måndag 13 juli 2020

Glad måndag sista semesterveckan!

 Idag var det dags för vår roadtrip , likaså är det sista semesterveckan. Vi gillar ju att åka tillbaka till bra ställen , och jag vill ju en gång per år i alla fall, komma upp till Dalarna...
 En räkmacka vid Gävle bro...
 Solen sken när vi kom fram till Tällberg och Klockargården.
 Miljön är fantastisk.
 ...och medhavd prosecco smakade bra när vi checkat in.
 Utsikten över Siljan är magnifik!
 Liksom de röda stugorna....
 ...och gärdsgårdarna...
 När vi checkade in och skulle boka bord i restaurangen så sa de först att det var fullbokat ikväll, vi blev så besvikna, och jag påpekade att jag mailat dem tidigare under dagen och försökt boka bord, men det löste det snabbt ( gudskelov, för ett av nöjena att bo just här är den fantastiska maten). Så vi fick ett bord vid 20- tiden ikväll. Jag valde kalixlöjrom till förrätt, och den smälte i munnen tillsammans med deras vinförslag.
 Till varmrätt åt jag en helt magisk lammfilé med rödvinssås, vitlökssmör som smälte i mun och en fetaostcreme..alltså, jag kunde inte ge nog med beröm till kocken, det var verkligen supergott. Å proppmätta blev vi.
 Inte nog med det, när vi kom tillbaka till rummet så möttes vi av en bedårande rosa himmel över Siljan, men det går inte att återges med mobilkameran.
Den tog andan ur mej, och blev nästan tårögd, så fantastiskt vackert! Den ser orange ut på bild,men den var rosa.

Orsakullan undrar idag : Lågpriseaffärer är något som...
Jag skulle aldrig åka till Ullared. Punkt.


Just det, så var det familjefotot från förr...de flesta trodde att jag satt där till höger, men se, det är lillasyster som numera bor i Vällingby. Jag , inte lika blond som nu, befinner mej till vänster bredvid pappa ( med de coola polisongerna) , minns inte bilden, men troligen, eftersom den sitter i moster Elsas album, så är vi hos henne i Söderhamn!

7 kommentarer:

Znogge sa...

Vilken härlig dag och vilken tur att det löste sig med bordet så att ni kunde äta gott också.
Jag har aldrig varit i Ullared heller och har inga planer på att åka dit.

Kram

Ama de casa sa...

Åh vad härligt det ser ut där ni är! Och vilken tur att ni ändå fick ett bord så ni kunde njuta av den goda maten :-)

Haha! Ullared är ju mitt drömresmål, men jag lär aldrig komma dit...

Då hade jag rätt - jag sa ju att det var du till vänster! Vad vann jag? (Det stod inget i reglerna om att man inte fick helgardera... ;-) )

Ha det fortsatt superbra!

Geddfish ♥ sa...

Vilken underbar resa och härliga foton! Klart du vill till Dalarna minst en gång per år! Läcker mat och tur ni fick ett bord, borde varit självklart.
Haha, Ullared. Jag har varit där först en gång då jag hittade bra kvalitetskläder, sen en gång då jag gick tomhänt ut därifrån. Aldrig mer!
Njut av semesterveckan, kram!

Anki sa...

Tällberg är verkligen en plats man gärna återvänder till ... såå vackert där vid Siljan!
Maten ser underbart god ut - och vilken fantastisk solnedgång!
Ha det fortsatt gott denna den sista semesterveckan!
Kram

Ditte sa...

Vad härligt att komma till denna ljuvliga miljö i Tällberg. Jag är så avis! Har ju i många år varit i Tällberg i juli (visserligen jobb men...) när vi också varit på Dalhalla. Saknar så att kanske inte komma hit i år. (Men jag hoppas på en privat resa. Mycket är fullbokat men kanske...)
Fantastiska bilder. Njuter av att se dem och genom er vara på plats.
Fint att det gick att ordna så att ni kunde äta middagen. Och så gott!
Önskar er det bästa här i Tällberg.
Kram

BP sa...

Helt underbara bilder från sommaridyllen Dalarna och Tällberg. Å vilken mat! Jag bara dreglar. En himla tur att ni fick ett bord. Det hade ju varit "katastrof" annars tycker jag.

Trodde aldrig att du satt till vänster i bilden - ooooops;-)

Paula sa...

Haha, du lurade alltså oss alla!
Visst mötte ni ett lugn och en mysig atmosfär, förstår att du vill komma tillbaka. Sen såg ju maten förträfflig ut, hade gärna valt samma meny. Och tur att ni fick bord, hur hade det sett ut om ni fått åka till närmaste korvmoj!
Nu ska jag frottera mig vidare i inläggen...