torsdag 22 december 2016

Lilla julafton i Vällingby

Idag blev det ett besök i Vällingby och syster yster. Det blev laxpudding till lunch på det anrika konditoriet Pallas.

Vi gick förbi Stadsmissionens butik i Vällingby, och döm om min förvåning när jag får syn på denna skapelse som jag lämnade in till Stadsmissionen i Upplands-Väsby nyligen! Kände igen den långa tråden som hängde där vid upphängningen, vem vi har fått den ifrån vet jag inte, möjligen kommer den från min mans familj? Nu hoppas stadsmissionen att någon vill ha den för 60kr.

På Vällingbys julmarknad hittade jag hjortkorv och hjortronsylt...som jag är ensam i hushållet att tycka om (hjortronsylten alltså)...men jag kunde inte låta bli!

Stjärnor i Vällingby

...och minsann en skridskobana.

Kors i taket, men ikväll bakade jag igen! Minns nämligen mammas goda kolakakor som jag har recept på, så enkelt att göra att t.o.m jag klarade det, mums så gott!
Hann med en sväng till min guddotter med en julklapp ikväll, hann klä färdigt granen, blommografera en julblomma till min bror och förbereda middagen till mannen kom hem från jobbet sent ikväll. Nu är det bara Janssons frestelse som skall göras för att ta med till julbordet på julaftonen....
I morgon kommer sonen hem från Malta...gissa om jag längtar!!! Och så lyxigt att få vara ledig över jul..måste nästan nypa mej i armen?!




8 kommentarer:

BP sa...

Ingen dum idé att skicka över Vällingby Centrums "arkitekt" över till Täby Centrum tycker jag. Många studiebesök skulle det bi med tanka hur slätt Täby står sig mot andra centra med tanke på dekoration och aktiviteter...

Å snacka om att världen är liten, väldigt liten med tanke på resan din "skapelse" tagit från Sollentuna till Vällingby...

Hjortronsylt är ju sååååååå himla gott. Å så himla kul att det faktiskt finns en marknad i Vällingby, det gör det inte i Täby...

Så ambitiös du är med att baka och laga mat! Själv åkte jag in till Hötorgshallen idag och shoppade loss i stället. Ska bli kul att se sonen irl igen:-)

Ditte sa...

Du har farten uppe och då är det lika bra att "smida på". Och är det trevligt smide så är det sällan ens jobbigt.
Vällingby centrum var jag då och då i när jag bodde i Solna men nu är det sällan några vändor dit längre.
Mysigt med träff med din syster.
Hjortronsylt gillas och gärna varm tillsammans med vaniljglass. Men gott till våfflor och mycket annat. Vad gäller hjortkorven vet jag inte för jag har aldrig smakat den.
Oh, kolakakor! Det brukade min mamma också baka. Så goda!
Förstår att du glädjer digtill att sonen kommer hem från Malta och så skönt att du nu är ledig hela helgen.
Njut!
Stor kram!

Kolonilotta sa...

Va roligt att dom uppmärksammade din gåva lite extra!
Ha nu en riktigt fin jul och njut av ledigheten med familjen samlad!
Stor kram! 💕💕💕

znogge sa...

Så mycket du hann med! Vilket sammanträffande att din gåva fanns där till försäljning och roligt om den kommer till glädje hos någon annan.


Kram

Rantamor sa...

Önskar er en underbar julhelg med god mat och mycket kärlek.

Julkram från Rantamor och Rantafar.

Ami sa...

Så mysigt att träffa syster yster!
Och vad gott med kolakakor.
Förstår att det ska bli roligt att träffa sonen igen....jag längtar ihjäl mig efter min Max!
Hoppas den fina bonaden hittar ett annat trevligt hem att pryda väggen :)
Önskar er en riktigt God Jul!
Kram

Villa Freja sa...

Hjortronsylt som är så gott :)
Förstår att du längtar. Kram - och god jul.

Comsi comsa sa...


Så kul med kortet, har också varit med om liknande. Men då har det varit saker som jag gjort mig av med flera år tidigare. Stor kram och en:

GOD JUL 🎅🎅🎅🎅