård (därav kalvdans hemma hos dem!) ,minns när jag fick följa med farfar till ladugården, hur rädd jag var för de stora djuren , men minns också att jag fick sätta in handen till kalvarna, som började suga på fingrarna, en annorlunda upplevelse!

10 kommentarer:

znogge sa...

Här blir det oftast mellanmjölk numera. Jag tycker att den är lite rundare än lättmjölk. Grevéost tycker jag inte alls om utan Herrgårdsost är nog favoriten. Fetaost är väldigt gott det med ja. Ost är helt enkelt gott :D

För många år sedan var vi några som sneddade genom en hage med tjurkalvar och vi kan väl säga som så att det gör jag inte om...

Kram och god kväll!

BP sa...

En riktigt snygg selfie, och då menar jag inte kossan;-)
Är aningen förvånad att det är fler av oss deltagare som inte dricker mjölk. Undrar varför. Sedan håller jag helt med din man - ska det vara mjölk så ska den var treprocentig. De andra smakar ju ingenting. Det är kanske därför jag inte använder mjölk längre.
Kalvdans har jag ätit en gång - den hemlagade, av ICA. Gillade den.
Det är också intressant att läsa att det är fler av oss som har haft "närkontakt" med kor/kalvar. Det var otippat faktiskt!

Hanneles bokparadis sa...

Härligt med värme och joggingrunda. Dricker inte så mycket men ibland sugen på ett glas kallt. Och till te, gröt. Kalvdans har jag hittat ibland på julmarknad. Egentligen gillar jag alla ostar, men äter inte ost jämnt. Inga lätt-produkter med förtjockningsmedel...

Anna i Portugal sa...

Vad fint att komma ut och jogga/gå igen! När kalvar suger på fingrarna, det är en väldigt speciell känsla. Ha en fin tisdag!

Guldkryckan sa...

Enda mjölken vi har är ju till frugans kaffe och ev vid bakning eller pannkakor.
Vi köper 3% med lång hållbarhet, ibland klarar det sig ett halvår till och med.

Gott att komma ut förstår jag, härligt ju.

Ha nu en fin dag. 🙏

Paula sa...

Kalvarna suger hårt! Nästan omöjligt att få ut fingrarna, haha.
Kalvdans var rätt smaklös tycker jag men anses som en delikatess, mest för att råmjölken är så sällsynt. Att ni gillar olika ostar! Så har det varit med alla mina ex, vi har aldrig lyckats enas om någon favorit.
Kram från pörtet

Klimakteriehäxan sa...

Kalvar som suger på mina fingrar har jag också intensivt minne av - att de kunde vara så "starka"!
Är förbluffad över att flera liksom du nämner kalvdans, jag trodde den rätten var helt utdöd (om man inte råkar ha egna kor förstås).
Bra att du kom ut på jogging, jag skulle behöva att nån tvingade mig!

Äventyret framtiden sa...

Att krusa en kossa, en kalv i pannan är en fin känsla...de tycker om det också för det mesta.
Om mjölkprodukter ska användas här så får de gärna vara åt det fetare hållet. Men det är sällan vi använder mjölk. Brukar ha hemma för att ha till kaffet när det kommer folk på besök. Själv dricker jag svart.
Ålandspannkaka gjorde jag faktiskt idag..och då gick en liter mjölk åt.

Kram

LillaSyster sa...

Kalvdans/råmjölkspannkaka så gott tycker jag =) Men nu var det längesedan jag fick det.
Bra jobbat med joggingturen.

femfemman sa...

Samma upplevelse vad det gäller kor kontra kalvar.
Sprang också tjejmil under ett antal år. Man brukade få en banan då man kom i mål. Lyxigt med kalvdans!!!
Önskar att jag fortfarande kunde springa... men det funkar inte längre. Får vara glad att man kan gå en mil. Krsm // Anna-Lena