måndag 1 april 2024

Selfie-måndag


 Måndag och dags för Klimakteriehäxans selfie som idag handlar om blommor.

En dagsfärsk bild på mina blommor.

1. Den snittblomman köper jag:

Krispiga tulpaner är aldrig fel.

2. Den vilda blomman plockar jag:

Numera plockar jag inte blommor, kanske för att de inte är så enkla att hitta här i stan, men förr blev det tussilago, vitsippor. Höll på att glömma...liljekonvaljer plockar jag gärna på vår tomt på landet!

3. Den blomman satsar jag på i balkonglådan/rabatten:

Haft lavendel, doftar så ljuvligt! Pelargon, och så den blå blomman...vad den nu heter...Murklocka?

4. Den blomman minns jag speciellt för att: 

Doftande pioner....hade vi i vår lilla trädgård/uteplats vid radhuset,så ljuvliga! Som tur är har svägerskan planterat pioner vid sommarstugan, så jag får dofta på dem där.

5. Det ogräset gillar jag:

Här fick jag googla fram ett ogräs som jag tycker är fint : Våtarv !
Små söta vita blommor som brukar finnas i gräsmattan på landet tror jag!

6. Den blomman känner jag extra för:

Ljuvliga liljekonvaljer! Doften är oslagbar! Minns i tonåren att det fanns en parfym med liljekonvaljdoft...mmm!

Natten på jobbet var rimlig, efter en sovdag är det snart dags för natt nr 2....


8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

min mor fick en bukett vitsippor på sin kista förra året, hon blev 90 år och vitsippa var hennes favorit.
Pelargon är verkligen tacksam, finns många färger och sorter. Jag vet inte heller var menas med ogräs...
Plockar försiktigt några liljekonvaljer, fridlyst, doften sprider sig

LillaSyster sa...

Liljekonvaljer är vackra men någon bukett tar jag inte in, doftar alldeles för starkt tycker jag. Däremot frossar jag gärna i pioner. Håller tummarna för att även dagens nattpass blir bra. Soliga kramar fr klarblå himmel och 26gr

Ditte sa...

Fint att läsa dina svar. Kände igen mig i de flesta. Nej, i stan är det inte direkt enkelt att hitta blommor att plocka. Men när vi hade lantställe på Värmdö plockade jag gärna liljekonvaljer och gullvivor. Ja, till balkongen? Ska försöka få ordning på mina lavendel som jag hoppats klarat vintern- Annars blir det gott om violer på balkongen och en och annan Mårbackapelargon.Vi har söderläge så det är knepigt med blommor.
Men visst minns jag också doftande pioner från den trädgård vi hade i Bollstanäs. Fina minnen.
Just nu vill jag gärna ha krispiga tulpaner.
Önskar dig en ok jobbnatt.
Kram!

BP sa...

Vad gäller tulpaner så är jag glad att du la till order "krispiga". Halvvissna tulpaner som alla fotografer älskar ogillar jag skarpt.
Liljekonvaljer.
Har nog aldrig plockat vilda blommor, av samma anledning som du säger. Nu är vi ju asfaltbönder båda två;-)
Har också haft lavendlar (tänker på Ama här) på balkongen, men slutat med det då deras doft blev svagare och svagare, det var ju på grund av doften jag ville ha dom.
Pioner doftar ljuvligt liksom syrener

Återstår att önska dig ytterligare en dräglig natt.

Guldkryckan sa...

Är ju inte så flitig med att ta hem blomster till frugan här men ibland beställer jag iallafall hem en orkidé, bröllopsdagar och andra viktiga datum.
Levereras ju hem till dörren, det är bra det tycker jag. ;)
Hoppas andra natten utföll till belåtenhet och hoppas även denna blir likaledes.

Ha det bäst.

Znogge sa...

Även här blir det mest tulpaner. När det gäller att plocka blommor så tycker jag inte att det finns så många längre. När jag var liten växte det mycket blåklint men det ser jag inte speciellt ofta längre.
Hoppas att din arbetsnatt blev bra!

Kram

Klimakteriehäxan sa...

Jag vet att jag hade liljekonvaljeparfym ... undrar hur den luktade, EGENTLIGEN???
Du som bor i Solna för det gör du väl - där har jag varit och plockat vitsippor, finns flera stora ljuvliga backar!
Betydligt svårare är det att hitta liljekonvaljer, tycker jag.
Våtarv instruerades jag alltid att riva bort ur mammas rabatter, men jag håller med dig: det är faktiskt en liten sötnos!

Paula sa...

Våtarv älskar många djur. Jag plockade till kaniner, hamstrar och höns när jag var djurvakt i Fredriksberg. Våtarv och maskrosor, då blev jag populär minsann! Det rycker fortfarande i armen när jag ser dessa växter, vanans makt är stor! Jag minns inte vad pionen doftar! Vi hade pioner när vi bodde i hus, blommorna blev så tunga så vi fick binda upp dem. Ja du, snart blommar det! Fast det kan man inte tro, nollgradigt hos mmig idag/Kram