tisdag 5 maj 2020

Internationella barnmorskedagen


Jamen visst, idag är det internationella barnmorskedagen, och det borde jag ju firat med lite tårta, kanske det blir en kokosboll till kaffet nu ikväll istället!


Den här fina videon ligger ute nu på barnmorskesidorna på sociala medier. (den är bara 2.24 min lång)  Dr Tedros  som är generaldirektör för WHO hyllar oss barnmorskor!




 Jag vaknade redan kl 07 i morse, så då passade det bra att baka lite bönbröd till frukost till min mans förtjusning när han vaknade senare!
Men mitt på dagen så somnade jag om . Senare på eftermiddagen gick jag ut för att få lite luft , och såg svanen ruva på sin plats, bra där!

 Det är så vackert ute i naturen nu.
 Orsakullan undrar idag : Har syrenen och häggen börjat blomma hos dig ännu?

Denna buske doftade hägg, så den är alltså på gång. Några syrener såg jag inte till.

Ingen sol idag tyvärr, men ganska skönt i luften, och vid vår "port" in till Frösunda börjar det bli så rosa och fint nu!

10 kommentarer:

Znogge sa...

Klart att ni ska ha en egen dag för ni gör ett alldeles fantastiskt arbete!

Här blommar både hägg och syren vilket känns tidigt, i alla fall när det gäller syrenerna.

Kram

Ditte sa...

Stort grattis på den Internationella barnmorskedagen. Ni är värda en stor eloge. Hoppas du firat dagen på något sätt. Och så fint att du hade med videon så vi kunde se den. Tack!
Färskt bröd på morgonen är ju ärlig vardagslyx. Kan tänka mig att maken blev glad.
Förmiddagen var ju inte så kul vädermässigt men det blev ju bättre. Skönt att du kom ut en sväng och roligt att se att svanen var på sin plats. Och då är ju troligen äggen intakta.
Visst är det fint ute nu och det händer ju en del i naturen varje dag. Och snart är det ju dags för både hägg och syren.
Kram och trevlig kväll,

BP sa...

Stort GRATTIS! Vilket sympatiskt tal han höll Dr Tedros. Tror ha var rätt glad över att kunna tala om något positivt för en gångs skull. För de senaste månaderna har han ju bara fått prata om corona.
Jo, efter några dagars/nätters regn har naturen exploderat, allt är grönt och blommar.
Å visst är det märkligt att körsbärsträden i Kungsträdgården alltid ligger minst fyra veckor före träden i förorterna. Det konstiga är också att ett av våra körsbärsträd på innergården har blommat klart, medan det andra bara 30 meter bort fick sina första blommor idag.

Geddfish ♥ sa...

Ni är värda all cred, ni barnmorskor och alla i vården.
Tack vare er barnmorskor så kom mina fyra barn fint till världen.
Bönbröd låter så gott. Just nu har jag googlat på recept. Får se om jag finner in någon baklust någon dag. Jästpaket finns och nytt bakpulver. Jag gjorde ett test med mitt gamla, det funkar än, men så billigt, så jag köpte nytt.
Kram!

Anki sa...

hörde på radion att det var Er dag i går ... och tänkte förstås på dig!
Grattis så här dagen efter! Så varmt och fint tal han höll!
Ha en ny fin dag!
Kram

Ama de casa sa...

GRATTIS igen!
Vad fint svanen ligger och ruvar där i vassen :-)

Härligt med vår!

Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagog sa...

Grattis i efterskott på er dag <3. Väldigt viktig dag också, idag skrev jag under för att ni och andra inom vården ska få högre lön. Inte för att jag tror att listan fungerar men för att NI förtjänar bra lön något jag alltid ansett. Jag minns när min vän gick från uska till ssk:a. Hon fick 1000 kr skillnad i lön. Visserligen var detta 2009, och det har hänt en del sedan dess men ändå! Det är ett skämt, vet också att hon kände en samma år som var ssk:a i grunden och gick VUB för att bli BM. Hon sänkte sin lön med 400... Visserligen jobbade personen som ssk:a på annat ställe men ändå, ibland blir man provocerad.

Äventyret framtiden sa...

Ni borde ha Internationella barnmorskedagen alla dagar. Fin tårta!
Talet var fullt av värme, fint.
Bönbröd? Låter verkligen spännande, vad är det? Hur gör du dem?
Ha det bra!

Guldkryckan sa...

Blommar ju lite här och var här med, nu får vi bara hoppas på att det fortsätter på den inslagna vägen.
Ja, ni är verkligen värda all uppskattning ni kan få, en tårta i veckan kan jag ju känna då.

Baka bröd 7 på morgonen?
Bra jobbat, kommer jag aldrig att göra, jag lovar ;)

Ha det bäst nu.

tanthuset.blogg.se sa...

Men åååå grattis i efterskott på din/er dag!! Tårta är ni så värda <3
De där frukostbröden ser himla goda ut, det måste jag googla på :D
Än dröjer det innan häggen slår ut här, isen har precis börjat försvinna på sjön :D
Ha en fin kväll nu <3