måndag 11 maj 2020

Glad måndag

 Vi är kvar på landet, maken är ju permitterad delvis och jag skulle denna vecka egentligen befinna mej i Rotterdam på ESC, istället får jag ha semester i ett kyligt Roslagen. Började dagen med att elda i öppna spisen.
 Städdagen i föreningen är inställd, men olika uppgifter ska ändå göras. Vi har fått på vår lott att städa trappan ner till stranden. Jag passade på idag mellan blåst och hagelskurar att sopa trappan ren från kottar och gammal barr.
 Tyckte jag lyckades ganska bra. Maken passade på att laga ett bord och var tvungen att åka iväg och köpa grejer till det.
 Men sen när hagelskurarna lugnat ner sig så kom vi ut på en promenad, solen sken med täckjackan var på, för varmt är det inte! Här är vi vid Paddträsket.
Kvällssolen är så vacker, men ute är det bara +6 grader.
Minns året 2016, då var det ESC i Stockholm, varmt och skönt i början av maj, så vi var barbenta och gick i klänning. Vilken skillnad !
Men en glad måndag  (som Carita håller i ) får man väl ändå säga att det är, vi är lediga ,friska och har ikväll grillat kyckling igen och ätit en god middag här ute på landet!

Orsakullan undrar idag : Om du ska äta tårta, vad äter du helst för sort?
Jag är ingen tårtätare av rang, men en god smörgåstårta säger jag inte nej till. Vad gäller söta tårtor så är nog en färsk prinsesstårta inte dum, men jag säger inte nej till en schwarzwaldtårta heller, förutom de stora chokladbitarna på den. Nu glömde jag nästan bort kompisen Y goda tårta som hon brukar göra till midsommar : den goda marängtårtan med lemoncurd : Pavlova!


8 kommentarer:

znogge sa...

Så mysigt att ni kan vara kvar i stugan även om vädret har ändrats till det sämre.

Kram och njut!

BP sa...

Att borsta rent trappan är ju inte lika glamouröst som att vara på ESC i Rotterdam om jag får säga så. Å för den trappan hade du nog behövt en stålborste... Detta sagt av någon som aldrig har städat en trappa, varken inomhus eller ute;-)
I dessa coronatider är det ju nästan så att man varje dag är glad när man fortfarande är frisk...

Är ingen tårtätare heller. Den enda tårtan jag kan gillar är cheesecake, och den är väl ingen tårta eller?!

Ditte sa...

Vad trevligt, trots lite kyla och annan "nederbörd" att vara kvar i Roslagen. Lite lugnare kanske här än i Rotterdam....
bra jobbat med trappan och den ser riktigt fin ut.
Så trots utebliven ESC så blev det ju helt ok . Väldigt vacker solnedgång och den gläds man helt klart åt. God mat och dryck och god hälsa är ju helt ok det också. Till och med riktigt bra. Visst?
Ha det fortsatt fint.
Kram

Geddfish ♥ sa...

Jag skulle vilja säga, att en helt coronafri roslagsweekend slår väl allt!?!
Hälsan är A och O. Och här har ni ro.

Kram!

Ama de casa sa...

Trist att ESC blev inställt såklart, men ni har det väldigt bra ändå och visst finns det många saker att glädjas åt trots allt!

Jag fick prinsesstårta ikväll. Inte dumt alls även fast den från början var fryst :-)

Anki sa...

En bra dag, trots det kyliga vädret ... skönt med lediga dagar på landet :)
Ha det fortsatt bra!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Att sopa trappan i paradiset är ju inte helt fel eller hur? :) Så fint ni har det.
Men kallt är det som bara den. Ända trösten är att våren håller i sig lite längre.
Ha det fortsatt skönt !
Kram

dianasdrömmar sa...

Ser mysigt ut kram