måndag 25 september 2023

Glad måndag

Glad och glad....nåja inget regn på promenaden idag, såg de fina hästarna i Hagaparken. Det är Carita som har temat "Glad måndag"
Annars en ganska grå blåsig dag. På min runda idag så lyssnade jag på boken :" Innan jag glömmer" som Nina Gunke har skrivit tillsammans med Helene Arkhem. Nu laddar jag för två nattpass...




"Jag står på scenen, Stadsteaterns stora scen. Det sitter 714 personer i publiken och de är dags för min monolog. Plötsligt är det blankt i mitt huvud. Helt blankt. Jag minns inte texten. Det är det värsta som kan hända en skådespelare."

Nina Gunke, känd från många filmer och tv-serier, är bara 52 år när hon drabbas av oförklarliga minnesluckor. "Äsch, det är normalt, jag glömmer också", tröstar vännerna. Men Nina förstår att det inte bara är vanlig glömska. Och det blir värre.

Tretton år senare får Nina diagnosen Alzheimers sjukdom. En obotlig sjukdom som innebär att hjärnans nervceller förtvinar. Hon känner skam, blir deprimerad och isolerar sig. Efter ett år bestämmer sig Nina för att berätta öppet om sjukdomen. Hon vill ta bort skamstämpeln, försöka bromsa sjukdomen och få svar på varför just hon drabbades. Kan hennes livsstil, med mycket stress och lite sömn, vara orsaken?

I sin bok Innan jag glömmer berättar Nina Gunke öppet om sitt liv före och efter diagnosen Alzheimers sjukdom. Det är en personlig berättelse om hur livet förändras av en demenssjukdom för den drabbade och för de anhöriga.

Starkt, ömsint och drabbande berättar Nina om de första tecknen och sina aningar på inspelningsplatsen med tydliga problem att minnas. Sedan följer läkarbesök, utredning och tester och det ödesmättade beskedet. Hur hanterar man ett sådant besked? Kan man fördröja glömskan? Hur gör man upp med det skamfyllda och blottar hemligheten och hur lever man med alzheimer, vem är man när man inte längre minns?

Därefter får vi följa Nina på hennes minnesresa, från barndom och ungdom och den blyga flickan som älskade att spela teater och drömde om scenskolan. Livet på scenen, kändisskapet och hur hon hanterat livet som offentlig person och det privata med äktenskap och barn.

Och livet nu att leva med diagnosen alzheimer och tankar om framtiden. Nina ger också sina bästa råd till andra sjuka och anhöriga.

Nina Gunke, älskad och hyllad skådespelare, har skrivit boken tillsammans med journalisten och författaren Helene Arkhem. Helene har personligt engagemang och erfarenhet av Alzheimers sjukdom, hennes mamma Inger var en av de drabbade. I boken finns även en faktadel, där Sveriges ledande Alzheimerexpert svarar på frågor om sjukdomen.

 

8 kommentarer:

femfemman sa...

Den måste jag bara läsa. Får beställa på bibblan direkt. Tack för att du påminde. Kram

LillaSyster sa...

Japp, väldigt blåsigt även här.... men för en stund sedan på min kvällspromenad så visade sig solen en kort stund.
Glad måndag!

BP sa...

En himla tur att du inte heller blåstes bort idag...

Boken låter intressant om än aningen (läs: mycket) deprimerande... Alzheimer är definitivt de anhörigas sjukdom...

Önskar dig en dräglig natt!

Paula sa...

Jag blev väldigt berörd av Nina Gunkes bok, såg även tv-programmet hon medverkade i tillsammans med sin dotter och man, finns säkert kvar på SVTPlay. Jag har ju själv demens i familjen så jag är lite orolig när det ska drabba mig och vill gärna vara förberedd,så gott det nu går, om det värsta händer att jag tappar kontrollen om verkligheten.
Kram!

Znogge sa...

Vilka vackra hästar och passande för en glad måndag.

Själv har jag inte läst boken men funderar på att göra det. Min svärmor har ju Alzheimer men tack och lov så debuterade sjukdomen sent. Hon fyller 94 i februari och bor på ett boende. En sjukdom som påverkar anhöriga otroligt mycket också.

Önskar en fin tisdag nu!

Kram

Annika sa...

Den boken vill jag också läsa. Nina Gunke är ju en stor del av min uppväxt, minns henne så väl från Hedbyborna och att jag tyckte att hon var så vacker. Alzheimers är väl nästan det jävligaste i sjukdomsväg man kan råka ut för. MÅ de snart komma på ett botemedel mot den, eller en riktigt bra bromsmedicin.
Dt lär ju inte bara vara hemskt för de anhöriga, även den sjuka lär ju uppleva ständig skräck.

Kramar!!

Ditte sa...

Visst är detta en bok som är viktig. Och på så många sätt. Väldigt tänkvärd och rörande. Tänkte mycket på min pappa när jag läste den.
Varm kram

Susanne sa...

Har hört så mycket bra om hennes bok. Ska absolut lägga den på min boklista. Det är en fruktansvärd sjukdom, både för personen som drabbas och anhöriga. Träffar många i jobbet på den geriatrikavdelning jag jobbar på.
Jag har mer och mer övergått till ljudböcker. Har svårt med koncentrationen när jag läser så just nu passar ljudböcker mig mera. Skönt att det finns alternativ. Önskar dig allt gott!